شن و ماسه روی مریخ و ماه را می‌توان به آجر تبدیل کرد

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، تیمی از محققان در کالج ترینیتی دوبلین (TCD) نشان دادند که شن و ماسه روی سطح مریخ و ماه را می‌توان به آجر تبدیل کرد. این کشف این امکان را دارد که با کاهش میزان مصالح ساختمانی که باید از زمین به مریخ منتقل شوند، انقلابی در ایجاد شهرک‌های آینده در فضا داشته باشند.

پروفسور جاناتان کلمن و همکارانش دریافتند که می‌توان سطح سنگ، شن و ماسه را که رگولیت نام دارد به آجر تبدیل کرد. این کار با استفاده از دمای پایین و انرژی کم انجام می‌شود. این آجرها با نانولوله‌های کربنی تقویت شده و دارای چگالی کم اما قابل مقایسه با گرانیت هستند و این موضوع باعث می‌شود آن‌ها برای ساختارهای ساختمانی در فضا مناسب باشند.

استفاده از منابع محلی در فضا با کاهش هزینه‌های پرتاب و امکان مأموریت‌های بلندپروازانه‌تر، چالش‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد. براساس اقتصاد فضایی جدید، یکی از چالش‌های بزرگ در اکتشافات فضایی هزینه بالای ارسال مواد به فضا است، زیرا هر کیلوگرم کالای ارسال شده از زمین به مقدار قابل توجهی سوخت نیاز دارد.

با استفاده از نانو مواد مانند نانولوله‌های کربنی و گرافن می‌تواند بتن و دیگر مصالح را تقویت کرد و با این کار هزینه ساخت و ساز را تا حد زیادی کم نمود. افزودن گرافن به سیمان می‌تواند استحکام را تا ۴۰ ٪ افزایش دهد، که باعث می‌شود حجم بتن مورد نیاز در پروژه های ساختمانی کاهش یابد و به شیوه‌های ساخت و ساز پایدار کمک کند.

این دستاورد تحقیقاتی به فضانوردان و محققان امکان می‌دهد تا روی ماه و مریخ با مواد کمتری مصالح ساختمانی بسازند و همچنین استحکام سازه‌ها را افزایش دهند.

منبع : مهر
برچسب ها :

تبدیل

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.