رایزنی وزرای خارجه آمریکا و اردن پیرامون تحولات منطقه

وزیر خارجه آمریکا طی تماس تلفنی با همتای اردنی خود ضمن رایزنی پیرامون تحولات منطقه، بر ایجاد راه‌حل دیپلماتیک در لبنان با اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

به گزارش خبرآنی، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه طی یک تماس تفلنی با «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن بر راه‌حل دیپلماتیک در لبنان که اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را برجسته می‌کند، تاکید کرد زیرا به گفته وزیر خارجه آمریکا چنین چیزی می‌تواند «امکان بازگشت غیرنظامیان اسرائیلی و لبنانی به منزل را به‌طور امن فراهم کند».

طبق آنچه پایگاه وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داده، بلینکن در ادامه تماس با همتای اردنی‌ خود ضمن تشکر از «عبدالله دوم» پادشاه اردن، از مردم این کشور برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و لبنان تشکر کرد.

وزیر خارجه آمریکا بر تضمین کمک‌های بشردوستانه به غزه تاکید و در عین حال نسبت به افزایش بی‌ثباتی در کرانه باختری اشغالی ابراز نگرانی کرد.

بلنیکن در تماس با وزیر خارجه اردن خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت اسرای صهیونیستی به خانه‌هایشان شد.

از آغاز بمباران‌های مرگبار رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، ایالات متحده یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی، سیاسی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده است و در ظاهر دم از آتش‌بس می‌زند، اما در عمل، کاری برای توقف خشونت‌ها و وادار کردن تل‌آویو برای خاتمه جنگ صورت نمی‌دهد.

در سایه حمایت‌های کورکورانه واشنگتن، رژیم صهیونیستی جنایاتش را به لبنان هم کشانده و هزاران نفر را به خاک و خون کشیده است. مقامات لبنانی اعلام کردند که تاکنون حداقل ۱۴۰۰ لبنانی از جمله غیرنظامیان و کادر درمان به شهادت رسیده و ۱.۲ میلیون نفر از خانه‌های خود رانده شده‌اند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، شورای امنیت سازمان مللل خواستار اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ خود شده که در سال ۲۰۰۶ با هدف حفظ صلح در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به تصویب رسید. این شورا «نیاز به اقدامات عملی بیشتر برای دستیابی به این نتیجه را تشخیص داد»، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

«ایمن الصفدی» نیز به نوبه خود در این تماس تلفنی ضمن تاکید بر توقف جنایات رژیم صهیونیستی گفت: «توقف تهاجم اسرائیل به غزه اولین گام به سمت تنش‌زدایی است.»

او همچنین تنش‌زدایی در کرانه باختری اشغالی را برجسته کرد و از تل‌آویو خواست تا حملات و نقض قوانین در مکان‌های مقدس در قدس را متوقف کند.

وزیر خارجه اردن در پایان بر اهمیت توقف حملات رژیم اشغالگر به لبنان تاکید کرد و خواستار اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.