امتحانات نهایی پایه‌ دهم، یازدهم و دوازدهم همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تلاش ما این است که طراحی امتحانات نهایی به صورت استاندارد انجام شود. با همکاری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، معاونت آموزش متوسطه و گروه‌های آموزشی، جدول هدف، محتوا و ارزشیابی برای 108 عنوان درس در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تدوین شده است.

وی افزود: این جداول مبنای طراحی امتحانات نهایی قرار گرفت و در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار داده شد تا با چارچوب طراحی سؤالات آشنا شوند. طراحان نیز بر اساس این چارچوب موظف به طراحی سؤالات بودند.

زارعی ادامه داد: سؤالات امتحانات نهایی بر مبنای اهداف برنامه درسی، در نظر گرفتن حیطه‌های مختلف شناختی، بارم دروس مصوب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و رعایت روانی و فهم سؤالات از سوی دانش‌آموزان طراحی شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: طراحان سؤال در فضای قرنطینه، سؤالات هر درس را طراحی کردند و پس از آن، امنیت آزمون تحت نظارت دوربین‌های مدار بسته و رئیس حوزه اجرا پیگیری شد. امنیت آزمون در مدارس خارج از کشور مسئله‌ای جدی بود، زیرا در بسیاری از کشورها سرپرستی مدارس وجود ندارد و دانش‌آموزان در نمایندگی‌های سیاسی برای شرکت در آزمون حضور می‌یابند.

وی اضافه کرد: با همکاری وزارت امور خارجه، ساز و کار و ضوابط آزمون توضیح داده شد و تمام فرآیند آزمون از طریق دوربین‌های مدار بسته قابل رصد بود.

زارعی درباره تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی عنوان کرد: از سال 1401 تصحیح اوراق به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در خرداد امسال، 25 میلیون پاسخنامه تصحیح شد. برگه‌های امتحانی به صورت تصادفی در اختیار مصححان قرار گرفت و هر برگه دو بار تصحیح شد. در صورت مغایرت نمرات، به مصحح ارجاع داده می‌شد. بعد از اعلام نتایج امتحانات خرداد، امتحانات جبرانی تابستان برگزار شد.

وی ادامه داد: معدل دانش‌آموزانی که می‌خواستند به رشته‌های براساس سوابق تحصیلی دانشگاه‌ها بروند، به سازمان سنجش ارسال شد و اکنون تمام پاسخنامه‌های امتحانات جبرانی تابستان تصحیح و نتایج اعلام شده است. آزمون دی‌ماه برای افرادی که دروس باقی‌مانده دارند، پابرجاست و به زودی برنامه آن اعلام خواهد شد.

زارعی درباره تحلیل نتایج امتحانات نهایی خرداد ماه گفت: تحلیل نتایج به تمام استان‌ها ارسال شده است و برای تمامی مدارس کارنامه عملکرد صادر خواهد شد. همچنین اعلام کردیم نتایج آزمون‌ها در شورای دبیران توسط معلمان مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد تا در صورت وجود نقصانی در عملکرد دانش‌آموزان، اقدامات لازم برای آماده‌سازی آن‌ها برای امتحانات نهایی سال تحصیلی جدید انجام شود.

وی در پایان افزود: در سال تحصیلی جدید برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم امتحانات نهایی داریم و دانش‌آموزان باید بر مبنای جداول هدف، محتوا و ارزشیابی برای امتحانات آماده شوند. همچنین سهم 60 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور، 40 درصد مربوط به پایه دوازدهم و 20 درصد مربوط به پایه یازدهم است و نمرات پایه دهم برای کنکور 1405 لحاظ می‌شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.