تولید کلاه درمان لهیدگی جمجمه نوزدان با چاپ سه بعدی در کشور

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت دانش بنیان توسعه فناوری سلامت آبتین پارس با هدف تولید محصولات اختصاصی مهندسی پزشکی و روباتیک توسط جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های تهران تاسیس شد. از مهم ترین فعالیت های شرکت می توان به تولید محصولات اختصاصی برحسب نیاز صنایع اشاره کرد.

محمد سینا بروجردی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در خصوص تولیدات این شرکت گفت: انواع سیستم های بومی نظیر دستگاه های تولید کفی طبی از تولیدات این شرکت محسوب می شود که در حال رقابت با بازار خارجی است. محصولات اختصاصی بیمار نظیر «کرانیال هلمت» نیز یکی دیگر از محصولات در حال توسعه شرکت است که شیوه جدید در درمان نوزدان مبتلا به لهیدگی جمجمه به شمار می رود. این محصولات برحسب نیاز هر بیمار و با توجه شرایط آنها تولید و به صورت اختصاصی به کار برده می شود.

وی در توضیح کاربست محصول هلمت چاپ سه بعدی برای درمان لهیدگی جمجمه نوزادان افزود: بسیاری از کودکان در بدو تولد به دلایل ژنتیکی یا محیطی دچار لهیدگی جمجمه یا هیدروسفالی می‌شوند. در روش سنتی درمان این عارضه از سر نوزاد از طریق قالب های نگاتیو قالب گیری صورت می گیرد. در روش جدید اما با پردازش تصاویر سه بعدی از جمجمه بیمار مدلی سه بعدی تهیه شده و سپس با استفاده از طراحی دیجیتال یک جمجمه استاندارد برای بیمار تولید می شود.

بروجردی ادامه داد: بعد از ایجاد یک طراحی سه بعدی، این هلمت از طریق چاپ سه بعدی تولید شده و در طول مدت دو ماه جمجمه نوزاد به حالت طبیعی باز می گردد.

وی در خصوص مزیت استفاده از این روش جدید گفت: دقت کار در این شیوه بسیار بالاتر از شیوه های سنتی است و عدم آسیب به کودک را به همراه دارد. از سوی دیگر برخی بیماران هیدروسفالی به دلیل استفاده از شنت مغزی و بیرون زدگی حاد جمجمه فقط با این روش قادر به درمان اصولی و صحیح هستند.

به گفته او، در این روش به صورت خیلی دقیق و محاسبه شده از طریق طراحی سه بعدی لایه لایه جمجمه جدید مطابق با اصول درمان طراحی می شود که همین امر کنترل در رشد جمجمه را بسیار بالاتر از شیوه سنتی پیش می برد. بعد از شبیه سازی های انجام شده، از طریق پرینتر سه بعدی، یک هلمت دو تیکه که قابلیت تنظیم فشار دارد، تولید می شود. این هلمت با پروتکل مشخصی بر روی سر نوزاد قرار گرفته و جلوی رشد نقاط مشخصی از جمجمه را می گیرد و برخی نقاط دیگر را برای رشد آزاد می گذارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره ظرفیت تولید این شرکت در تولید هلمت چاپ سه بعدی برای درمان لهیدگی جمجمه نوزادان تصریح کرد: آمار رسمی و دقیقی در خصوص تعداد مبتلایان به این مساله (لهیدگی جمجمه نوزادان) در کشور وجود ندارد و یکی از چالش های ما در این حوزه همین مشخص نبودن آمار است.

وی ادامه داد: طبق پیگیری‌‎های انجام شده از نهادهای بیمارستانی سالانه بین سه تا چهار هزار کودک در داخل کشور با این وضعیت به دنیا می آیند و ما دسترسی کاملی به اینها نداریم چرا که خیلی از این افراد از مناطق محروم هستند. از این سه هزار نفر ما تقریبا ظرفیت درمان ۱۰ درصد از این جمعیت (چیزی حدود ۳۰۰ نفر ) را داریم.

بروجردی خاطرنشان کرد: این محصول (هلمت چاپ سه بعدی برای درمان لهیدگی جمجمه نوزادان) از ظرفیت صاداراتی بالایی برخوردار است چرا که برخی کشورها به ویژه کشورهای آفریقایی با این مساله بسیار درگیر هستند. از این رو، صادرات این محصول به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در برنامه کاری خود داشتیم که چون همزمان با اپیدیمی کرونا شد، عملی نشد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.