انتقال حیوانات از "باغ وحش ارم" به" صفادشت" قانونی بوده است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، باغ‌وحش‌ها در ایران با چالش‌های جدی و نگرانی‌های متعددی از سوی فعالان حقوق حیوانات و محیط‌زیست مواجه هستند. این مراکز که در اصل برای نمایش حیوانات و آموزش عمومی تأسیس شده‌اند، اکنون به‌جای آنکه به حفظ و تکثیر گونه‌های در خطر انقراض کمک کنند، به دلایل مختلفی از جمله ضعف مدیریت، شرایط نامطلوب زیست‌محیطی و عدم رعایت استانداردهای جهانی، به محل‌های دردناک برای زندگی بسیاری از حیوانات تبدیل شده‌اند.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات باغ‌وحش‌های ایران، فضای ناکافی و غیرطبیعی برای حیوانات است. بسیاری از این مراکز، قفس‌هایی کوچک و محدود دارند که امکان حرکت آزادانه حیوانات را از بین برده و به مرور زمان باعث مشکلات جسمی و روانی برای آنها می‌شود. حیوانات بعضاً در شرایطی به دور از زیستگاه‌های طبیعی خود و در محیط‌هایی بدون تهویه و نور مناسب نگهداری می‌شوند. این شرایط اغلب منجر به افسردگی، رفتارهای غیرعادی و حتی مرگ زودرس آنها می‌شود.

مشکل دیگر، کمبود منابع مالی و ضعف مدیریت در نگهداری و تأمین تغذیه مناسب برای حیوانات است. بسیاری از باغ‌وحش‌ها با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و قادر به تأمین غذا و امکانات درمانی مناسب برای حیوانات خود نیستند. این امر موجب می‌شود که بسیاری از حیوانات با مشکلات جدی سلامتی روبه‌رو شوند.

علاوه بر این، نبود برنامه‌های حفاظتی و علمی منسجم برای پرورش و تکثیر گونه‌های در حال انقراض، باغ‌وحش‌ها را از رسالت اصلی‌شان یعنی حفظ تنوع زیستی دور کرده است، در حالی که کشورهای دیگر از باغ‌وحش‌ها به عنوان مراکزی برای احیای گونه‌های در حال انقراض استفاده می‌کنند، در ایران، این نهادها بیشتر به نمایش حیوانات به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده‌اند.

یکی از این باغ وحش‌ها که اخیراً آمار بالایی از مرگ و میر حیوانات در آن را شاهد هستیم، "باغ‌وحش ارم" است. اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر مرگ سه حیوان و پرنده شامل میرکت (دم عصایی)، فلامینگو و غاز در باغ وحش تهران منتشر شده است. پیش از این نیز، طی بازه‌ای حدوداً یک‌ماهه، مرگ ببر سیبری، گوزن زرد ایرانی، شامپانزه آفریقایی و شتر بدون کوهان (لاما) در این باغ وحش گزارش شده بود.

در کنار باغ وحش ارم، باغ وحش صفادشت را نیز می‌توان جزو بدنام‌ترین باغ وحش‌های کشور دانست که تلفات متعدد حیوانات ازجمله زرافه, گورخر آفریقایی, شیر دریایی، یک توله شیر و گرگ در این باغ وحش بوده‌ایم که به گفته تعدادی از دامپزشکان و فعالان محیط زیست کشور, همه این‌ها به دلیل سوءمدیریت مدیران این باغ وحش حاصل شده بود.

گزارش‌هایی وجود دارد که میان این دو باغ وحش تبادل گونه انجام شده است و تعدادی از گونه‌های متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست بوده‌ و باغ وحش ارم به صورت امانی از آنها نگهداری می‌کرده، چندین سال قبل به باغ وحش صفادشت منتقل شده است!

در رابطه با این موضوع، غلامرضا ابدالی؛ مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست به خبرآنی گفت: این انتقال گونه چند سال پیش انجام شده و باغ وحش ارم قوچ و میش‌هایی که متعلق به دولت بود را به باغ وحش صفادشت منتقل کرده است. برای انجام چنین انتقالی نیاز به مجوز محیط زیست دارد و باید به ما اطلاع دهند تا کارشناسان ما مقصد را بررسی کنند اما چون این انتقال خیلی سال پیش انجام شده و در دوره مدیریت بنده نبوده است، هنوز بررسی نشده که با هماهنگی سازمان انجام شده است یا خیر؟

وی بیان کرد: اکنون این گونه‌ها را از باغ وحش صفادشت گرفته‌ایم. این گونه‌ها در مالکیت دولت هستند مگر اینکه باغ وحش‌ها برای آنها پروانه بگیرند. هرچه قدر هم که دست به دست شود بازهم مالکش دولت است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به افزایش مرگ و میر حیوانات در باغ وحش ارم توضیح داد: مجموعه تیم مدیریت ارم عوض شده و ما با تیم جدید همکاری داریم و کارشناسان ما به جد وضعیت این باغ وحش را نظارت می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.