صید ماهیان استخوانی دریای خزر آغاز شد

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رضا عباسپور افزود: براساس آخرین مصوبه کمیته مدیریت صید با موضوع بررسی دستورالعمل مدیریت صید و شروع فصل صید ماهیان استخوانی در سال جاری مبنی بر زمان رسمی صید ماهیان استخوانی توسط شرکت‌های تعاونی پره در استان‌های شمالی کشور، از 25 مهر ماه 1403 صید این گونه ماهیان در دریای خزر آغاز شد.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اظهار داشت: شروع فصل صید برای شرکت‌های تعاونی پره‌های منطقه میانکاله مازندران و گلستان از تاریخ 15 مهر و زمان رسمی شروع فصل صید ماهیان استخوانی توسط شرکت‌های تعاونی پره غرب گیلان شامل پنج شرکت تعاونی پره، از 20 شهریور 1403 آغاز شده بود.

وی تصریح کرد: تصمیم‌گیری در خصوص موضوع در کمیته مدیریت صید مرکز با حضور نمایندگان تحقیقات شیلات، اتحادیه صیادی و بخش‌های تخصصی انجام شده است که با پشتوانه نتایج و یافته‌های پژوهشی و در نظر داشتن ملاحظات مدیریتی تصمیم‌گیری لازم انجام می‌شود.

به گفته عباسپور، مهمترین گونه‌های صید ماهیان استخوانی دریای خزر به ماهی سفید، کفال و کپور اختصاص دارد که صید آنها توسط تعاونی‌های پره استان‌های گلستان، مازندران و گیلان هرساله به مدت حدود 6 ماه انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: 136 هزار نفر صیاد در شمال و جنوب کشور به حرفه صیادی اشتغال دارند که حدود 9 هزار و 500 نفر از آنها در شمال کشور و در کرانه‌های دریای خزر و مابقی نیز یعنی حدود 126 هزار و 500 نفر در سواحل خلیج فارس و دریای عمان فعال هستند.

وی با بیان این که تعاونی‌ها و تشکل‌های صیادی می‌توانند به عنوان بازوان قدرتمند شیلات در تحقق سیاست‌های کلان مدیریت ماهیگیری ایفای نقش کنند، اظهار داشت: در حال حاضر 347 تعاونی صیادی در سواحل شمالی و جنوبی کشور به همراه هشت اتحادیه در هفت استان ساحلی و یک اتحادیه سراسری با تمرکز بر حوزه‌های صید و صیادی فعال هستند.

عباسپور افزود: از این تعداد حدود 168 تعاونی صیادی مربوط به استان‌های ساحلی جنوب و حدود 179 تعاونی صیادی مربوط به استان‌های ساحلی شمال هستند که در کنار شیلات برای دفاع از منافع جامعه صیادی تلاش می‌کنند و به عنوان ظرفیت ارزشمندی برای کمک به فراهم‌سازی زمینه مناسب در تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های کلان مدیریت صید شیلات محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.