گزارش| سرنوشت کالابرگ الکترونیک در اختیار دولت چهاردهم

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ‌پایگاه خبری خبرآنی، دولت سیزدهم اواخر سال 1401 از اجرای طرحی برای حمایت از یارانه‌بگیران و خصوصاً اقشار آسیب‌پذیر خبر داده بود؛ طرح «کالابرگ الکترونیکی». البته این مصوبه و قانون مجلس یازدهم بود که دولت به اجرای آن مکلف شده بود.

مجلس یازدهم به دولت سابق تکلیف کرده بود از ابتدای سال 1401 طرح کالابرگ الکترونیک را برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه عملیاتی کند اما مسئولان وقت دولتی گفته بودند باید زیرساخت اجرای این طرح فراهم باشد تا بتوان آن را کلید زد.

به‌هرحال، دولت قبل نیمه‌ی اسفند 1401 اعلام کرد که قصد دارد طرح کالابرگ الکترونیکی را برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه بعد از یک‌دوره اجرای آزمایشی در چند استان به‌صورت محدود، در سطح سراسر کشور اجرا کند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آن دوره اعلام کرده بود "در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک‌ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید 10 قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند. در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به‌میزان اعتبار استفاده‌ شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌صورت نقدی، در موعد مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد."

نیمه‌ی اردیبهشت 1402 بود که سید صولت مرتضوی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره‌ی نتیجه‌ی آغاز اولیه‌ی کالابرگ الکترونیکی اعلام کرد "به‌لحاظ آنکه مشمولان یارانه بین کالابرگ و پول نقد مختار بودند، ترجیح‌شان به‌صورت دریافت یارانه نقدی بود و کالابرگ الکترونیکی با اقبال عمومی مواجه نشد و استقبال اندک بود. در سال 1402 در اجرای بند "ی" قانون بودجه به دولت اجازه داده شده است به‌منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم، طرح کالابرگ را اجرا کند.

در این راستا، مشوق‌هایی را اجرا کردیم، در گام اول یارانه کالابرگ 20 درصد افزایش پیدا می‌کند و مثلاً کسانی که یارانه‌شان 400 هزار تومان است به 480 هزار تومان ارتقا پیدا می‌کند؛ کسانی که مشمول یارانه هستند تا 70 درصد یارانه‌شان را کالا خریداری کنند.

یارانه‌بگیران از طریق سامانه ملی اعتبار، یک ماه زودتر از زمان سررسید واریزی یارانه می‌توانند از این فرصت استفاده لازم را به‌عمل بیاورند. این طرح کاملاً اختیاری است و اشخاص بین استفاده از کالابرگ و یا نقدی، می‌توانند انتخاب کنند اما کسانی که 70 درصد یارانه را از این اقلام خریداری کنند، افزایش یارانه دریافت می‌کنند."

وزیر تعاون اقلام تحت پوشش این طرح را نیز این‌گونه نام برد: لبنیات، تخم مرغ، مرغ، روغن، ماکارونی، برنج ایرانی، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله از جمله این اقلام است. این طرح اختیاری است و هر کس می‌تواند یارانه را نقدی و یا اقلام بخرند‌. از طریق سامانه ملی اعتبار می‌توانند یکماه زودتر از زمان سررسید واریزی یارانه به حساب‌های‌شان از این فرصت استفاده کنند.

دو ماه بعد، مرتضوی در نیمه‌ی تیرماه 1402 درباره‌ی اجرای کالابرگ الکترونیکی گفته بود برخی تغییرات حسب دستور آقای مخبر(معاون اول رئیس‌جمهور وقت) را خواهیم داشت که در مرحله کارشناسی است و بعد از کار کارشناسی اطلاع‌رسانی خواهد شد. استقبال مورد نظر ما هنوز از کالا‌برگ انجام نشده است.

ابتدای شهریور سال گذشته سخنگوی دولت سابق گفت مقرر شد به‌مناسبت فرارسیدن هفته‌ی دولت، امکان استفاده از تسهیلات تشویقیِ کالابرگ از 3 دهک به 5 دهک ارتقا پیدا کند. به‌این معنا که اگر 5 دهک 50 درصد از یارانه آن را از طریق کالا برگ از 11 قلم کالاهایی که تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت 120 هزار تومان یارانه تشویقی می‌شدند.

بر اساس این گزارش، دولت سیزدهم بهمن سال گذشته در دهه‌ی فجر اعلام کرد برای حمایت از اقشار مختلف جامعه خصوصاً اقشار آسیب‌پذیر طرح فجرانه‌ی کالابرگ الکترونیکی را اجرا می‌کند. این طرح از نیمه‌ی بهمن 1402 تا 19 اردیبهشت‌ماه 1403 به‌مدت سه‌ماه عملیاتی شد.

طرحی که در آن یک فردِ یارانه‌بگیر در صورت استفاده از کالابرگ و خرید از سبد غذاییِ 11 قلم کالای مورد تأیید وزارت کار، 220 هزار تومان به مبلغ 400 هزارتومان کالابرگش افزوده می‌شد و می‌توانست تا 620 هزارتومان از این اقلامِ مشخص خریداری کند.

بعد از دوره‌ی سه‌ماهه‌ی این طرح حمایتی و استقبال خوب و 60 میلیون نفر از آن، مسئولان دولت وقت اعلام کرده بودند که قصد دارند در صورت تأمین منابع و رایزنی با مجلس، این طرح را ادامه دهند.

به گزارش خبرآنی، هیئت دولت سیزدهم در تاریخ 9 اردیبهشت‌ماه امسال نیز مصوبه‌ای در این‌خصوص گذارند و مقرر شد اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال 1403 با 20هزار میلیارد تومان اعتبار جدید تمدید شود. این مصوبه در تاریخ 1403/02/16 ابلاغ شد.

بعد از آن نیز بود که مسئولان وقت دولت اعلام کرده بودند که به‌دنبال تأمین این منابع هستند تا تمدید طرح را کلید بزنند.

به گزارش خبرآنی، به‌یاد داریم که حادثه‌ی تلخ سقوط بالگرد حامل شهید آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور وقت و شهادت وی، وزیر خارجه، امام جمعه‌ی تبریز و دیگر همراهانش در 30 اردیبهشت امسال در منطقه‌ی ورزقان فرصت نداد که عمر دولت سیزدهم به پایانِ چهارساله‌ی خود برسد و نیمه‌تمام ماند. بعد از آن بود که طی دو مرحله انتخابات، مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و دولت جدید مستقر شد.

به‌اعتقاد کارشناسان این زیرساخت و تجربه‌ی پوشش 60 میلیون نفری یارانه‌بگیران هم‌اکنون آماده است تا دولت چهاردهم در صورت اراده برای استفاده از آن، تأمین منابع را انجام داده و آغاز کند. چراکه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه از جمله موارد مورد اشاره‌ی مسئولان عالی دولتی است.

هم‌چنین هم‌اکنون زمان بررسی فشرده‌ی بودجه در جلسات هیئت دولت است و دولتمردان می‌توانند با در نظر گرفتن کالابرگ الکترونیکی، از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر حمایت کنند. 

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.