تأکید معماران بر ویژگی‌های خاص "برج آزادی"

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، آیین بزرگداشت معماری برج آزادی با حضور جمعی از سنگ‌تراشان، معماران و استادکاران کشور در محل هتل پارسیان استقلال برگزار شد.

این برنامه با عنوان «برای آزادی» میزبان مهمانان و سخنرانانی چون محمد بهشتی، نویسنده کتاب‌هایی نظیر «داستان تهران» و «احیای طهران»، سیف‌الله صمدیان، عکاس و فیلمساز ایرانی، بیژن شافعی، نویسنده کتاب «معماری رلان دوبرول»، شهروز شایگان از اعضای انجمن مفاخر معماری ایران، حامد مظاهریان، رئیس دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران، و علیرضا قنبری و امیرسامان میرزایی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کارخانه سنگ ساخارا و آژیانه بود.

در این مراسم، محمد بهشتی با اشاره به سه نکته درباره برج آزادی گفت: برج آزادی نماد تعامل با جامعه ایران است. این بنا با مشارکت و همکاری ارکان مختلف جامعه ایران ساخته شده است، همان‌طور که برج ایفل تنها ساخته آقای ایفل نبود و نماد مشارکت جامعه پاریس و فرانسه است.

بهشتی ادامه داد: جایگاه برج آزادی در تاریخ معماری معاصر ما بی‌سابقه است و این بنا با این معماری فقط در ایران می‌تواند رخ دهد زیرا منحصر به فرد است و ریشه در سرزمین ایران دارد، یعنی حرف نویی برای گفتن دارد.

وی افزود: ما در معماری معاصر از نقش استادکاران در خلق چنین آثاری غفلت کرده‌ایم. زمانی که به یاد اثری می‌افتیم، همیشه نام معمار را می‌گوییم و کمتر به نقش استادکارها اشاره می‌کنیم، اما اگر این استادکاران نبودند، بسیاری از کارها امکان تحقق نداشت.

بهشتی با اشاره به استادکارانی چون آقای غفار داورپناه به‌عنوان یکی از سنگ‌تراشان بزرگ کشور، تأکید کرد: استادکاران امروز ادامه تکنولوژی هستند، اما استادکاران گذشته، تکنولوژی ادامه آن‌ها بود. دست‌های آن‌ها ادامه دلشان بود و زمانی که دل بود، در اثر جان جاری می‌شد و امروز معماری ما دیگر جان ندارد، هرچند برای آن زحمت بسیاری کشیده می‌شود.

در ادامه، سیف‌الله صمدیان همزمان با نمایش عکس‌هایی از حضور برج آزادی در موقعیت‌های تاریخی کشور، از جمله انقلاب اسلامی، تأکید کرد: از زمانی که عکس اختراع شد، دیگر نمی‌توانیم بدون سندیت به گذشته نگاه کنیم. عکس‌هایی که از برج آزادی در مناسبت‌های مختلف از دیروز تا امروز گرفته شده، از حضور امام خمینی (ره) در برج آزادی تا روزی که مردم برای شهید حاج‌قاسم سلیمانی گرد این برج آمده بودند، حاکی از نماد ارزشمند برج آزادی برای ایران و ایرانیان است.

براساس این گزارش، در این مراسم از مجسمه 5 تنی برج آزادی رونمایی شد که این اثر به دست استاد دستوریان از دل سنگی 25 تنی تهیه شده است. این بنا از سوی میزبانان این مراسم به‌عنوان المان به دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران، همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران، به ریاست حامد مظاهریان فرستاده شد.

مظاهریان ضمن تقدیر از برگزاری آیین بزرگداشت برج آزادی، تأکید کرد: باید همین اقدامات کوچک برای حفظ تاریخ خود را غنیمت بشماریم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.