رشد بی‌سابقه معاملات برق در بورس/ نمود مشکلات در ناترازی برق

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، پیام باقری، رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق در نشستی خبری اظهار داشت: بخش قابل توجهی از مسائل ناترازی برق با سیاست‌گذاری درست مرتفع می‌شود.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه رشد 8درصدی اقتصادی هدفگذاری شده که متناسب با ظرفیت‌ها و توان کشور است اما تحقق آن ملزوماتی دارد که یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند این رشد اقتصادی را پشتیبانی کند، صنعت برق است.

باقری با بیان اینکه "مجری رشد 8درصدی بدون شک بخش خصوصی است"، گفت: دولت باید تسهیل‌گر فعالیت بخش خصوصی باشد و بین دخالت و نظارت باید تفاوت قائل شود.

وی ادامه داد: آنچه به صنعت برق آسیب می‌زند، مداخلات دولتی، قیمـت‌گذاری دستوری و اقتصاد مبتنی بر دریافت یارانه است که سبب شده مشکلات متعددی در صنعت برق ایجاد شود و ظهور و بروز این مشکلات، در ناترازی بین تولید و تقاضای برق نمود کرده است.

باقری از موفقیت سندیکا برای ایجاد قراردادهای تیپ خبر داد و گفت: همسان‌سازی قراردادهای تأمین کالا در بخش انتقال و توزیع یکی از دستاوردهای بزرگی بود که با تلاش اعضای سندیکلا محقق شد و بخشی از مشکلات این عرصه را کاهش داد.

وی افزود: برای اولین بار، قراردادهای تیپ را به ثبت و تأیید رسانده‌ایم و فعالان اقتصادی در بخش انتقال و توزیع، از فضای قراردادهای یک‌طرفه خارج شدند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق تصریح کرد: در پایان برنامه ششم توسعه می‌بایست 80درصد مالکیت نیروگاه‌های کشور از آن بخش خصوصی می‌شد اما این رقم اکنون 60درصد است و همچنان مالکیت 40درصد نیروگاه‌ها با بخش دولتی است.

وی ادامه داد: در گذشته سرمایه‌گذاری‌ها توسط دولت انجام می‌شد اما دیگر منابع دولتی پاسخگوی نیاز سرمایه‌گذاری‌ها نیست؛ منابع مالی در کشور موجود است و در وجود منابع مالی محدودیت نداریم اما در هدایت منابع مالی به بخش تولید، دچار مشکل هستیم.

در ادامه این نشست، جعفر جولا، نایب رئیس سندیکای صنعت برق اظهار داشت: در سال 1401 بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان و در سال 1402 بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه صادر شد و بخشی از مشکلات پیمانکاران را حل کرد.

وی افزود: با رویکرد خوب صورت گرفته در توسعه فروش برق در بورس انرژی، شاهد رشد بی‌سابقه معاملات برق در بورس انرژی هستیم، به‌طوری که حجم و ارزش معاملات برق در بورس انرژی در 6 ماهه نخست سال گذشته به‌ترتیب 2 میلیارد کیلووات ساعت و 640 میلیارد تومان بود که در نیمه نخست سال جاری به 78 میلیارد کیلووات ساعت و 11 هزار میلیارد تومان رسید.

جولا با بیان اینکه اگر مکانیزم‌های بورس انرژی درست تعریف شود کشف قیمت مناسبی صورت می‌گیرد"، گفت: در این صورت اقتصاد نامتوازن برق تا حدودی اصلاح می شود و رویه‌های صنعت برق به سمت اصلاح و بهبود سوق پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: خواسته ما این است که تمام برق مشترکان صنعتی از طریق بورس انرژی با قیمت منصفانه عرضه شود تا ناترازی بخش مالی رفع شود و به‌تبع آن ناترازی در تولید و مصرف برق نیز رفع شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.