توسعه ماهواره پژوهش ۲ و پروژه‌های اکتشافات فضایی در ماه

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماهواره پژوهش ۲ از جمله ماهواره‌های تحقیقاتی پژوهشگاه فضایی ایران به شمار می رود که اجرای آن در یک شرکت خصوصی برخاسته از دانشگاه تهران در حال انجام است. پروژه اکتشافات فضایی در ماه نیز به‌عنوان یک برنامه کلیدی در راستای اهداف سازمان فضایی ایران به کارفرمایی این سازمان در دانشگاه تهران پیگیری می‌شود.

حسن سالاریه در نشستی که با همین موضوع با حضور اساتید و مدیران پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران برگزار شد، بر هم‌افزایی بین دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی برای پیشبرد برنامه‌های علمی و پژوهشی تاکید کرد و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و به‌کارگیری دانش نوین در فرآیندهای مدیریتی و صنعتی را دارای نقشی کلیدی در توسعه پایدار کشور دانست.

وی با بیان اینکه سازمان فضایی ایران با جدیت در مسیر تقویت زیست‌بوم فضایی کشور در بخش خصوصی گام برمی‌دارد، افزود: این سازمان به‌دنبال واگذاری پروژه‌های طراحی و ساخت ماهواره‌های سری پژوهش در قالب مناقصه به شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان است.

سالاریه تصریح کرد: سازمان فضایی ایران در نظر دارد که در راستای تربیت نیروی انسانی خبره حوزه فضایی و دست یابی به فناوری های نوین فضایی، پروژه‌های راهبردی و کلانی را در حوزه علوم و اکتشافات فضایی به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی واگذار کند.

رییس سازمان فضایی تاکید کرد که ایجاد یک شبکه ارتباطی منسجم میان دانشگاه‌ها و سازمان‌های فضایی با محوریت پژوهشگاه فضایی، می‌تواند به تسریع در پیشرفت پروژه‌ها و افزایش کیفیت آموزش و پژوهش در زمینه فضایی کمک کند.

در این نشست، ابتدا گزارشی جامع از روند اجرای پروژه‌های ماهواره پژوهش ۲ و ماه نورد - ماه گرد توسط مجری این پروژه‌ها ارائه شد.

اساتید حاضر در جلسه نیز در ادامه به بیان موضوعات و نقطه نظرات خود در حوزه آموزش و پژوهش پرداختند و پیشنهاداتی را برای بهبود فرآیندهای پژوهشی و تسهیل ارتباطات بین دانشگاه‌ها و صنعت فضایی ارائه دادند. همچنین، راهکارهایی برای جذب استعدادهای جوان و بهبود امکانات پژوهشی در دانشگاه‌ها مطرح شد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.