وقوع 34000 حادثه در 6 ماه اول سال/بیشترین مصدومان در تصادفات

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، نادر توکلی در همایش امنیت غذایی با رویکرد پدافند غیر عامل در دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: بحث غذا و امنیت غذایی به حدی اهمیت دارد که در کشور، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تشکیل شده است و تشکیل این شورا یک کار بین بخشی است که کمک می‌کند تا از خطرات در این حوزه جلوگیری شود.

وی با اشاره به این همایش که یک کار تیمی با محوریت پدافند غیرعامل برای افزایش سطح آگاهی جامعه در حوزه امنیت غذایی است، ادامه داد: این کار در دانشگاه در وهله نخست بر عهده معاونت بهداشت و کارشناسان تغذیه با نظارت‌های بهداشتی است تا غذای سالم به دست مردم برسد و مراحل بعدی آن نیز باید اقدامات بین بخشی صورت پذیرد.

توکلی با تاکید بر اهمیت دادن به پیوست پدافندی برای برنامه‌های سلامت گفت: پدافند غیرعامل ملاحظاتی دارد که باید لحاظ شود و به نوعی پیوست پدافندی ضرورت هر برنامه ای به‌خصوص در حوزه سلامت است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: با برگزاری این همایش باید دانش شرکت‌کنندگان برای امنیت غذایی افزایش یابد و در دبیرخانه دانشگاه نیز با هدف توسعه آموزش، سعی خواهد شد تا نتایج این رویداد در عمل اجرایی شود. همچنین در اهداف دانشگاه نیز بحث مهم پدافند غیرعامل در حوزه امنیت غذایی لحاظ شده است تا بتوان این مهم در کشور جاری و ساری شود.

توکلی در ادامه با اشاره به اینکه در قوانین نیز تخصیص یک درصد بودجه به این موضوع (پدافند غیرعامل در حوزه امنیت غذایی) لحاظ شده است، گفت: براین اساس باید دانشگاه‌ها برای تحقق تخصیص این بودجه مطالبه و پیگیری کنند.

وی با اشاره به وظایف و برنامه‌های شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که هدف آن ارتقای سطح سلامت و رفاه در جامعه است، دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز از پیشگامان تولید محتوای آموزشی در حوزه پدافند غیرعامل در نظام سلامت است.

در ادامه، جعفر میعادفر با تاکید بر اهمیت توانمندسازی نسل آینده برای ساختن آینده‌ای تاب‌آور، اظهار کرد: امسال شعار جهانی این روز بر دو موضوع کلیدی تمرکز دارد؛ ایمنی مدارس و توانمندسازی کودکان برای درک خطرات و اقدام درست از طریق آموزش.

وی افزود: آمار 6 ماهه اول سال جاری نشان‌دهنده وقوع بیش از 34 هزار حادثه در کشور است که حوادث ترافیکی با 54 درصد و مسمومیت‌ها با 16 درصد، بیشترین سهم مصدومان و بیماران را به خود اختصاص دادند.

رئیس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه کودکان از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در برابر حوادث هستند، عدم آگاهی و درک درست آن‌ها از خطرات محیطی، باعث می‌شود در معرض آسیب‌های جدی قرار گیرند. برای مقابله با این آسیب‌پذیری‌ها، برنامه‌هایی از جمله مقاوم‌سازی مدارس و آموزش‌های ویژه به کودکان در خصوص مخاطرات اولویت‌دار از جمله سیل، طوفان‌های گردوغبار، بیماری بازپدید و نوپدید و زلزله در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی تولید 70 فیلم آموزشی متناسب با کتب درسی و 755 محتوای آموزشی موضوعی و مناسبتی در فضای مجازی، تولید بازی‌های آموزشی و برگزاری کلاس‌های آموزشی مهارتی خودامدادی، دگر امدادی و پیشگیری از حوادث در سه هزار مدرسه از جمله اقدامات مهمی است که تاکنون انجام شده است.

میعادفر با اشاره به لزوم مشارکت خانواده‌ها و مدارس در آماده کردن نسل آینده برای رویارویی با انواع حوادث و فوریت‌ها، ابراز امیدواری کرد که با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و توانمندسازی کودکان، در آینده شاهد جامعه‌ای تاب‌آور و آماده برای مقابله با انواع حوادث باشیم.

در ادامه محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اظهار کرد: برای ارتقای سلامت جامعه و افزایش امید به زندگی، تأمین غذا، دسترسی به آن و سلامت بدن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی به چالش‌های موجود در زمینه امنیت غذایی، از جمله تغییرات اقلیمی، شوک‌های اقتصادی و بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: ناامنی غذایی می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان و شیوع بیماری‌های مختلف شود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در ادامه، به سند امنیت غذایی و اقدامات لازم برای مقابله با تهدیدات غذایی اشاره کرد و افزود: این سند شامل هفت سند مختلف از نهادهای گوناگون است و هدف آن تجمیع و تدوین راهبردهای امنیت غذایی است.

مطلق به اقدامات پدافند غیرعامل در زمینه امنیت غذایی، از جمله شناسایی تهدیدات و آسیب‌های احتمالی، توسعه زیرساخت‌ها و نظارت بر ورود محصولات غذایی پرداخت و با اشاره به اجرای برنامه‌هایی از جمله شیر مدرسه، آرد و نان کامل و کالا برگ الکترونیک گفت: همکاری همه نهادها و گروه‌های مردمی برای تأمین امنیت غذایی و سلامت جامعه به عنوان حقوق اولیه هر انسان ضروری است.

همایش امنیت غذایی با رویکرد پدافند غیرعامل در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.