تجویز دارو در ایران 2 برابر میانگین جهانی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محمدمهدی ناصحی؛ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، در سی‌امین آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت که امروز در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، اظهار داشت: بیمه سلامت نیمی از جمعیت کشور، یعنی بیش از 45 میلیون نفر، را تحت پوشش دارد که بیشتر آنها از اقشار کم‌درآمد هستند. از این تعداد، بیش از 20 میلیون نفر بیمه روستایی دارند و 5 دهک اول جامعه که 12 میلیون نفر را شامل می‌شود نیز به‌صورت رایگان بیمه شده‌اند.

ناصحی با اشاره به گستردگی نظام بیمه‌ای در کشور، بیان کرد: اگرچه سیستم بیمه‌ای فراگیر است، اما عمق پوشش و میزان پرداخت‌ها کافی نیست. ما پیشنهاد ارائه پوشش بیمه‌ای برای خدمات مراقبت در منزل سالمندان را به شورای عالی بیمه سلامت داده‌ایم و در صورت تصویب، آمادگی اجرای آن را داریم.

وی افزود: تاکنون رویکرد بیمه‌ها بیشتر بر پرداخت هزینه‌های درمانی متمرکز بوده و به پیشگیری از بیماری‌ها توجهی نشده است. اما از سال گذشته، معاونت پیشگیری در این سازمان تأسیس شده است تا با شناسایی عوامل بروز بیماری‌ها، از افزایش هزینه‌های درمانی جلوگیری کنیم. عوامل آسیب‌زا، از جمله عمل‌های غیرضروری و تجویز داروهای بیش از حد، باید کاهش یابد.

ناصحی در ادامه گفت: در حال حاضر، میانگین تعداد داروهای تجویز شده در هر نسخه در ایران 4.2 قلم است، در حالی که میانگین جهانی زیر 2 قلم است. بنابراین، باید از تجویز داروهای غیرضروری و انجام عمل‌های غیرضروری پرهیز کنیم.

وی با تأکید بر گستردگی خدمات بیمه سلامت در حوزه‌های تشخیصی، درمانی و دارویی، اظهار داشت: صندوق بیماران صعب‌العلاج نیز برای پوشش 70 تا 90 درصد هزینه‌های بیماری‌های مزمن راه‌اندازی شده است.

ناصحی همچنین اعلام کرد: بیش از 98 درصد اسناد مورد پذیرش بیمه سلامت به‌صورت الکترونیکی است و تنها 2 درصد اسناد به‌صورت کاغذی دریافت می‌شود. البته پرونده الکترونیک سلامت هنوز کامل نشده و هر ایرانی باید یک پرونده الکترونیک داشته باشد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پایان به پوشش 107 نوع بیماری صعب‌العلاج از جمله بیماری‌های اعصاب و روان و انواع سرطان‌ها اشاره کرد و افزود: 2 میلیون و 250 هزار نفر از بیماران تحت پوشش صندوق بیماران صعب‌العلاج قرار دارند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.