«دردانه» امسال هم اجرا نمی‌شود/ارسال طرح به ستاد ملی جمعیت

به گزارش خبرنگار دانشگاه ‌پایگاه خبری خبرآنی، طرح «دردانه» طرحی بود که با مشارکت معاونت فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام‌ معظم‌ رهبری در دانشگاه‌ها بر اساس سند «ازدواج دانشگاهیان» ایجاد شد و هدف آن نیز تشویق و ترغیب جوانان به فرزندآوری بود. این طرح در سال 1401 آغاز و تا خرداد 1402 نیز ادامه داشت و نزدیک به 5 هزار زوج دانشجو مورد حمایت آن قرار گرفتند. جامعه هدف این طرح تنها زوج‌هایی بودند که فرزند آنها در نیمه دوم 1400 تا 1401 به دنیا آمده و می‌تواستند از کارت هدیه یک میلیون تومانی، وام 15 میلیون تومانی، بسته سیسمونی و بهره‌مندی از حساب پس‌انداز فرزندان به مبلغ 2 میلیون تومان بهره‌مند شوند؛ طرحی که حالا متوقف شده و گویا دیگر قرار نیست اجرای آن به شکل قبل ادامه یابد.

«دردانه» امسال هم اجرا نمی‌شود/ ارسال این طرح به ستاد ملی جمعیت

سیدمهدی رضوی مدیر خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها چندی پیش در گفتگو با خبرآنی از اجرا نشدن طرح «دردانه» برای سال جدید به دلیل نبود منابع مالی خبر داد و خاطرنشان کرد: قطعه آخر پازل ما برنامه دردانه بود که هدف آن ترویج فرزند آوری است. سال گذشته تفاهمی با بنیاد 15 خرداد داشتیم تا بسته حمایتی شامل وام و ... برای زوجین دارای فرزند اختصاص دهیم، اما همه عددی که به ما قول داده بودند تخصیص داده نشد و تعداد ثبت نام‌ها نیز از بودجه ما بیشتر بود و قادر به تحت پوشش دادن همه آنها نبودیم.

رضوی اظهار داشت: ما در حال رایزنی برای ایجاد تسهیلات این طرح هستیم، اما این طرح به صورت جداگانه در بعضی دانشگاه‌های کشور در غالب تسهیلات رایگان دانشگاهی مثل سلف، کتابخانه و... در طول ترم برای دانشجویانی که صاحب فرزند می‌شوند اجرا می‌شود. یا بسته‌های مادرانه و ملزومات نوزاد در اختیار مادران دانشجو قرار می‌دهند. ما هم پیگیر افزایش این خدمات هستیم. امسال هنوز منابعی برای اجرای طرح دردانه پیدا نکرده‌ایم، اما طرح را به ستاد ملی جمعیت فرستاده‌ایم‌ و تا امروز هنوز اتفاقی صورت نگرفته است.

ما این ماجرا را به تازگی از حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها مجدد پیگیری کردیم تا ببینیم آیا ادامه این طرح به نتیجه رسیده است یا نه؟

فاطمی پور نیز در خصوص اجرای طرح دردانه و علت توقف این طرح به خبرنگار خبرآنی گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد 15 خرداد داشتیم تا بسته حمایتی شامل وام و ... برای 5 هزار زوجی که دارای فرزند شده‌اند، اختصاص دهیم. اما بازه زمانی محدود بود و در همان زمان حدود 19 هزار زوج برای این طرح ثبت نام کردند.

اگر منابع مالی و حامی پیدا نکنیم، تعهدی ایجاد نمی‌کنیم که بعدا ایجاد ناراحتی کند

وی ادامه داد: از این تعداد حدود 11 هزار نفر مراحل ثبت نام خود را کامل کردند، اما همه فرآیند دست ما نبود و بخش تامین منابع مالی را بانک‌های عامل باید انجام می‌دانندکه محقق نشد. در نهایت به واسطه اشکالاتی که در اجرا داشتیم جمع بندی ما این شد که اگر تامین مالی قابل اتکا و مستمری پیدا نکنیم، تعهدی ایجاد نکنیم که بعدا ناراحتی ایجاد شود.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: اما این طرح به صورت جداگانه در بعضی دانشگاه‌های کشور در غالب جشن‌ها و ... در طول ترم برای دانشجویانی که صاحب فرزند می‌شوند اجرا می‌شود. ضمن اینکه طرح دردانه به ستاد ملی جمعیت نیز ارسال شده است، اما اگر منابع مالی تامین نشود و حامی پیدا نکنیم به همین حد اکتفا خواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.