راه‌اندازی ۶ طرح پتروشیمی در سال جاری/تبدیل متانول به بنزین با هدف جبران ناترازی

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: پیش‌بینی شده که امسال ۶ پروژه پتروشیمی‌های آپادانا، هنگام واجحد اوره، صدف عسلویه، ارغوان گستر ایلام، طرح HYCO پتروشیمی کارون و طرح پلی آلومینیوم کلر اید پتروشیمی ارومیه راه‌اندازی شوند.

به گزارش خبرآنی، عبدالعلی علی عسگری با بیان اینکه به همت اقداماتی کعه صورت گرفت هلدینگ خلیج فارس از بین ۲۷ شرکت برتر در دنیا امسال توانست ۹ پله ارتقاء و به رتبه ۱۸ دست یابد که این موضوع اقدام بزرگی است، اظهار کرد: در ابعاد ملی نیز این شرکت در بین ۱۰۰ شرکت برتر جز برترین شرکت ایرانی بوده و امسال نیز حسابرسی اعلام شده مقبول بوده است.

وی با اشاره به میزان تولید، گفت: نسبت به سال گذشته شاهد افزایش تولید بیش از یک‌ونیم میلیون تن بوده‌ایم به‌طوری که در سال ۱۴۰۲ میزان تولید با ۶.۶ درصد رشد معادل ۲۴.۷ میلیون تن بوده و پیش ‌بینی می‌شود که امسال با رشد ۱۶.۲ درصدی به عدد ۲۸.۷ میلیون تن دست یابیم و باتوجه به اینکه هلدینگ هر سال رشد هفت درصدی را تجربه می‌کند تحقق این رقم اتفاق مهمی است.

به گفته مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تا روز گذشته میزان تولید تجمیعی گروه بالغ بر ۱۵.۸ میلیون تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶ درصد رشد داشته است و باید گفت که تا این تاریخ ۹۶ درصد از برنامه مدون شده محقق شده است.

علی‌عسگری در خصوص فروش کلی محصولات پتروشیمی گفت: میزان فروش و عرضه محصولات مختلف پتروشیمی در بازارهای داخلی و صادراتی از مقدار ۱۷.۶ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ به ۱۹.۴ میلیون تن در سال ۱۴۰۲  افزایش یافته که نزدیک  به ۱۰ درصد رشد داشته است. کل فروش هلدینگ به ۵۰۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسید و برنامه‌ریزی شده تا در سال آینده به عدد ۷۰۹ هزار میلیارد تومان برسد.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا، گفت: در حال حاضر ۳۲ پروژه در دست اجرا داریم که از این ۳۲ پروژه، ۱۷ پروژه اصلی هلدینگ با ظرفیت اسمی تولید ۲۴ میلیون تن در سال در حال اجرا هستند که مجموع سرمایه‌گذاری مورد نیاز آن‌ها ۹.۸۱۵ میلیون دلار و ۱۰۲۲ هزار میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در خصوص سیاست‌های کلان پتروشیمی در تامین خوراک پایدار، اظهار کرد: طرح‌ بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون با هدف تامین کسری خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس و جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه نفت به منظور حفاظت از محیط زیست مشتمل بر ۲۷ پروژه فرعی برای هفت میدان نفتی مستقل در دستور کار است که منجر به خاموش شدن ۸۹ مشعل خواهد شد.

علی‌عسگری با بیان اینکه باتوجه به کمبود بنزین برنامه داریم متانول را به بنزین تبدیل کنیم و این اقدام با افتتاح پتروشیمی آپادانا محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه باتوجه به لزوم تاسیسات فرآورشی سرچاهی افزایش تولید و فروش نفت خام و در نتیجه افزایش خوراک قابل دسترسی و کاهش ریسک کمبود خوراک ناشی از عدم توسعه متناسب ظرفیت تولید نفت و همچنین بازسازی و نوسازی تاسیسات فرسوده موجود با جایگزینی واحدهای فراورشی سریع‌النصب و با راندمان اقتصادی بالاتر در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه ساخت داخل و بومی‌سازی دانش فنی، اظهار کرد: عقد ۴۱۰ قرارداد و تفاهم‌نامه با بیش از ۳۳۲ شرکت فن‌آور و دانش بنیان به ارزش بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان طی دو سال گذشته بیانگر اهمیت و توجه به این بخش است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.