موافقان و مخالفان طرح نظارت بر رفتار نمایندگان چه گفتند؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی ‌پایگاه خبری خبرآنی، رسیدگی به طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در دستورکار امروز مجلس قرار داشت که نمایندگان پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با اکثریت آرا با کلیات آن موافقت کردند که در ادامه نظرات موافقان و مخالفان طرح مذکور را می‌خوانیم:

احمد بخشایش اردستانی نماینده اردستان در مجلس در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: مجلس به اندازه کافی ضعیف شده است و نمایندگان ضعف پیدا کرده‌اند. مجلس به دلیل وجود نهادهایی که حقوق مجلس را ضایع می‌کنند، ضعیف شده است.

وی گفت: این طرح برای نماینده پرونده‌سازی می‌کند. در صورتی که نماینده باید مصون باشد. نمایندگان مجلس نباید خود را محدود کنند. هیئت رئیسه مجلس به اندازه کافی قدرت دارد و حالا نوبت نمایندگان است.

در ادامه جلسه سلمان اسحاقی، نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح مذکور بیان کرد: مجلس در جایگاه اقتدار خود قرار دارد و مخالفت با این موضوع صحت ندارد. یک سری از شبهات باعث شده است تا مردم نسبت به مجلس بدبین شوند. چرا طرح استیضاح یک وزیر مطرح و بعد چند روز کنسل می‌شود؟ چرا تحقیق و تفحص از یک بخش یا سازمانی در بررسی‌های میدانی به نتیجه نمی‌رسد؟.

نماینده اردستان افزود: اگر مجلس و کمیسیون‌های تخصصی وظیفه خود را به خوبی انجام دهند، دیگر نیاز نیست همگی به دور وزرا جمع شویم، چرا با وجود کاستی‌ها در زمینه‌های مختلف، وزیر مربوطه باید در جای امن بنشیند. این شان مجلس است که به مردم نشان دهد طرح سوال و یا استیضاح با قاطعیت انجام می‌شود.

محمدرضا صباغیان نماینده بافق در مجلس در مخالفت با این طرح اظهار کرد: شان مجلس این است که نمایندگان مردم قدرت فریاد داشته باشند. نباید جرأت حرف زدن را از نمایندگان گرفت.

نماینده بافق در مجلس اضافه کرد: مجلس هر روز خود را ضعیف تر کرده است. نباید جایگاه خودمان را در مقابل وزرا و دیگر مسئولان کاهش دهیم.

بنابراین گزارش علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، تصریح کرد: رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان اعلام کردند که نمایندگان علاوه بر وظیفه نظارتی باید پاسخگو نیز باشند. آیا نباید سازوکاری در مجلس تعبیه شود تا اگر فردی در مجلس اشتباه کرد، رفتار او اصلاح شود؟ نمایندگان محترم باید شان خود را حفظ کنند. مگر نمایندگان قرار است خلاف قانون کاری را انجام دهند که از این قانون می‌ترسیم؟

وی ادامه داد: چه کسی تا به حال توانسته است با شجاعت یک نماینده مقابله کند؟ مصونیت نمایندگان مطلق و عام نیست.

همچنین علی بابایی، نماینده ساری در مجلس در مخالفت با طرح مذکور، گفت: نباید با دست خود آزادی عمل را از نماینده مجلس بگیریم و تحرکات او را کاهش دهیم. نمایندگان ضریب اطمینان نظام و مردم هستند و نباید به خودمان استرس وارد کنیم.

نماینده ساری افزود: این از مصادیق تبعیض است که عده‌ای از نمایندگان بر رفتار دیگر نمایندگان نظارت کنند.

سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس در موافقت با طرح اصلاح  قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بیان کرد: قانون باید گره گشا باشد. بیش از 40 اصل قانون اساسی درباره مجلس شورای اسلامی است. وقتی نماینده‌ای در مجلس و حوزه انتخابیه به دنبال حل مشکلات نیست، چه نماینده‌ای است؟ چه کسی باید بر عملکرد او نظارت داشته باشد؟ این رفتار نماینده جرم انگاری نشده است.

نماینده ارومیه گفت: ما به هیئتی برای نظارت و صیانت بر رفتار نمایندگان نیاز داریم. این قانون اگر اصلاح شود به نفع مردم و نمایندگان و مطابق سخنان رهبر انقلاب خواهد بود.

انتهای‌پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.