ظرفیت‌های بخش خصوصی در ارتباط مؤثر با قوای سه‌گانه معرفی شود

روسای اتاق‌های سراسر کشور در نشستی با اعضای هیات رئیسه اتاق ایران ضمن تاکید بر ضرورت معرفی ظرفیت‌های بخش خصوصی در سطح جامعه، برقراری روابط مستمر و مؤثر با قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی را لازم و مهم توصیف کردند.

به گزارش خبرآنی، صبح امروز (دوشنبه) نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر در محل اتاق، بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد که ضمن آن بر اهمیت تقویت روابط مؤثر بین اتاق‌ها و دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌ساز کشور و معرفی ظرفیت‌های بخش خصوصی در اقتصاد تاکید شد.

در ابتدای این جلسه، صمد حسن‌زاده- رئیس اتاق ایران- ایجاد دیدگاه‌های واقع‌بینانه نسبت به چالش‌های موجود اقتصادی را ضروری دانسته و اظهار کرد: این نگاه با پیگیری موضوعات توسط بخش خصوصی، محقق خواهد شد؛   فعالان اقتصادی بایستی در ارتباط مؤثر و مستمر با دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر، مشکلات را بیان کنند. در اتاق ایران مشکلات و دغدغه‌ها بیان شده و در چارچوب نامه‌نگاری‌های رسمی در اختیار روسای قوای سه‌گانه قرار می‌گیرد. در این نامه‌نگاری‌ها تلاش کردیم ضمن تشریح آثار ناشی از تصمیمات، راهکار هم ارائه دهیم.

وی ضمن استقبال از پیشنهاد برگزاری نمایشگاه‌های مؤثر و هدفمند در کشورهای هدف، افزود: یکی از مأموریت‌های اتاق ایران تقویت پیکره تجاری کشور است؛ در این راستا برگزاری نمایشگاه و رویدادهای اقتصادی و تجاری در کشورهای هدف بسیار اثرگذار است، برای همین منظور حمایت‌های لازم از این اقدامات صورت می‌گیرد.

در ادامه فرج‌الله معماری- رئیس اتاق سمنان- ضمن اشاره به سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به سمنان، گفت: بسیار اهمیت دارد که نگاه روسای قوا نسبت به بخش خصوصی با جایگاه واقعی آن‌ها در سطح اقتصاد هماهنگ باشد. به همین منظور، در معرفی ظرفیت‌های فعالان اقتصادی باید با جدیت رفتار کنیم. ضمن این سفر، پیرامون چالش‌های بخش خصوصی در محیط کسب‌وکار صحبت شد. استفاده از ظرفیت‌های اتاق در برگزاری دادگاه‌های تجاری، لزوم کوچک شدن دولت برای بزرگ شدن بخش خصوصی و لزوم اجرای دقیق و کامل قوانین از جمله قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار از جمله مواردی بود که توسط اعضای اتاق سمنان درخواست شد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: رئیس قوه قضائیه نیز هم‌افزایی بین فعالان اقتصادی و اعضای هر سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف، پیگیری مطالبات توسط بخش خصوصی، افزایش سطح فعالیت اتاق‌ها و ایده‌پردازی از سوی فعالان اقتصادی را مورد تاکید قرار داد.

امیر کشانی-رئیس اتاق اصفهان- در واکنش به درخواست رئیس قوه قضائیه مبنی بر بیان پیشنهادهای بخش خصوصی و در میان گذاشتن آن‌ها با دستگاه‌های سیاست‌گذار، تصریح کرد: بخش خصوصی درباره تعطیلات پایانی هفته، بحران انرژی، لزوم پذیرفتن FATF و موارد دیگر نظرات خود را مطرح کرد؛ اما مورد توجه قرار نگرفت.

یونس ژائله- رئیس اتاق تبریز- نیز به طرح مسئله بحران انرژی در نشستی با رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: پیشنهادی با هدف کاهش آسیب‌های ناشی از کمبود برق و گاز برای بنگاه‌های اقتصادی ارائه شده است؛ تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یکی از این راهکارها بود. شرایطی هم برای سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده که قابل قبول است و می‌تواند مورد توجه فعالان اقتصادی باشد.

ناصر بیکی- رئیس اتاق اراک- بر ضرورت اطلاع‌رسانی گسترده‌تر و قدرتمندتر از توانمندی‌های بخش خصوصی به منظور معرفی بهتر بخش خصوصی به همه دستگاه‌ها و ارکان دولت و حاکمیت تاکید کرد.

شهرام زارع-رئیس اتاق شهرکرد- به ناترازی انرژی و بی‌توجهی به ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و جبران خسارت ناشی از قطعی برق و گاز در دوران پیک مصرف، اشاره کرده و گفت: لازم است قوه قضائیه اجرایی نشدن مواد قانونی مختلف را دنبال کند. احترام به حقوق فعالان اقتصادی باید از طرف قوه قضائیه پیگیری شود و این مطالبه جدی بخش خصوصی است.

عباس کاظمی- رئیس اتاق بجنورد- در ادامه‌ این نشست، بازنگری در تعداد نمایندگان اتاق‌ها در جمع هیات نمایندگان اتاق ایران را درخواست کرد و ضمن انتقاد از نبود وحدت رویه در دریافت مالیات چهار در ۱۰۰۰ بین استان‌های مختلف، خواستار پیگیری این معضل از سوی اتاق ایران شد.

در بخش دیگری از این نشست، پرهام رضایی- رئیس اتاق کرج- گزارشی از برگزاری نمایشگاه جهانی صنایع غذایی هند و مشارکت ایران در نمایشگاه به همت اتاق کرج، ارائه داد و اعلام کرد که این نمایشگاه ۲۹ شهریور تا اول مهر در دهلی‌نو، پایتخت هند برپا شده است.

وی با بیان اینکه اتاق کرج با توجه به ظرفیت استان البرز در حوزه صنایع غذایی، مشارکت در این نمایشگاه را ضروری می‌داند، گفت: در چارچوب این نمایشگاه ۳۰ قرارداد منعقد شده که بیانگر عملکرد خوب پاویون اتاق کرج در نمایشگاه صنایع غذایی هند بود.

محمدصادق حمیدیان- رئیس اتاق شیراز- درخواست کرد: اطلاع‌رسانی پیرامون وضعیت صدور کارت‌های بازرگانی و مقایسه عملکرد اتاق با سازمان توسعه تجارت و موضع‌گیری درباره سیستم تجاری کشور که نسبت به دولت گذشته تغییر نکرده و همچنان درگیر صدور بخش‌نامه‌های مختلف و موانع جدید است، در دستور کار قرار گیرد.

کیوان کاشفی- عضو هیات رئیسه اتاق ایران- نیز تصریح کرد: اهمیتی که در سطح کشور برای اتاق‌ها قائل هستند، امیدوارکننده است. امروز شرایط اتاق‌ها نسبت به گذشته بهتر شده هرچند در نقطه ایده‌آل قرار نداریم.

وی ضمن اشاره به دغدغه‌های حاکمیت در حوزه تجارت و مسائل ارزی، خاطرنشان کرد: امروز شرایط حاکم بر کشور نسبت به گذشته بسیار متفاوت است و باید در بیان راه‌حل‌ها این شرایط را به خوبی درک کنیم. از طرفی چالش‌های مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت را شناسایی کرده و پیگیر حل آنها هستیم.

در نهایت پیام باقری- نایب‌رئیس اتاق ایران- از شکاف بین آنچه به عنوان نقطه ایده‌آل در اقتصاد مطرح است با آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد، صحبت و تاکید کرد: صادرات و واردات را باید در یک زنجیره منظور کرد و بررسی مجزای آن‌ها درست نیست. بر همین اساس برای آنکه بخواهیم تجارت سطح بالایی داشته باشیم بایستی تولید، سیستم توزیع، قوانین و مواردی از این دست را ارتقا دهیم تا امکان تجارت بهتر داشته باشیم.

وی افزود: تقویت سطح روابط اتاق با قوای سه‌گانه نیز بسیار مهم است. برای این منظور باید هماهنگ و با برنامه جلو رفت؛ بنابراین حضور رئیس قوه قضائیه در اتاق سمنان یک فرصت مهم است. ضمن اینکه برگزاری هدفمند نمایشگاه‌ها و مشارکت در رویدادهایی که می‌تواند منتج به نتیجه شود، ضروری است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.