دستیابی به ارقام جدید گندم با ویژگی مقاوم به خشکی و بیماری زنگ زرد

محققان یک شرکت دانش‌بنیان با اصلاح گندم، به ارقام مقاوم به خشکی این محصول استراتژیک دست یافتند که بهره‌گیری از آن موجب صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد دیمزارها خواهد شد.

به گزارش خبرآنی، سیروس محفوظی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان زمینه تحقیقاتی این شرکت را اصلاح ارقام گندم دانست و گفت: پایین آمدن سفره‌های آب زیرزمینی و کمبود منابع آب به همراه وقوع تغییرات اقلیمی مانند کاهش بارش برف و باران و افزایش درجه حرارت از عوامل اصلی محدودکننده تولید محصولات استراتژیکی نظیر گندم در کشور است.

وی با بیان اینکه زراعت گندم دیم به‌دلیل تاثیر تغییرات اقلیمی و وقوع خشکسالی‌های مکرر با مشکلات مضاعفی روبرو است، اظهار کرد: ارقام مرسوم مورد کشت در اراضی دیم از پتانسیل بالای عملکرد برخوردار نبوده و حساسیت به بیماری زنگ زرد، خوابیدگی و ضعف کیفیت نانوایی دارند. ما ارقامی را اصلاح و تولید کردیم که فاقد این ضعف‌ها است و توانست آزمون‌های مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال را با برتری نسبت به ارقام رایج با موفقیت سپری کند.

محفوظی خاطر نشان کرد: این شرکت در قالب قرارداد ۸ ساله با معاونت وقت زراعت وزارتخانه و دبیر وقت ستاد نجات دریاچه ارومیه طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۱ با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب دو رقم گندم با نام‌های "سالار" و "پیام " را در سال ۱۳۹۸ و نیز گندم "۵۰۰۳ موسوم به فرشید" را در سال ۱۴۰۲ تجاری‌سازی کرد. 

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: گروه دوم از دستاودهای ما، ارقام جدید گندم است. در این گروه برای زراعت آبی دو رقم جدید بسیار پرمحصول برای زراعت آبی با شماره ۵۰۰۸ به‌نام پیشنهادی " کشاورز" و رقم دیگر به‌شماره ۴۰۷۶ به‌نام پیشنهادی " چیچست" - نام باستانی دریاچه ارومیه - تولید شده‌اند. این ارقام در مقایسه با ارقام گندم‌های رایج داخلی و خارجی تا ۲۰ درصد برتری عملکرد داشته و در زمین‌های مستعد بیش از  ۱۲ تن دانه در هکتار توان تولید داشته و از بهره‌وری بالای آب تا ۲.۳ در مقایسه با ۱.۲ کیلوگرم دانه به حجم آب مصرفی ارقام مرسوم آبی برخوردار است.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، وی تولید چهار رقم گندم‌های پر محصول مناسب دیمزارهای مناطق مختلف کشور را از دیگر دستاوردهای این شرکت دانست و ادامه داد: این ارقام تحت شماره‌های ۱۵۰۱۷- ۱۵۲۰۵- ۱۵۲۰۹ و ۱۵۲۱۶ با عملکرد بالا و مقاومت به بیماری زنگ‌ها و خوابیدگی در آزمون‌های مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳  شرکت می‌کنند و انتظار می‌رود در مهر سال ۱۴۰۴ تجاری‌سازی شوند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.