پیشنهاد روس ها به ایران برای احداث کریدور جدید شمال-جنوب

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، ذاکری در نشست پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بار انداز راه آهن آستارا-آستارا با حضور روشن رستم اف، رئیس راه‌آهن کشور آذربایجان، اظهار کرد:  راه آهن ایران و کشور آذربایجان همکاری طولانی مدتی را داشتند و امیدواریم باتوجه به اقدامات مشترک میان دو کشور درباره خطوط ریلی، این همکاری ها ادامه یابد.

وی افزود: باتوجه به تحولات در منطقه، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و برعکس افزایش یافته و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

وی بیان کرد: باید حمل و نقل ترکیبی بار بین کشورهای روسیه ،آذربایجان، ایران و نهایتاً کشور مقصد هندوستان تکمیل شود و برنامه افزایش بار ریلی میان ایران و آذربایجان در دستور کار قرار گیرد.

ذاکری یادآور شد: در زمان حاضر در 5 نقطه به کشورهای cis متصل هستیم و براساس برآورد انجام شده امکان حمل 10 میلیون بار در سال از کریدور شمال- جنوب وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد:  همچنین به صورت جدی با کشور روسیه در خصوص اتصال خطوط ریلی رشت به آستارا مذاکراتی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کمتری به سرانجام برسد.

ذاکری گفت: در حاشیه اجلاس بریکس هم مباحث ریلی دو کشور ایران و آذربایجان مطرح خواهد شد و ما در این خصوص پیشنهادی از کشور روسیه دریافت کرده ایم که کریدور جدید شمال- جنوب میان ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم.

وی تاکید کرد: تعدادی از شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی فعالیت های خوبی را شروع کرده اند که باید این اقدامات مثبت از سوی دو کشور ایران و آذربایجان فعال تر شوند.همچنین با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا ظرفیت بار در این مسیر به 15 میلیون تن خواهد رسید.از شرکت های حمل و نقلی در کشور خواسته ایم که کریدور شمال- جنوب را قبل از تکمیل پروژه ریلی رشت به آستارا به ظرفیت قابل قبولی برسانند.

وی تاکید کرد: احداث این کریدور زمان بر است و تا زمان تکمیل شدن کریدور پیشنهادی رشت- آستارا حتما باید از ظرفیت موجود شمال- جنوب بیشترین استفاده را داشته باشیم. امیدواریم جلسات فنی ریلی دو کشور ایران و آذربایجان ادامه دار باشد و شاهد همکاری بیش از پیش ایران و آذربایجان در حوزه ریلی باشیم.

رئیس راه‌آهن آذربایجان با اشاره به همسایگی و تعامل خوب دو کشور ایران و آذربایجان، خواستار افزایش همکاری‌های ریلی طرفین شد.

وی  با اشاره به اهمیت اتصال ریلی و ایستگاه پایانه ریلی آستارا – آستارا در افزایش ترانزیت بار از طریق کریدور شمال – جنوب، گفت: در مورد پایانه ریلی آستارا، علاقمندیم که موضوعات فنی و جزئی آن در جلسات فنی که از سوی راه‌آهن دو کشور برگزار می‌شود، مطرح شود تا هر چه زودتر شاهد تکمیل این پروژه باشیم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.