همپای جلودار 8| چرا حماس زنده است و زنده می‌ماند؟

گروه سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی- پیام مقام معظم رهبری به‌مناسبت شهادت یحیی السنوار، در کنار متن زیبا و لحن روح‌نواز آن که خود نیاز به تحلیل و تبیین دارد، واجد معانی متعددی بود. یکی از مهم‌ترین فرازهای این پیام، جمله مهم «حماس زنده است و زنده خواهد ماند» بود.

این جمله که واجد خبری صادقانه یا تحلیل واقعی از صحنه است، دلایلی دارد که در سطور ذیل به آن می‌پردازیم:

1- حماس فقط یک سازمان نظامی نیست، بلکه یک ساختار اجتماعی شده است: حماس، تشخص هویت مبارز و ستیزه‌جوی مجاهدان در جامعه فلسطینی است. نهادی که تجسم هویت، غیرت و شجاعت در جامعه فلسطینی باشد، با توپ و تفنگ و ترور و کشتار زائل‌شدنی نیست.

2- زندگان ممکن است ترور شوند،‌ اما زندگی ترورشدنی نیست: زندگی در شرایط ظلم و تحمل نظم استعماری، خود به خود میل به رهایی و واسازی روابط سلطه را در مردم ایجاد می‌کند. ترور، تجاوز، غصب، تبدیل سکونتگاه‌ها و اردوگاه‌ها به زندان روباز و تحمیل انضباط خشن، میل به رهایی را کم نمی‌کند، بلکه بر انگیزه مبارزه می‌افزاید.

3- دستاوردهای بی‌نظیر مقاومت در یکسال گذشته، بازگشت به عقب را بی‌معنا می‌کند: مردم فلسطین از مبارزه مسلحانه،‌ مقاومت و تحمل هزینه‌های بعدی آن،‌ نتیجه گرفته‌اند و تاثیرات این قدرت‌نمایی را در خشونت عریان و خارج شدن از مدار عقلانیت دیده‌اند. ضمن اینکه ضربات یکسال اخیر، اطمینان جامعه اسرائیل را به آینده امن بسیار کم کرده است. ادعا و توهم برقراری نظم نوین توسط نتانیاهو، ناشی از همین نگرانی شدید است.

4- کم‌اثر شدن ابزار ایجاد ترس و اندوه رژیم: دوام روابط سلطه با تحمیل ترس و اندوه بر جامعه تحت ستم، ممکن است. تحمیل مستمر خشونت عریان، دومینوی ترور و کشتار روزانه مردم، بجای ایجاد ترس فراگیر، مردم مقاوم را عادت به فاجعه داده است،‌ اکنون هر شهید نه اندوه می‌زاید و نه ترس، بلکه شوق مبارزه را بیشتر می‌کند.

5- تجربه بی‌نظیر مبارزه طولانی مدت حماس با رژیم تا بن دندان مسلح: طولانی شدن جنگ رژیم و ناتوانی آن در نابودی حماس و آزادی اسرا، تجربه گران‌سنگ مقاومت طولانی‌مدت را برای حماس به ارمغان آورده است. این تجربه بر تجارب قبلی مبارزه حماس با رژیم می‌افزاید. اسرائیل زمان حیاتش را ترور می‌کند، نه عمر حماس را. با این تجارب اراده افزایش قدرت در حماس و ساختار اجتماعی آن بیشتر می‌شود نه کمتر.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

همپای جلودار

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.