بروز سالانه 170000 شکستگی ناشی از پوکی استخوان در ایران

دکتر نوشین فهیم‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی به مناسبت هفته ملی سلامت استخوان اظهار کرد: پوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان‌ها پوک، ضعیف و شکننده می‌شوند.

وی با بیان اینکه عارضه اصلی پوکی استخوان بروز شکستگی با ضربه خفیف است، ادامه داد: ضعف عضلانی، زمین خوردن و فاکتورهای خطر دیگر در بروز شکستگی علاوه بر کمیت استخوان دخیل هستند. در افراد سالمند، از دست رفتن توده عضلانی (سارکوپنی) باعث ضعف عضلات اسکلتی می‌شود که با برهم خوردن تعادل فرد، منجر به زمین خوردن و بروز شکستگی می‌گردد. همچنین بیماری‌های مزمن و داروهای مصرفی نیز می‌توانند بر متابولیسم استخوان تأثیر گذاشته و روند پوکی استخوان را تشدید کنند. به همین دلیل، باید قبل از وقوع شکستگی، اقدامات درمانی انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: نتایج یک مطالعه متاآنالیز، بروز بالایی از رخدادهای شکستگی را در جمعیت سالمند ایران نشان داده است به‌طوری که سالانه حدود 170 هزار شکستگی ناشی از پوکی استخوان داریم.

فهیم‌فر با بیان اینکه شکستگی‌ها در بسیاری از موارد منجر به وابسته شدن افراد به دیگران، افت کیفیت زندگی و حتی مرگ می‌شوند، تصریح کرد: توجه به این نکته حائز اهمیت است که پوکی استخوان علامت‌دار نبوده و اکثریت بیماران از بیماری خود مطلع نیستند و به همین دلیل نیز اقدامی برای درمان آن و پیشگیری از شکستگی انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: این موارد موجب می‌شود تا بسیاری از بیماران در هنگام رخداد شکستگی به بیماری خود پی ببرند. مسئله اینجاست که در برخی موارد حتی در کشورهای پیشرفته، پوکی استخوان پس از رخداد شکستگی اول نیز تشخیص داده نشده و درمان مناسب برای بیماران شروع نمی‌شود. از این رو، جلوگیری از مواجهه با این چالش‌ها و تصمیم‌گیری صحیح در برابر آن‌ها مستلزم آگاهی بیماران و حساس‌سازی پزشکان در خصوص این امر است.

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز گفت: بر اساس مطالعات سازمان بهداشت جهانی، در سال 2050 بیش از 530 میلیون فرد مسن بالای 65 سال در آسیا زندگی خواهند کرد و متعاقب آن بیش از 50 درصد کل شکستگی‌های لگن در آسیا اتفاق خواهد افتاد. همچنین، 50 درصد از افرادی که یک بار دچار شکستگی می‌شوند نیز در معرض شکستگی دوباره قرار دارند. ناتوانی ناشی از پوکی استخوان به طور کلی بیشتر از عوارضی است که در اثر ابتلا به سرطان ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.