بروز سالانه 700000مورد ابتلا به "شپش" در کشور/راه‌های انتقال

دکتر محمد زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی درباره شپش سر اظهار کرد: پدیکلوزیس یا شپش نوعی بیماری است که در اثر انتقال حشراتی کوچک، بدون بال و خونخوار به انسان منتقل می‌شود. این حشرات می‌توانند از طریق سر، تنه و عانه باعث آلودگی انسان شوند.

تخم شپش با چشم غیرمسلح دیده می‌شود

وی افزود: تخم شپش که رشک نامیده می‌شود به اندازه ته یک سوزن است و به موها و درز لباس‌ها می‌چسبد و با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است.

شپش در کدام قسمت سر دیده می‌شود؟

وی ادامه داد: شپش سر لابه لای موها، روی پوست سر، کف سر و پشت گوش دیده می‌شود. این شپش معمولاً محکم به پوست سر می‌چسبد و خونخواری و تخم گذاری می‌کند و در جاهایی که حجم مو بیشتر است این تخم‌گذاری بیشتری انجام می‌دهد.

هر شپش 150 تخم می‌گذارد!

زینلی با بیان این که دمای 22 تا 36 درجه برای رشد رشک مناسب است، گفت: از زمان ایجاد تخم شپش در سر تقریباً یک هفته طول می‌کشد که تخم، تبدیل به شپش نوزاد شود و پس از دو هفته خونخواری، شپش نوزاد تبدیل به شپش بالغ می‌شود. شپش‌ها پس از بالغ شدن جفت‌گیری می‌کنند و باز هم شروع به تخم گذاری می‌کنند و به طور متوسط، تبدیل رشک به شپش بالغ در شرایط مساعد سه هفته طول می‌کشد. همچنین هر شپش در طول مدتی که زنده است 100 تا 150 تخم می‌گذارد.

بروز سالانه 700 هزار مورد ابتلا به شپش در کشور

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت با بیان این که سالانه 600 تا 700 هزار مورد ابتلا به شپش که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند از دانشگاه‌های علوم پزشکی گزارش می‌شود، تصریح کرد:‌ موارد ابتلا به شپش افزایشی بوده است و عمده علت بروز شپش مربوط به عدم رعایت اصول بهداشتی است.

روش‌های انتقال شپش سر

وی درباره روش‌های انتقال شپش سر بیان کرد:‌ انتقال شپش سر هم به شکل مستقیم و هم غیرمستقیم انجام می‌شود. در روش مستقیم فرد آلوده با افراد سالم ارتباط می‌یابد و شپش از طریق تماس نزدیک افراد منتقل می‌شود. در روش غیرمستقیم نیز انتقال از طریق تماس با اشیای مختلف از جمله وسایل شخصی، شانه، حوله، برس، کلاه رخ می‌دهد، شپش همچنین از طریق پوشیدن روسری، مقنعه و لباس‌های آلوده و استفاده از ملحفه و بالش آلوده نیز انتقال می‌یابد.

زینلی افزود: در مدارس که جمعیت کودکان زیاد است حتی صندلی‌های کلاس و وسایل نقلیه از قبیل سرویس مدارس، کمدهای لباس کودکان و رختکن‌ها می‌تواند آلوده به شپش شود.

شپش در دختران شایع‌تر از پسران

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت با بیان اینکه شپش معمولاً در کودکان بیشتر از بالغین شیوع دارد، گفت: به دلیل حجم موی بیشتر دختران، شپش در دختران بیش از پسران شایع است. 

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

700000

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.