طراحی نانوذراتی که رسوبات داخل شریان خون را تمیز می‌کند

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، التهاب شریان‌ها، محرک اولیه بیماری‌های قلبی عروقی است، بیماری که در سراسر جهان میلیون‌ها نفر را به کام مرگ می‌کشد. این التهاب با تجمع پلاکت‌های خطرناک در داخل رگ‌ها همراه است. برای کمک به بیمار، درمان‌های پیشرفته برای هدف قرار دادن این التهاب در بیماران مورد نیاز است. محققان دانشگاه ایالتی میشیگان نانوذراتی ساخته‌اند که این التهاب‌ها را هدف قرار می‌دهد و سیستم ایمنی را برای کمک به پاکسازی پلاکت‌های شریانی فعال می‌کند.

برایان اسمیت، دانشیار دپارتمان مهندسی پزشکی در کالج مهندسی و مؤسسه علوم و مهندسی سلامت دانشگاه ایالتی میشیگان، می‌گوید: «به نظر می‌رسد که مردم از دو چیز متفاوت در مورد پلاک‌ها می‌ترسند و در عین حال، بسیاری از مردم واقعاً تفاوت بین آن‌ها را درک نمی‌کنند.»

اولین مورد زمانی است که شریان بیمار مسدود می‌شود (به عنوان مثال، انسداد ۹۵٪ تا ۹۹٪). اغلب، علائمی مانند درد یا فشار در قفسه سینه یا حالت تهوع و سرگیجه از قبل وجود دارد. در این شرایط پزشکان برای افزایش جریان خون، استنت را در شریان قرار می‌دهند. مورد دوم زمانی است که پلاکت‌ها به شدت التهابی شده‌اند. این التهاب می‌تواند پلاکت‌ها را در برابر پارگی آسیب‌پذیر کند و منجر به انسداد شریان در سایر نقاط بدن شود.

اسمیت می‌گوید: «این موضوع ترسناک‌تر است زیار منجر به بیشتر حملات قلبی منجر می‌شود. از آنجایی که چنین پلاکت‌هایی لزوماً قسمت زیادی از شریان را مسدود نمی‌کنند، و از آنجایی که اثرات پارگی می‌تواند به طور ناگهانی جریان خون را مسدود کند، چنین حمله قلبی خیلی سریع رخ می‌دهد.»

اسمیت و همکارانش، یاپی ژانگ و مانیشا کوماری، نانوذراتی را ایجاد کردند که به صورت تزریقی وارد بدن می‌شود. آن‌ها به طور انتخابی نوع خاصی از سلول‌های ایمنی را هدف قرار می‌دهند که به داخل پلاک حرکت می‌کنند. این ذرات بخش‌هایی از هسته پلاکت را می‌خورند، آن را از دیواره سرخرگ جدا کرده و سطح التهاب رگ‌های خونی را کاهش می‌دهند.

براساس مطالعات اسمیت و همکارانش و همچنین آزمایشگاه لیپر در دانشگاه استنفورد، تزریق این نانوذرات به موش‌ها و مدل‌های خوک انجام شده و اثربخشی درمان نیز به اثبات رسیده است. آن‌ها توانستند بخشی از شریان را باز کنند، بدون این که عوارض خاصی به دنبال داشته باشد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.