"طرح ملی باور" کلید عبور از چالش‌های کارآفرینی کشور

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشورهای مختلف بوده و یکی از مهمترین عوامل آن، توجه ویژه به موضوع کارآفرینی است. توسعه کارآفرینی دانش‌پایه، نیازمند توانمندسازی افراد در حوزه مهارت‌های نرم و تخصصی کارآفرینی می‌باشد که طرح ملی ترویج کارآفرینی، با هدف توسعه عادلانه فرصت‌های یادگیری کارآفرینی به همین منظور و برای اولین بار در کشور اجرا می‌گردد.

برای آشنایی بیشتر با این طرح ملی و مهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سید فرهنگ فصیحی؛ رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت‌و‌گویی صورت گرفته که به شرح ذیل است:

در ابتدا طرح ملی ترویج کارآفرینی را معرفی کنید و تاریخچه مختصری از فعالیت‌های خودرا بیان کنید.

طرح ملی ترویج کارآفرینی یکی از 15 طرح ملی است که توسط معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شده است و با محوریت پارک‌های علم و فناوری در کشور برگزار می‌شود. هر کدام از پارک‌های فناوری به عنوان دبیرخانه مسئول هستند تا این طرح‌ها را راهبری و اجرا کنند. 

اکنون دبیرخانه طرح ملی در پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر استقرار پیدا کرده و از حدود یک سال قبل ثبت‌نام‌ها برای حضور در آن آغاز شده است. تاکنون سه دوره از دوره‌های آموزشی این طرح برگزار شده است. علاقمندان در دانشگاه‌های مختلف با توجه به سرانه وزارت علوم برای هر دانشجو و سهمیه‌ای متناسب با دانشگاه‌ محل تحصیل که از محل اعتبارات این طرح به آنها پرداخت شده است در سایت طرح به آدرس nepp.ir ثبت نام می‌کنند و نمایندگان دانشگاه‌ها با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده دانشجویان را تایید می‌کنند.

 بمنظور شناخت بهتر توانایی‌ها و استعدادهای افراد، آزمون‌های روانشناختی در سامانه برای دانشجویان در نظر گرفته شده است و براساس آن به شرکت‌کنندگان مشاوره داده می‌شود.

 بعد از این مرحله 10 تا 12 عنوان دوره‌های آموزشی وجود دارد که افراد در آنها شرکت کرده و در پایان با شرکت در آزمون گواهی حضور در این مرحله را دریافت می‌کنند.

در این طرح، رویدادهایی با عنوان رویداد باور جهت شبکه‌سازی و انتقال تجربه کارآفرینان برگزار می‌شود که اولین رویداد از این سری رویدادهای باور در اسفند ماه 1402 برگزار شده و دومین رویداد نیز در آبان ماه برگزار می‌شود.

در این رویداد افراد با یکدیگر آشنا می‌شوند و فرصت تیم‌سازی برای حل مسائل انتخاب شده توسط تیم‌ها فراهم می‌شود. بعد از تیم‌سازی رویدادهایی برای ارائه دستاوردها و خروجی‌های طرح برگزار می‌شود و ما امیدواریم بهترین تیم در قالب رویداد ملی معرفی شود. در فاصله رویدادهای باور تا رویداد ملی تیم‌ها از مشاوره و راهنمایی راهبران بهره‌مند می‌شوند.

 در مورد بخش آنلاین طرح باور توضیح دهید؟

با توجه به تعداد بالای شرکت‌کنندگان، امکان اینکه همه دوره‌ها به طور حضوری برگزار شود وجود ندارد بنابراین دوره‌های آموزشی به صورت آنلاین برگزار شده است و اساتید در قالب دوره‌های نیمروزی به سوالات شرکت‌کنندگان پاسخ می‌دهند.

این دوره‌ها در قالب 12 محور از جمله مبانی کارآفرینی، تجاری‌سازی، تهیه بیزینس پلن، اخلاق کسب و کار ، خلاقیت حل مسئله و ... به صورت آنلاین برگزار می‌شود. دانشجویان باید 12 دوره را به طور کامل طی کنند.

 علاوه بر این در مرحله استعدادسنجی و شخصیت‌شناسی دوره‌های تحلیل تست‌های روانشناسی به صورت آنلاین برگزار می‌شود به طوریکه بعد از انجام تست‌های روانشناختی با آنالیز و تحلیل آنها نیز آشنا می‌شوند.

 استقبال از طرح باور در سراسر کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟ چه استان‌هایی و کدام گروه از دانشجویان تمایل بیشتری برای حضور داشتند؟

طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان دو سال آخر دوره کارشناسی و مقاطع تحصیلات تکمیلی پیش‌بینی شده است. شرکت‌کنندگان ما بیشتر از مقطع کارشناسی و تعداد کمتری از مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.

حدود 7 هزار نفر تاکنون ثبت نام کرده‌اند اما این به معنای شرکت در طرح نیست. در حال حاضر ، حدود 2300 نفر به صورت فعال در طرح حضور دارند که مورد تأیید دانشگاه‌ها هستند. با برگزاری رویدادها و معرفی بیشتر این طرح ملی انتظار می‌رود ظرفیت ورود در دوره اول به 15 هزار نفر هم برسد.

درباره ارائه خدمات کوچینگ و منتورینگ در طرح ملی ترویج کارآفرینی توضیح دهید.

آموزش یک مرحله از آگاهی و آشنایی با مفاهیم است اما در عمل کسی که به ایده‌ای برای راه‌اندازی کسب و کار فکر می‌کند، صرفاً مطالعه و آموزش عمومی برای وی کفایت نمی‌کند، تیم‌هایی که در طرح ملی ترویج تشکیل شده‌اند نیاز به دریافت اطلاعات از افراد با تجربه و مربی دارند به طوریکه مسئله‌ای پیش روی فرد مطلع از کسب و کار قرار داده می‌شود و وی با توجه به آگاهی و تجربه اطلاعات خود را به صورت مصداقی و موضوعی به دانشجویان منتقل می‌کند که به این روش منتورینگ یا مشاوره تخصصی گفته می‌شود.

 اکنون گروهی در حوزه کوچینگ کسب و کار، منابع انسانی و توسعه فردی در این طرح ملی خدمات ارائه می‌دهند.

در بخش منتورینگ هم اساتیدی که در یک حوزه فعالیت کردند، دانشجویان را با آسیب‌ها و چالش‌هایی که به لحاظ فنی در کار وجود دارد به عنوان راهبر و منتور راهنمایی می‌کنند.

چه اتفاقاتی می‌تواند "باور" را در باور دانشجویان و جوانان علاقه مند به کارآفرینی ایجاد کند؟

مهمترین هدفی که ما در سلسله رویدادهای باور و طرح ملی کارآفرینی دنبال می‌کنیم این است که آگاهی دانشجویانی را که در مرز ورود به حوزه کسب و کار هستند افزایش دهیم به طوری که بدانند وضعیت مسیر پیش رویشان چگونه است و از دست اندازها و چالش‌های مسیر کارآفرینی مطلع شوند.

 ایجاد آگاهی از موانع و چگونگی برطرف کردن آنها و آشنایی با تهیه انواع تجهیزات در این مسیر ضروری است. ضمن اینکه برگزاری رویدادها در این طرح ملی بیشتر برای ترویج شبکه‌سازی و ایجاد آگاهی است تا بستری فراهم شود که در آن افراد با یکدیگر ارتباط بگیرند و از تجارب دیگران در مسیر راه‌اندازی کسب و کار در آینده استفاده کنند.

از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف که درسال‌های پایانی مقطع کارشناسی یا مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند می‌خواهم از این فرصت که معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم ایجاد کرده استفاده کنند تا آشنایی نسبت به راه‌اندازی کسب و کار را در قالب طرح ترویج کارآفرینی که برای دانشجویان فراهم شده است پیدا کنند.

دانشجویان با شرکت در این طرح از دوره‌های آموزشی و هم تست‌های شخصیت شناسی و روانشناسی کسب و کار بهره‌مند می‌شوند و می‌توانند از ظرفیت‌ها و استعدادهایشان مطلع باشند و در ادامه نیز از دوره‌های برگزار شده استفاده کنند.

دانشجویان در قالب برگزاری رویدادهای ترویجی با یکدیگر آشنا می‌شوند و از فرصت شبکه‌سازی نیز استفاده می‌کنند تا گام‌های جدی در راه‌اندازی کسب و کار را محکم‌تر بردارند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.