پایین بودن صادرات کشاورزی خوزستان آسیب‌شناسی شود

خبرآنی/خوزستان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: انتظار می‌رود آسیب‌شناسی دقیقی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی انجام شود تا متوجه شویم به چه دلیل صادرات حوزه کشاورزی خوزستان کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

حمیدرضا فلاح در چهارمین همایش صنعت و تجاری‌سازی کشاورزی که امروز (۲۵ مهرماه) در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان در حوزه‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی در سطح کشور حرف برای گفتن دارد و در ابعاد مختلف ظرفیت‌های بسیار غنی دارد. در حوزه کشاورزی ظرفیت بسیار بزرگی در بحث کشت و صنعت‌ها داریم و حداقل هفت کشت و صنعت با ظرفیت گسترده در تولید شکر، باگاس، ام دی اف، الکل و خمیرمایه وجود دارد که در همه این زمینه‌ها رتبه اول تا سوم کشوری را داریم. همچنین ظرفیت‌های گسترده‌تری در حوزه صنایع جانبی این شرکت‌ها وجود دارد. 

به گزارش خبرآنی، وی یکی دیگر از ظرفیت‌های خوزستان را فرودگاه‌های استان دانست و افزود: در حوزه تولید خرما رتبه اول یا دوم کشوری را داریم. در حوزه صنایع و ماشین‌آلات بخش کشاورزی نیز ظرفیت بسیار بالایی در تولید صنایع، قطعه‌سازی، ورق و صنایع جانبی داریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: در سطح دنیا سه تا چهار نقطه ظرفیت کشت همزمان چغندرقند و نیشکر را دارند که خوزستان یکی از این چهار نقطه است. با وجود ظرفیت‌های گسترده خوزستان در کنار این توانمندی علمی نتوانستیم کار مورد انتظار و توجه ویژه به بحث صادرات و ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی را عملیاتی کنیم که باید خلا این مساله را بررسی کنیم.  

فلاح عنوان کرد: عمده صادراتی که انجام می‌دهیم که حدود ۴.۲ میلیارد دلار و در حوزه چند صنایع فولادی و شیمیایی است که عمدتاً به صورت خام‌فروشی انجام شده است. بنابراین انتظار می‌رود آسیب‌شناسی دقیقی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی انجام شود تا متوجه شویم به چه دلیل صادرات حوزه  کشاورزی خوزستان کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار بوده است. 

 از طرح‌های دانش‌بنیان و پیشران استقبال می‌کنیم

وی بیان کرد: عدم استفاده از تکنولوژی‌های روز یکی از دلایل این مساله است. یکی از تکنولوژی‌هایی که می‌توانیم از آن استفاده کنیم بحث برندینگ، بسته‌بندی و سورتینگ است زیرا یکی از نقاط ضعف ما در بخش صادرات حوزه کشاورزی عدم توجه به این موارد است که در حال اقدام در این زمینه هستیم.   

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه بسیاری از کشورهایی که هدف صادرات هستند استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای دارند، عنوان کرد: سال گذشته روسیه حدود ۴۰۰ میلیارد دلار واردات داشته که سهم ایران از آن کمتر از یک درصد بوده است. این در حالی است که عمده واردات روسیه مربوط به صنایع غذایی و کشاورزی بوده و از کشوری مانند ترکیه تامین شده است؛ بنابراین باید بر این موضوع تمرکز کنیم. 

وی با اشاره به عدم وجود آزمایشگاه‌های معتمد و عدم استفاده از تکنولوژی‌های روز گفت: در حال حاضر به سمت افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی حرکت کرده‌ایم که استفاده از دانش هسته‌ای در این زمینه یکی از این اقدامات است و این کار در کشور آغاز شده است. 

فلاح با بیان اینکه یکی از ضعف‌ها در حوزه کشاورزی در خصوص انبارها است، بیان کرد: زراعت چوب نیز که یکی از پارامترهای مهم ظرفیت‌های خوزستان محسوب می‌شود که عملیاتی شده است و حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی درجه سه و چهار کشاورزی که قابلیت استفاده ندارند به این حوزه اختصاص داده شده است. این کار می‌تواند در افزایش ظرفیت حوزه‌های صنایع ام‌دی‌اف و صنایع جانبی بسیار تاثیرگذار باشد. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: حدود ۶۰ درصد تولید ام‌دی‌اف در استان صورت می‌گیرد. بیش از یک میلیارد دلار به حوزه صنایع ام‌دی اف ارز می‌دهیم و ارز کشور در حال خارج شدن است که باید با اقدام درست در این زمینه از خروج ارز کشور جلوگیری کنیم. 

وی با اشاره به اهمیت ارتباط بین دانشگاه و صنعت عنوان کرد: دانشگاه و علوم ما به سمت تئوری و مغزگرایی پیش می‌روند و ارتباط خود را با مباحث کاربردی برقرار نکردند. عمده واحدهای متقاضی مراجعه‌کننده به صمت، مشکل نیروی فنی و کارآمد دارند که باید با آگاهی‌بخشی در این زمینه این خلا رفع شود. 

فلاح گفت: از تمام طرح‌های دانش‌بنیان و پیشران استقبال می‌کنیم و امسال سعی کردیم از اعتباراتی که در این زمینه وجود دارد در راستای طرح‌های پیشران از جمله طرح‌های کشاورزی استفاده شود. 

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.