تجهیز شیرآلات دانشگاه تهران به انواع ادوات کاهنده

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، رامین سامانیان، مدیر دفتر مدیریت مصرف آب و انرژی شرکت آب و فاضلاب منطقه دو تهران اظهار داشت: در راستای تداوم سه ساله کم آبی و سیاستهای اقتصاد مقاومتی و بهینه سازی مصرف و بهره وری از منابع آب و در راستای طرح جلوگیری از هدر رفت و پایداری شبکه آب شهری و روستایی بر روی مشترکین دولتی، عمومی و آموزشی، پس از پروژه موفق در تجهیز شیرآلات به انواع ادوات کاهنده مصرف آب در دانشگاه امیر کبیر، تجهیز کلیه شیرآلات دانشگاه تهران نیز از ابتدای مهر سال 1403 در شرکت آب و فاضلاب منطقه دو تهران آغاز و تاکنون تعداد 8 دستگاه شیر الکترونیکی (چشمی)، تعداد 32 دستگاه شیر پدالی و تعداد 973 عدد انواع پرلاتور(درافشان) و تعداد 524 عدد انواع رگلاتور نصب شده است.

سامانیان همچنین با تاکید بر لزوم ترویج و توسعه فرهنگ مدیریت مصرف آب در فضاهای آموزشی و دانشگاهی، افزود: با توجه به تعداد بالای ساختمان های اداری، آموزشی و خوابگاه های آن مجموعه، این مهم تا تکمیل کلیه تجهیزات به انواع تجهیزات کاهنده ادامه خواهد داشت.

مدیر دفتر مدیریت مصرف آب و انرژی شرکت آب و فاضلاب منطقه دو تهران تصریح کرد: پرلاتور یا پرلاتور شیرآلات، یکی از اجزای مهم در سیستم‌های آب رسانی منازل و ساختمان هاست که برای کنترل جریان آب در شیرها استفاده می‌شود؛ این قطعه کوچک و حیاتی، به عنوان یک فیلتر و رگولاتور جریان عمل می‌کند و امکان کنترل بهینه جریان مایع را فراهم می‌کند.

وی افزود: اصل کار پرلاتور بر پایه اصل برخورد سیال با سطوح نامنظم استوانه‌ای یا صفحه‌ای است که درون شیر قرار دارد؛ این سطوح نامنظم مانند چرخهای کوچک یا خطوط مشابه به نظر می‌رسند و جریان آب یا گاز را به شکلی دسته‌ای و تنظیم شده هدایت می‌کنند؛ این دسته‌ها و الگوهای جریان، جریان مستقیم و راحت تری را در مقابل جریان نامنظم و توربولانس ایجاد می‌کنند؛ پرلاتورها علاوه بر تنظیم جریان، وظایف دیگری هم دارند و یکی از وظایف اصلی آنها، حفظ کیفیت آب استفاده شده است.

سامانیان ادامه داد: به عنوان یک فیلتر، پرلاتور ذرات جامد و آلودگی‌ها را که ممکن است در جریان آب وجود داشته باشند، جمع‌آوری می‌کند؛ به این ترتیب، پرلاتور نه تنها جریان را کنترل می‌کند، بلکه از خروج آب یا گاز تمیز و آلودگی‌ها را از مصرف‌کننده دور نگه می‌دارد؛ به علاوه، پرلاتورها می‌توانند برای صرفه‌جویی در مصرف آب نیز مؤثر باشند.

وی افزود: بسیاری از پرلاتورها دارای محدودکننده جریان هستند که میزان جریان آب را کاهش می‌دهند و از اسراف آب جلوگیری می‌کنند؛ این ویژگی بسیار مهم است زیرا کاهش مصرف آب در ساختمان‌ها می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی و حفظ منابع آب کمک کند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف آب و انرژی شرکت آب و فاضلاب منطقه دو تهران اذعان داشت: به طور کلی، پرلاتورها در شیرآلات نقش مهمی در کنترل جریان آب، حفظ کیفیت آب، صرفه‌جویی در مصرف آب و بهبود راحتی و کیفیت زندگی در ساختمان‌ها ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: این قطعات کوچک اما حیاتی، در طراحی بهینه سیستم‌های تأمین آب و گاز ساختمان‌ها لازم الاجرا هستند و می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد و بهره‌وری این سیستم‌ها داشته باشند.

سامانیان درخصوص ضرورت استفاده از سردوش های کاهنده مصرف آب گفت: مصرف دوش‌های متداول که بدون به کارگیری هر نوع کاهنده ای هستند، در حدود 18 لیتر در دقیقه است؛ با احتساب 5 دقیقه برای استحمام هر نفر، در حدود 90 لیتر آب پاکیزه با هر بار دوش‌گرفتن به شبکه‌فاضلاب وارد می‌شود؛ برای کاهش مصرف، سر دوش‌های جدید با هدف جایگزینی سردوش‌های قدیمی و کاهش مصرف تولید شدند.

وی افزود: سردوش های کاهنده مصرف آب این سردوش ها به دو دسته قابل نصب بر روی دوش های تلفنی و ثابت، دسته بندی می شوند و استفاده از سردوش های با قابلیت مخلوط کردن آب و هوا و حالت های مختلف پاشش و کنترل میزان جریان خروجی آب می‌تواند میزان آب مصرفی را تا حدود 50 درصد کاهش دهد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.