ابهامات واگذاری ون‌های تاکسی تهران بررسی می‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در دویست و هفتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران ضمن تسلیت شهادت یحیی سنوار اظهار کرد: در سه جلسه گذشته گزارشی در خصوص ون‌ها ارائه کردم، اما متأسفانه پس از آن گزارش هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی شهرداری تهران دریافت نکردم.

وی ادامه داد: از آن‌جایی که توضیحات مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز ناکافی بود و پس از آن گزارشی از سوی شهرداری تهران در خصوص گزارش من ارائه نشد، به عنوان عضو شورای شهر و برای اجرای نقش نظارتی خود، سوال خود از شهردار تهران را درباره ابهامات مربوط به واگذاری و بهره‌برداری از خودروهای تاکسی ون واگذار شده از سوی وزارت کشور مطرح و تقدیم هیأت رئیسه شورای شهر می‌کنم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: همان‌طور که مستحضرید، وزارت کشور در سال 1401 اقدام به توزیع سهمیه 5000 دستگاه ون بین شهرداری‌های کشور کرد که میزان مشارکت شهرداری‌ها 30 درصد و سهم مشارکت وزارت کشور 70 درصد در نظر گرفته شده بود.

تشکری هاشمی ادامه داد: بر اساس مکاتبات انجام شده، از جمله مکاتبه شماره 43278 مورخ 1401/8/11، تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران 630 دستگاه بوده است. متأسفانه با وجود گذشت حدود دو سال از زمان واگذاری ون‌ها و رونمایی آن‌ها توسط شهردار تهران در سیزدهمین شنبه امید و افتخار مورخ 1401/8/28 و علی‌رغم واریز کامل و حتی بیش از حد نیاز سهم شهرداری تهران در موعد مقرر، تنها 252 دستگاه ون به شهرداری تهران تحویل شده و خودروهای تحویل شده نیز در شبکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت مورد بهره‌برداری قرار نگرفته یا به صورت غیر اصولی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: با این توضیحات و با عنایت به این‌که موضوع واگذاری و بهره‌برداری از این ناوگان دو بار توسط من با نامه‌های شماره 160/3491 مورخ 1402/3/1 و شماره 160/14864 مورخ و یک بار نیز توسط جناب آقای کاشانی با نامه شماره 161/16694 مورخ 1402/8/15 به شهردار تهران تذکر داده شده، اما متأسفانه این تذکرات منجر به اصلاح رویه‌ها و انجام اقدامات لازم نشده است.

عضو شورای شهر با اشاره به طرح سوال از شهردار تهران گفت: لذا در اجرای مفاد ماده 83 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، سؤالات زیر مطرح می‌شود و ضروری است شهردار تهران در مهلت قانونی طبق مفاد قانون فوق‌الذکر اقدام به پاسخ‌گویی کند.

تشکری هاشمی بیان کرد: با توجه به این‌که قیمت هر دستگاه ون بر اساس ماده 4 قرارداد بین وزارت کشور و شرکت خودروساز برابر با یک میلیارد و بیست میلیون تومان بوده است، سهم 30 درصدی شهرداری تهران برای 630 دستگاه حدود 193 میلیارد تومان می‌شود. توجیه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای درخواست واریز مبلغ 277 میلیارد تومان و دلیل پذیرش این موضوع از طرف شهرداری چه بوده است؟

وی اظهار کرد: با وجود این‌که طبق تصریح نامه شماره 23278 مورخ 1401/8/11 سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران 630 دستگاه بوده و شهرداری در زمان مقتضی نسبت به واریز مبلغ اعلام شده در نامه مذکور اقدام کرده است، دلیل عدم تحویل کامل ناوگان تخصیص یافته در طی دو سال گذشته چیست و شهرداری تهران چه اقدامات مؤثری برای تسریع دریافت این ناوگان به انجام رسانده است؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران بیان کرد: با توجه به این‌که مبلغ واریز شده توسط شهرداری تهران حدود 277 میلیارد تومان بوده و همچنین سهم شهرداری تهران بابت 252 دستگاه ون تحویل گرفته شده حدود 77 میلیارد تومان است، و عملاً واریز 200 میلیارد تومان اضافه موجب عدم‌النفع شهرداری از سرمایه خود در طول دو سال گذشته شده است، چه اقدامات قانونی و حقوقی برای عودت مبلغ اضافه واریزی و خسارت‌های مترتب بر آن انجام شده است؟

تشکری هاشمی گفت: در مکاتبات مختلف شهرداری، از جمله نامه شماره 10/1277766 مورخ 1402/11/8، دلیل عدم به‌کارگیری ون‌های تحویل شده ابلاغ نشدن دستورالعمل بهره‌برداری از سوی وزارت کشور عنوان شده، در حالی‌که این دستورالعمل با شماره 192545 در تاریخ 1402/9/14 ابلاغ شده بود. همچنین در نامه فوق (شماره 10/1277766 مورخ 1402/11/8) عنوان شده بود که برای بهره‌برداری از این ناوگان از توانمندی‌های یکی از شرکت‌های واجد صلاحیت استفاده خواهد شد. این موضوع در شرایطی مطرح شده که به‌کارگیری تعدادی از ناوگان ون از اوایل آبان ماه 1402 در قالب طرح شاتل سرویس و با واگذاری بهره‌برداری ناوگان به شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت از حدود دو ماه قبل از نامه یاد شده شروع شده بود. دلیل کتمان این اتفاقات و مغایرت‌های اعلامی در نامه شهردار تهران با آنچه در عمل اتفاق افتاده چه بوده و دلیل نقض مصوبه وزارت کشور چه بوده است؟

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره 192545 مورخ 1402/9/14، متولی مدیریت و بهره‌برداری از ون‌های واگذار شده واحد حمل‌ونقل عمومی شهرها سازمان تاکسیرانی اعلام شده است، دلایل واگذاری این ناوگان به معاونت مالی و اقتصاد شهری و به طور خاص اداره کل پشتیبانی چیست؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌‌ونقل شورای شهر تهران اظهار کرد: با توجه به این‌که بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره 192545 مورخ 1402/9/14، منظور از بهره‌بردار، مؤسسه یا شرکتی است که موضوع حمل‌ونقل مسافر بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت کشور موضوع ماده 18 آیین‌نامه اجرایی تبصره (1) ماده (31) و ماده (32) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است، به چه استنادی بهره‌برداری از ون‌ها به شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت خدمات الکترونیک پارس شهروند که موضوع فعالیت هر دو شرکت امور مرتبط با سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه بوده و فاقد مجوز از سازمان تاکسیرانی هستند، سپرده شده است؟

وی گفت: با توجه به این‌که بر اساس تعریف ارائه شده در ماده یک دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره 192545 مورخ 1402/9/14، بهره‌بردار باید در قالب شرکت خصوصی یا تعاونی تأسیس شده باشد و همچنین از آن‌جا که طبق بند 10 ماده 2 همین دستورالعمل، بهره‌بردار باید تعاونی‌ها، مؤسسه‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی و یا افراد حقیقی دارای صلاحیت باشند، دلیل نقض دستورالعمل وزارت کشور و واگذاری بهره‌برداری از ون‌ها به شرکت خدمات الکترونیک پارس شهروند که یکی از شرکت‌های فاقد فعالیت در شهرداری طی چندین سال اخیر بوده، چیست؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: با توجه به این‌که بر اساس بند 1 ماده 2 دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره 192545 مورخ 1402/9/14، شهرداری باید جابجایی مسافر را به بهره‌برداران واگذار نماید، چرا برغم گذشت نزدیک به یک سال از ابلاغ دستورالعمل، اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و بخش اعظم ناوگان ون در پارکینگ معطل مانده‌اند؟

وی افزود: با وجود این‌که طبق جزء 61 بند ب تبصره دوم پیوست اول مصوبه اصلاحی و تنقیحی مرتبط با ساماندهی وضعیت سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران به شماره 160/1377/11677 مورخ 1389/8/12 مقرر شده بود که شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند و کلیه سهام مرتبط با شهرداری در این شرکت به بخش خصوصی واگذار شود و بر همین اساس در طی سنوات گذشته شرکت مذکور راکد و با توجه به مستندات موجود غیر فعال بوده است، علت نقض مصوبه شورا چه بوده و با استناد به چه قانونی شرکت یاد شده فعال و در این خصوص بکار گرفته شده است؟

تشکری هاشمی اظهار کرد: علت این‌که ناوگان ون مورد بحث از طریق ترک تشریفات قانونی و بدون انعقاد قرارداد و حتی بدون تعریف رابطه مالی مشخص به دو شرکت اشاره شده، یعنی شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت تجارت الکترونیک پارس (شهروند) واگذار شده، چه بوده است؟

وی گفت: میزان درآمدها و هزینه‌های ناوگان تاکسی ون مورد بحث و تعداد مسافر جابجا شده با این ناوگان در طی دو سال از واگذاری چه‌قدر بوده است و این فعالیت‌های هر چند اندک تحت نظر چه واحدی از واحدهای شهرداری صورت پذیرفته است؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: در خصوص صحت و سقم اخبار منتشره مبنی بر مفقود شدن تعدادی از ون‌ها در جریان خدمت‌رسانی به مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی (ع)، همچنین عدم پوشش بیمه‌ای ناوگان و عدم ارائه خدمات گارانتی از سوی شرکت خودروساز و خساراتی که در این مدت به ناوگان وارد شده است، توضیح داده شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.