بومی‌سازی فناوری تصفیه پساب پشم‌شویی و تولید لانولین /پیوستن ایران به جمع ۶ کشور صاحب این فناوری

یک شرکت دانش‌بنیان، فناوری تصفیه پساب پشم‌شویی و تولید محصولات با ارزش افزوده مانند لانولین را بومی‌سازی کرده است که منجر به کاهش وابستگی کشور به واردات، ایجاد ارزش افزوده بالا، ایجاد اشتغال، کاهش آلودگی محیط زیست و توسعه صادرات شده است.

به گزارش خبرآنی، کیانوش نمایان، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این شرکت در زمینه بومی‌سازی فناوری تصفیه پساب پشم‌شویی و تولید محصولات با ارزش افزوده فعالیت می‌کند، گفت: این شرکت موفق به توسعه فرآیندی نوآورانه برای تصفیه پساب پشم‌شویی و استخراج مواد ارزشمندی مانند لانولین، اسید پروپانوئیک، اسید بوتانوئیک، آب تصفیه شده از پساب پشم‌شویی شده است. این دستاوردها منجر به کاهش وابستگی کشور به واردات، ایجاد ارزش افزوده بالا، ایجاد اشتغال، کاهش آلودگی محیط زیست و توسعه صادرات شده است.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه کارخانه‌های پشم‌شویی روزانه به طور میانگین ۱۲۰ هزار لیتر از آب‌های زیرزمینی برای شست و شوی پشم استفاده می‌کنند، در مجموعه ما پساب پشم‌شویی کاملاً تصفیه می‌شود و برای استفاده مجدد در کارخانه به کار گرفته می‌شود.

نمایان افزود: محصولی که برای آن نشان دانش‌بنیان را اخذ کرده‌ایم، «لانولین» است. از لانولین استخراج شده مجدداً در فرآیند تصفیه، مشتق دیگری به نام «موم لانولین» می‌گیریم. لانولین در صنایع آرایشی بهداشتی، دارویی، نظامی، نفت، معادن و نساجی بسیار پرکاربرد است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص کاربرد لانولین، اضافه کرد: لانولین در صنایع غذایی برای لبنیاتی که غنی شده با D۳ باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنایع دارویی در چسب و نخ‌های بخیه، کرم‌های ترمیم کننده بافت بدن و شیاف به عنوان روان‌کننده کاربرد دارد. همچنین، در صنایع آرایشی بهداشتی به عنوان مواد اولیه پنکیک، مرطوب کننده دست و صورت، رژلب، بالم لب، لوسیون، شامپو و... به کار می‌رود. در صنایع نفت برای سکوهای نفتی در جزایر و آب‌ها به علت پوسیدگی شدید از لانولین استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: ما هم لانولین آب‌گریز و هم لانولین آب دوست را از پساب پشم‌شویی استخراج می‌کنیم. این دو ماده در یک ماده به اسم لانولین خام قرار گرفتند.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، دانش فنی استخراج و تصفیه لانولین تنها در اختیار ۶ کشور جهان اعم از استرالیا، نیوزلند، هند، چین، آمریکا و اسپانیا بود که مجموعه ما به عنوان هفتمین مجموعه تولیدی به این دانش فنی دست یافته است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.