رستمی: آمار طلاق در ازدواج‌های دانشجویی کمتر از 5 درصد است

به گزارش خبرنگار دانشگاه ‌پایگاه خبری خبرآنی، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در نشست خبری بیست و هفتمین دوره ازدواج دانشجویی که امروز در ساختمان مرکزی این نهاد برگزار شد در خصوص مساله ازدواج دانشگاهیان گفت: موضوع ازدواج یکی از موضوعات مهم اجتماعی، فرهنگی و دینی کشور ماست و به عنوان مساله راهبردی هم باید از آن یاد کرد.

وی ادامه داد: ازدواج به هنگام و آگاهانه همیشه به صورت جدی مورد تاکید نظام و رهبری بوده و ماموریت مهم جامعه دانشگاه و متولیان آن از جمله نهاد رهبری است. همچنین در مجموعه اسناد بالا دستی و در مساله خانواده و جمعیت همیشه موضوع ازدواج به عنوان یک مساله مهم یاد شده است.

رستمی با تاکید بر الگوی زیست ایرانی اسلامی خاطرنشان کرد: قطعا جامعه جوان دانشگاهی وقتی به بحث تشکیل خانواده نگاه می‌کند، امید و نشاط در جامعه تقویت می‌شود. به همین دلیل طرح همسفر تا بهشت برای توسعه نشاط زندگی سالم و امید در زندگی دانشگاهی ایجاد شد تا تسهیل در ازدواج دانشجویی را انجام دهد.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: امروزه در همه مطالعات و بررسی‌ها، حفظ کیان جامعه و حفظ رشد جمعیت متناسب مورد توجه همه دستگاه‌ها است و یکی از راه‌های رسیدن به حفظ رشد جمعیت، ازدواج به هنگام است.

وی با اشاره به مطالعات دقیق آماری در فضای ازدواج‌های دانشجویی تاکید کرد: طبق اطلاعات به دست آمده با همکاری ثبت احوال، ازدواج‌های دانشجویی یکی از پایدارترین ازدواج‌ها شناخته شده است. بررسی آمار مجموع دوره‌های ازدواج دانشجویی نشان می‌دهد که بین صدها هزار ازدواج دانشجویی؛ فروپاشی خانواده و طلاق جز کمترین نمونه‌ها در این ازدواج‌ها بوده است و در ده سال اول تشکیل خانواده‌هایی که با ازدواج دانشحویی شکل گرفته‌اند این معضلات حدود 5 درصد بوده است.

رستمی سن 18 تا 30 سالگی جوانان را دوره طلایی ازدواج دانست و گفت: تمامی متولیان آموزش عالی خودشان را مکلف به تلاش برای فراهم کردن شرایط ازدواج در این بازه سنی می‌دانند.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص جزئیات دوره قبلی طرح همسفر تا بهشت در سال گذشته گفت: 35 کاروان میانگین 200 زوج یا حتی بیشتر به مشهد مشرف شدند و دوره آموزشی فرهنگی تفریحی را طی کردند. سال گذشته به دلیل محدودیت ظرفیت‌ها از بیش از 10 هزار زوج ثبت نام کرده برای این طرح؛ 7 هزار زوج به مشهد اعزام شدند و 18 ساعت آموزشی، مهارت‌های مختلف زندگی را آموزش1 دیدند.

وی در جمع اصحاب رسانه افزود: سال گذشته هزار و 160 زوج از مشاوره‌های خانوادگی و فردی استفاده کردند و موضوع ارتباط مشاوره با زوجین را می‌توان به عنوان یکی از عوامل تثبیت کننده زندگی و عبور از چالش‌های سال‌های نخستین زندگی یاد کرد. همچنین زوجین 8 ساعت برنامه فرهنگی هم می‌بینند.

رستمی از رضایت 87 درصدی تمامی شرکت کنندگان طرح همسفر تا بهشت خبر داد و گفت: امروز رونمایی از پوستر بیست و هفتمین دوره ازدواج دانشجویی را نیز خواهیم داشت و در این دوره که ثبت نام آن از 5 آبان لغایت 30 آبان ماه آغاز خواهد شد شاهد اعزام دانشجویان از 26 آبان ماه سال جاری خواهیم بود.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در دورن امسال برای حدود 30 کاروان 350 زوجی برنامه اعزام داریم که در بازه زمانی 26 آبان تا ابتدای ماه مبارک رمضان اعزام ها صورت خواهد گرفت و سرفصل‌های تدریس نیز بر اساس نیازهای روز جامعه بازطراحی شده است. در کنار اینها برنامه فرهنگی «هم افق با ولی» را نیز برای زوجین داریم که آنها را با دغدغه‌های رهبری در مسائل فرهنگی، دینی، اجتماعی و انقلابی جامعه برای ایفای مسئولیت اجتماعیشان آشنا می‌سازد.

وی در پایان گفت: تاریخ عقد مجاز برای شرکت در طرح همسفر تا بهشت از ابتدای 1402 تا 30 مهر ماه 1403 است و زوجین می‌توانند در سامانه ثبت نام کنند. حتما یکی از زوحین باید در زمان ثبت نام دانشجو باشد و اگر هردو فارغ التحصیل باشند امکان ثبت نام نخواهند داشت.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.