نمایشگاه کار؛ ظرفیتی برای صنعت و دانشگاه و جذب دانشجوی متعهد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ‌پایگاه خبری خبرآنی، اشتغال و مهارت دانش‌آموختگان دانشگاه، موضوعی مهم و اساسی در توسعه نیروی کار و اقتصاد کشورها است.‌ دانش‌آموختگان باید مهارت‌های عملی و شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود را کسب کنند تا بتوانند در بازار کار موفق باشند.

مهارت‌هایی مانند ارتباطات، کار تیمی و مدیریت زمان در ارتباط هر چه نزدیک‌تر دانشگاه و صنعت بیشتر برای دانشجویان به دست می‌آید. در این میان شکل کارآموزی و تجربه عملی در قالب ارتباط نزدیک دانشگاه‌ها با صنایع می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا ضمن کسب تجربه عملی  برای اشتغال آماده‌تر شوند.

وزارت علوم از دوره قبل تلاش کرد اقدامات اساسی را در این زمینه صورت دهد که راه‌اندازی سامانه «نان» نظام ایده‌ها و نیازها به عنوان یکی از راهکارهای کاربردی نمودن دانش و طرح‌های تحقیقاتی با هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها بود که طی آن ارتباط و تعامل بین «نیازپرداز» و «ایده پرداز» برخط بوده و هر دو از ظرفیت‌‌های یکدیگر برخوردار می‌شوند.

برگزاری نمایشگاههای کار یکی دیگر از این اقدامات است که سالهاست در دانشگاههای برتر کشور با هدف ایجاد ارتباط مستقیم بین دانشجویان و دانش‌آموختگان با سازمان‌ها و شرکت‌ها برگزار می‌شود تا کارجو و کارفرما زیر یک سقف مشترک  ضمن اطلاع از نیازهای یکدیگر با کمک هم آنها را برطرف کنند.

دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران، طی هفته گذشته به مدت سه روز با حضور بیش از 100 سازمان و نهاد آموزشی و پژوهشی در این دانشگاه با شعار شبکه‌سازی با بهترین‌‌ها برپا شد. نمایشگاهی که به گفته مدیرکل مهارت این دانشگاه در اولین سال فعالیت خود در پردیس مرکزی این دانشگاه فرصت‌های شغلی خوبی را پیش روی کارجویان و کارفرمایان قرار داد.

فرشته امین این را هم گفته بود که در این دوره از نمایشگاه سازمان‌ها تنوع بیشتری دارند و برای دانشجویان علوم انسانی نیز فرصت شغلی معرفی شده است.

مدیرکل مهارت دانشگاه تهران از ارائه 700 فرصت شغلی در نمایشگاه امسال خبر داد.

اصولا نمایشگاه کار فرصتی ویژه برای ملاقات مستقیم افراد جویای کار با کارفرمایان و مدیران شـرکتهاسـت. معمـولا این نمایشگاهها در دانشگاه‌های برتر برگزار می‌شـود، چرا کــه هدف اصلـی نمایشگاه کار تسهیل  فرآیند ورود افراد مستعد و باانگیــزه بــه بازار کار و صنعت اسـت.

در این نمایشگاه سه روزه، علاوه بر ارائه فرصت‌های شغلی و کارآموزی به کارجویان، جلسات پرسش و پاسخ دانشجویان با مدیران عامل شرکتهای مختلف و دانش‌بنیانها، کارگاه‌های آموزشی متنوع با رویکرد آماده‌سازی کارجویان برای ورود به بازار کار نظیر بازاریابی و ... برگزار شد.

دستگاههای مختلف دولتی و شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان با حضور در این نمایشگاه ضمن معرفی فعالیتها، عملکرد و دستاوردهای خود به دانشجویان به جذب نیروی انسانی مورد نیاز خود نیز می‌پردازند.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه تهران ,

صادقی مقدم، مسئول غرفه وزارت دفاع و پشتیبانی در نمایشگاه کار دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرآنی با اشاره به اینکه این وزارتخانه امسال قوی‌تر از سال قبل در این نمایشگاه شرکت کرده است، گفت: امسال با 12 سازمان تابعه در این نمایشگاه شرکت کردیم. دانشگاه تهران دانشگاه جامعی است و دانشجویان از رشته‌های مختلف در این نمایشگاه حضور دارند با توجه به اینکه ماموریت وزارت دفاع هم طیف گسترده‌ای از خدمات را نظیر دفاعی، حوزه پالایشگاهی، امنیت غذایی و... را شامل می‌شود، تنوع خدمات و اقدامات ما و رشته‌های متنوع دانشگاه مکمل خوبی را تشکیل می‌دهد.

وی درباره نحوه همکاری دانشجویان با این وزارتخانه گفت: دانشجویان به غرفه‌های مختلف ما مراجعه می‌کنند روزمه‌ها به صورت متمرکز جمع‌بندی و بعد از پالایش اولیه با علاقه‌مندان به همکاری درباره نحوه و موضوع همکاری ارتباط برقرار می‌شود. مراجعه‌کنندگان و مخاطبان مختلفی اینجا حضور دارند و وزارت دفاع به عنوان نهادی انقلابی، مامن خوبی برای دانشجویان انقلابی و متعهد است و از این ارتباط بسیار خرسندیم.

جذب برخی دانش آموختگان در وزارت دفاع حاصل برپایی نمایشگاه

صادقی مقدم که سال گذشته نیز مسئولیت غرفه وزارت دفاع را برعهد داشت درباره وضعیت همکاریهای صورت گرفته با دانشجویان و فارغ التحصیلان در نمایشگاه سال قبل نیز یادآور شد: سال گذشته حدود 1300 نفر در این نمایشگاه برای همکاری با وزارت دفاع اعلام همکاری کردند. برخی از این افراد را دانشجویان سال‌های اول و دوم تشکیل می‌داد که نمی‌توانستند به طور تمام وقت با ما همکاری کنند.پس از پالایش نهایی حدود 730 نفر باقی ماندند. حدود 11 درصد از این افراد در مسیر استخدام قرار گرفتند. حدود 25 نفر نیز تمایل داشتند خدمت وظیفه خود را در وزارت دفاع بگذرانند که هماهنگی‌های آن صورت گرفت. البته یکی از منابع جذب ما سربازهایی است که دوره سربازی خود را در این وزارت‌خانه می‌گذرانند  که امیداریم سربازی برخی از این افراد منجر به همکاری دائمی شود.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه تهران ,

وی با اشاره به نمایش برخی از دستاوردهای این وزارتخانه که مقابل غرفه وزارت دفاع قرار گرفته بود، گفت: جهاد تبیین یکی از اهداف حضور ما در نمایشگاه کار است  تا قشر دانشجو با فناوری و محصولات وزارت دفاع آشنا شده و احساس غرور ملی در بین دانشگاهیان تقویت شود. این مدلها قسمت اندکی از دستآوردهای وزارت دفاع و محصولات پیشرفته و امید آفرین صنعت دفاعی است.

صادقی مقدم گفت: این وزارتخانه به دلیل اینکه پایه و مبنای آن صنعت است هرگز از دانشگاه بی‌نیاز نخواهد بود و باید همواره در لبه تکنولوژی حرکت کند. البته شرکت‌های دانش بنیان زیادی با این وزارتخانه همکاری می‌کنند به علاوه اینکه تعداد زیادی از سازمان‌های ما مجوز پارک علم فناوری گرفتند و با بخش خصوصی همکاری می‌کنند که این مزیت وزارت دفاع است و هرسال تقویت می‌شود.

در کنار این وزارت‌خانه سازمانها و شرکت‌های صنعتی دیگری نیز در این نمایشگاه حضور داشتند که با رفت‌و آمد دانشجویان مختلف روبرو بودند.

رمضانی، رئیس جذب و استخدام شرکت کروز که امسال برای اولین‌بار در نمایشگاه کار دانشگاه تهران حضور یافته، با اشاره به استقبال دانشجویان از این غرفه گفت: با توجه به اینکه شرکت ما در حوزه صنعت فعالیت می‌کند و سازنده قطعات خودروست عمده جذب‌‌های ما را دانشجویان رشته برق، صنایع، مکانیک، مواد و پلمیر تشکیل می‌‌دهد در حوزه،  آی تی نیز کارشناسان بخش‌های مختلف دانشگاهی نظیر شبکه‌سازی و نرم‌افراز در این شرکت فعالیت می‌کنند.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه تهران ,

جذب 75 درصدی دانشجویان دانشگاه دولتی در شرکت قطعه‌سازی خودرو

وی با اشاره به ظرفیت نمایشگاه کار برای این شرکت با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار حدود 75 درصد از جذب‌های ما از فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی هستند، افزود: در نمایشگاه کار سال گذشته دانشگاه شریف رتبه دوم استخدام را داشتیم و 16 نفر از علاقه‌مندان به همکاری با این شرکت را استخدام کردیم. از دانشجویان هنوز با فعالیت و نحوه همکاری با این شرکت اطلاع ندارند که برپایی این نمایشگاه و حضور در آن هم برای دانشجو و هم برای سازمان‌ها بسیار مفید است.

با توجه به اینکه امسال بخش علوم انسانی و اشتغال در این بخش هم بیشتر شده بود شرکت‌های مختلف با برپایی کلاس‌هایی در حوزه بازاریابی به دنبال ارائه نیازهای امروز دنیا و کشور در این بخش بودند و این مسئله را در راستای مسئولیت اجتماعی خود تعریف می‌کردند.

مهری عبدالوند، معاون توسعه سرمایه‌های انسانی شرکت گلرنگ، با اشاره به اینکه این گروه صنعتی برای دومین بار در این نمایشگاه حضور یافته گفت: سال گذشته تعداد زیادی رزومه دریافت و با تعدادی از علاقه‌مندان همکاری خود را آغاز کردیم.

وی از همکاری عمیق با بنیاد حامیان دانشگاه تهران از سال گذشته و پس از نمایشگاه سال قبل خبر داد و گفت:  برنامه‌ای با عنوان کافه تجربه را با حضور دانشجویان و تجربه‌گرهای موفق در بخش‌های مختلف برگزار کردیم که طی آن دانشجویان با حضور در کنار افراد باتجربه در میزهای تخصصی حضور می‌یافتند و انتقال تجربه صورت می‌گرفت. از دانشگاه تهران گروههای مختلف دانشجویی را به بازدید از شرکت بردیم گفت‌وگوهایی صورت گرفت و نهایتا پس از غربالگری، مصاحبه و آزمون با علاقه‌مندان همکاری‌هایی صورت گرفت و جذب‌هایی از این مسیر داشتیم.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه تهران ,

بورسیه 400 دانشجو در گروه صنعتی گلرنگ

عبدلوند افزود: در حال حاضر بیش از 400 دانشجو در مقطع کارشناسی، ارشد و حوزه بین‌الملل داریم که بورسیه گروه صنعتی شدند و برای‌ آنها هزینه می‌کنیم تا در نهایت از دانش و تخصص آنها بهره‌مند شویم.

برگزاری دوره‌های آموزشی فشرده و تخصصی رشته‌هایی نظیر بازرگانی، بازار، مالی و منابع انسانی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان از دیگر برنامه‌‌های این شرکت در مسیر جذب نیروی انسانی است.

عبدلوند گفت: برخی دانشجویان از سال‌های پایین تحصیلی نظیر ترم دوم به صورت کارآموزی با این شرکت همکاری می‌کنند و در بخش‌های مختلف فعالیت دارند. آموزش ها و مهارت‌هایی به آنها ارائه می‌شود البته نیازهای گروه و دغدغه‌های آن را نیز به این افراد منتقل می‌کنیم تا برای رفع آن راهکار ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه بین‌المللی هم برای دانشجویانی که مورد تایید هستند دوره‌‌های مهارتی و آموزشی برگزار می‌کنیم  تا با توجه به توسعه بازاریابی و اهمیت آن در حوزه بین‌الملل از آنها استفاده کنیم.

عبدلوند با استقبال از برپایی چنین نمایشگاههایی نیروی انسانی را با ارزش‌ترین سرمایه هر مجموعه‌ای دانست که باید با آموزش مهارت و تخصص‌های روز آن را برای پیشبرد اهداف سازمان غنی‌تر کرد، موضوعی که با راه‌اندازی دوره‌‌های تخصص و فشرده می‌توان آن را محقق کرد.

این غرفه با راه‌اندازی اتاق قرار در قالب بازی، دانش و مهارت‌‌های مورد نیاز آینده را به دانشجویان منتقل می‌کرد.

دومین نمایشگاه کار دانشگاهها احتمال زیاد طی ماههای آینده در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شود، محلی که می‌تواند علاوه بر ترسیم نیازها و فرصت‌های شغلی کشور برای دانشجویان و فارغ التحصیلان به مکانی برای آشنایی کارفرمایان و سازمان‌ها با نیروی انسانی متخصص و آماده به کار نیز تبدیل شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.