ضرورت تهیه برنامه جامع برای فرش دستبافت استان مرکزی

خبرآنی/مرکزی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید برنامه جامع فرش دستبافت استان مرکزی را برای آینده دراز مدت تهیه کنیم تا تحول و حرکتی جدید را شاهد باشیم.

نادرقلی ابراهیمی، ۲۶ مهر در کمیته فرش دستبافت استان مرکزی اظهار کرد: ما در سطح ملی و استانی، خیلی از داشته‌های خود فاصله گرفته‌ایم ولی می‌توانیم فواصل را کوتاه کنیم و به شرایطی برسیم که فرصت‌های گذشته را احیا کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته ۴۰ کمپانی تولید کننده فرش دستبافت در اراک وجود داشت گفت: اراک، مرکز تولید و صادرات فرش کشور بوده ولی اکنون با این جایگاه بسیار فاصله گرفته‌ایم.

ابراهیمی اضافه کرد: در گذشته‌ بعد از نفت، فرش بیشترین ارزآوری را برای کشور داشت. ما ۱۰ میلیون شاغل در حوزه فرش کشور داشتیم و این فرصت‌ را نیز از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: بنا به دلایل مختلف این فرصت‌ها را از دست داده‌ایم ولی نباید غصه بخوریم، بایستی به فکر آینده باشیم و فرصت‌های از دست رفته را برای فرش کشور و استان احیا کنیم.

نماینده مردم اراک افزود: متاسفانه در زمان پهلوی دوم، بافندگان خود را به بنگلادش و پاکستان و هند فرستادیم و فن و هنر خود را دو دستی تقدیم آنها کردیم و اوضاع فرش ایران کساد شد.

وی با بیان اینکه بحث تحریم‌ها مانعی برای صادرات فرش شده است گفت: باید جریان سازی تجاری دوباره‌ای شکل بگیرد تا به دوران اوج خود در این حوزه برگردیم. 

ابراهیمی ادامه داد: برخی مسائل که در استان قابل حل است باید احصا، پیگیری و حل شود ولی مسائل کشوری مثل رفع تعهدات ارزی و بیمه تامین اجتماعی باید با استفاده از راه و روش‌های جدید در تهران حل شود.

وی اضافه کرد: دولت شهید رئیسی با راهکارهای جدید توانست روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر کند، برای حل مشکلات حوزه فرش نیز باید راهکار جدید پیدا کنیم. اگر هم نیاز به اصلاح یا تصویب قانون و مقررات جدید است ما در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه باید تسهیلاتی برای خرید فرش دستبافت تامین شود گفت: ما باید به دنبال صادرات باکیفیت و با قیمت مناسب باشیم. 

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه نقشه‌های ساده فرش طرفدار بیشتری دارد و طراحی نقشه‌های جدید برای فروش ضرورت دارد.  

وی ادامه داد: اکنون در مقطع تنظیم بودجه سال آینده هستیم و کلیات بودجه تا چند روز آینده ارائه می‌شود. در این خصوص خواهش دارم تا موارد و منابع مالی لازم برای بیمه بافندگان فرش به ما ارائه شود تا در بودجه سال آینده بگنجانیم.

ابراهیمی تصریح کرد: طرح و لایحه جدیدی در خصوص فرش دستبافت به ما پیشنهاد دهید تا یک تکان اساسی در این حوزه داشته باشیم. مجمع نمایندگان استان بسیار با هم هماهنگ هستند و امیدواریم بتوانیم از فرصت مجمع و فراکسیون‌های مجلس حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی با تاکید بر تهیه آمار درست و متقن در حوزه فرش دستبافت گفت: یک پایش واقعی بایستی انجام شود تا تعداد واقعی بافندگان و تولیدکنندگان نخ و طراحان فرش مشخص شود.

ابراهیمی با تاکید بر ضرورت همگرایی در استان مرکزی اظهار کرد: برنامه جامع فرش استان مرکزی را برای آینده درازمدت باید تهیه کنیم تا تحول و حرکتی جدید را شاهد باشیم. اگر این برنامه جامع تهیه شود، همه قائل به انجام این برنامه‌ می‌شوند و اولویت‌ها مشخص و منابع لازم به درستی پیش‌بینی می‌شود. 

وی با بیان اینکه بایستی یک موزه فرش مناسب و در شأن استان مرکزی و اراک احداث شود گفت: برای این موزه می‌توانیم فرصت‌هایی از شهرداری و خیرین و تولیدکنندگان بگیریم تا در سطح ملی بدرخشیم. اصل تاریخ و کسب و کار اراک، فرش بوده است و باید تاریخ خود را به همه نشان دهیم. 

وی با تاکید بر به نتیجه رسیدن بحث خوشه بندی در حوزه فرش دستبافت افزود: خوشه بندی مسئله بسیار ضروری است چراکه یک روش نوین برای ورود به مسائل است. صنعت بدون خوشه بندی ارزش ندارد و با خوشه بندی فرصت‌های خوبی در نواحی صنعتی به وجود می‌آید. 

نماینده مردم اراک ادامه داد: بحث مبانی آموزشی در حوزه فرش دستبافت در مدارس متوسطه فنی و حرفه ای و کار و دانش و دانشگاه علمی کاربردی اهمیت دارد. ما اولین شهری بودیم که رشته علمی و کاربردی فرش را در اراک راه اندازی کردیم و باید آن را توسعه دهیم. 

وی تصریح کرد: ما متاسفانه هنوز زنجیره آموزش حوزه فرش را در اراک نداریم. باید در این حوزه، آموزش و پرورش را به دانشگاه وصل کنیم تا یک خروجی مناسبی داشته باشیم. 

ابراهیمی در پایان با تاکید بر ضرورت انسجام اتحادیه‌ها و تعاونی‌های فرش دستبافت استان تصریح کرد: جلسات کمیته فرش دستبافت استان بایستی به صورت ماهانه برگزار شود تا یک حرکت جمعی داشته باشیم و راه‌های جدیدی را ترسیم کنیم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.