خطر قتل در فوتبال پایه ایران!

به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری خبرآنی، انسان‌ها با تصاویر و خاطرات ذهنی‌شان، درباره خوب و بد مسائل قضاوت می‌کنند. فوتبال پایه ایران با وجود همه زحمات دلسوزان این حوزه، فعلاً تصویر مناسبی از خود ندارد. کافی است مخاطبان به آرشیو ذهنی خود از درگیری و دعواهای این حوزه رجوع کنند.

در جدیدترین موضوع، حین بازی تیم‌های نیکا پارس چالوس و پیروزی شمال ساری در رقابت‌های زیر 20 سال، کار به چاقوکشی رسید و ویدیوهای آن هم به‌صورت گسترده در فضای مجازی بازنشر شد. 24 ساعت بعد از این اتفاق کمیته انضباطی هیئت فوتبال مازندران اقدام به صدور رأی کرد. طبق این رأی تماشاگر منتسب به تیم پیروزی شمال، به دلیل نقض اصول کلی رفتار، تحریک به نفرت، خشونت و پرخاشگری کلامی و رفتاری به 12 ماه محرومیت از حضور در کلیه ورزشگاه‌های فوتبال محکوم شد.

ضمانت اجرایی حکم محرومیت هوادار محروم چیست؟
پرسش اینجاست وقتی در لیگ برتر ما هنوز امکانات لازم برای ممانعت از جلوگیری ورود هواداران متخلف وجود ندارد، چگونه این حکم در سطح پایین‌تر فوتبال قابل اعمال است؟ علاوه بر این موضوع برای سنجش میزان حکم با رسول باختر کارشناس حقوق به گفت‌وگو پرداختیم که او گفت: طبق قانون از 12 ماه به بالا امکان صدور مدت محرومیت وجود دارد. البته برای در نظر گرفتن مجازات باید یک نکته را در نظر داشت که تنبیه برای موارد این‌چنینی بازدارنده باشد. برای ما هم جای سؤال است که چگونه و با چه ابزار کنترلی امکان اجرای این حکم را دارند؟ آیا به تصاویری که در ذهن مخاطبان نوجوان این سطح ساخته می‌شود، توجه داریم؟

مجازات انضباطی باید تنبیه کننده و بازدارنده باشد

«در صورت مشاهده هوادار محروم توسط تیم رقیب، امکان پیگیری انضباطی این ماجرا وجود دارد؟»‌، وی در پاسخ به این سؤال تصریح کرد: تیم‌های رقیب با تهیه فیلم و عکس از حضور هوادار محروم، می‌توانند در کمیته انضباطی طرح دعوا کنند و طبق قانون احتمالاً با جریمه مواجه خواهند شد.

مدعی‌العموم باید به موضوع چاقوکشی ورود کند
رضا شاه‌منصوری دیگر کارشناس حقوقی ورزش کشور، درباره صدور حکم محرومیت 12 ماهه حضور در اماکن ورزشی بعد از چاقوکشی، اظهار داشت: حکم محرومیت 12 ماهه با آیین‌نامه انضباطی مطابقت دارد. بعد از اینکه کمیته انضباطی رأی صادر کرد، اجرای آن برعهده مسئولان برگزاری مسابقه است.

وی افزود: حکمی که صادر شده است، بازدارنده نیست. حال پرسش اینجاست که چه باید کرد؟ وقتی اثر یک موضوعی بیشتر از سطح فوتبال است و به جامعه تسری پیدا می‌کند، آن وقت مدعی‌العموم می‌تواند وارد شود و جنبه حقوقی جرم را بررسی کند تا مجازات بازدارنده لحاظ شود. در قوانین مجازات اسلامی حبس، جزای نقدی، شلاق و دیگر موارد با توجه به ابعاد و وخامت جرایم پیش‌بینی شده است.

محرومیت مادام‌العمر برای هوادار متخلف؟!
«اگر شما عضو کمیته انضباطی هیئت فوتبال مازندران بودید، چه حکمی برای هوادار متخلف در بازی یادشده در نظر می‌گرفتید؟»، کارشناس حقوقی فوتبال در واکنش به این سؤال تأکید کرد: اگر در این کمیته ذی‌سمت بودم قطعاً محرومیت طویل مدت و شاید مادام‌العمری در نظر می‌گرفتم، به ویژه که مسابقه برای فوتبال پایه بوده است.

شاه‌منصوری راجع به اینکه روایاتی از این موضوع وجود دارد که فرد مذکور با چاقو دنبال رفع مزاحمت از بانوی حاضر در ورزشگاه بوده است، تصریح کرد: این حرف صحیح نیست. قوه قضاییه در کشور وجود دارد و در دادگاه باید به این مسئله رسیدگی شود. راه درست این نیست که چاقوکشی انجام شود. اینکه برای مقابله با یک رفتار ناپسند، چنین استدلایی بیاوریم صحیح نیست.

مدیریت بحران در اماکن ورزشی یک علم است

اشتباه در استقرار هواداران میهمان و میزبان روی یک سکو
«در فوتبال پایه به دلیل استقرار خانواده‌ها و هواداران تیم‌های میهمان و میزبان، بارها شاهد درگیری بودیم. شما به لحاظ حقوقی پیشنهاد و نگرش‌تان درباره این موضوع چیست؟»، وی در واکنش به این پرسش نیز گفت: بحث مدیریت بحران در اماکن ورزشی یک علم است که حتی رساله دکترای عموی من آقای عزت‌الله شاه منصوری نیز در همین رابطه است. در این علم، تشریح می‌شود چگونه با در پیش گرفتن کارهای پیشگیرانه از تولید جرم‌های شدیدتر جلوگیری کنیم. این علم اثبات می‌کند در هوای سرد و گرم نباید، هواداران زیادی به طور متراکم کنار هم بنشینند، چرا که امکان بروز حواشی وجود دارد، چه برسد به اینکه هواداران تیم‌های میهمان و میزبان در یک سکو کنار هم مستقر شوند.

بسیاری از قتل‌ها به‌صورت آنی و شکل می‌گیرد
وی ادامه داد: طبق آن چیزی که ما در محاکم دادگستری شاهدیم، بسیاری از جرائم و قتل‌ها، آنی و احساسی شکل می‌گیرد. بنابراین ما ابتدا باید از طریق شکل سخت‌افزاری از بروز جرایم پیشگیری کنیم. در مرحله بعد جنبه ارعابی و پیشگیری را لحاظ  کنیم تا در ضمیر ورزشگاه و خانواده تصویر خوبی تثیبت شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

فوتبال ایران

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.