برگزاری جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات با حضور رئیس جمهور قوت گرفت

به گزارش خبرنگار خبرآنی، دکتر محمدرضا عارف در اولین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در دولت چهاردهم که اواخر شهریور ماه سال جاری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با بیان این‌که قصد داریم شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) را فعال کنیم به وزیر علوم ماموریت داد تا نقش شورای عالی عتف در حل مسائل کشور و ایجاد وحدت بین مراکز و دستگاه‌ها را در ۲۰ سال گذشته وزیر علوم بررسی کند.

وی همچنین ضمن انتقاد از عملکرد شورای عتف گفت: این شورا قرار بود نقش سیاستگذاری و هدایت علم، فناوری و نوآوری کشور را بر عهده داشته باشد. در حال حاضر تنها ۲-۳ وزیر در این جلسات شرکت می‌کنند و معاونان خود را به آن می‌فرستند؛ شورای عتف تبدیل شده به شورای معاونان وزرا!

بر همین اساس؛ با توجه به جایگاه شورای عالی عتف در تعیین اولویت‌های پژوهشی کلان کشور، تعیین سیاست‌ها و منابع مالی مورد نیاز حوزه علوم، تحقیقات و فناوری و تعیین سیاست‌های تجاری‌سازی و کاربست دستاوردهای پژوهشی و همچنین تاکید معاون اول رئیس جمهور بر فعال کردن این شورا، پیگیر زمان برگزاری جلسه آتی این شورای عالی با حضور رئیس جمهور شدیم.

احتمال برگزاری جلسه شورای عالی عتف با حضور رئیس جمهور قوت می گیرد

دکتر فاطمه مهاجرانی؛ سخنگوی دولت در گفتگو با خبرنگار خبرآنی در مورد برنامه رئیس جمهور برای شرکت در جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) گفت: نگاه رئیس جمهور شرکت در جلسات شوراهای عالی است.

وی با بیان این‌که اخیراً رئیس جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش هم حضور پیدا کرده است، اظهار کرد: فکر می‌کنم با توجه به رویکرد رئیس جمهور، شرکت در جلسات شورای عالی عتف نیز در برنامه ایشان باشد.

دکتر پیمان صالحی؛ دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) نیز در گفتگو با خبرنگار خبرآنی با تایید این موضوع که درخواست برگزاری جلسه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری با حضور دکتر مسعود پزشکیان ارسال شده است، گفت: در دولت سیزدهم جلسات شورای عالی عتف با حضور رئیس جمهور برگزار شد؛ به همین دلیل در اواخر دوران ریاست جمهوری شهید رئیسی و پیش از سانحه بالگرد، ما درخواست برگزاری جلسه جدید را با حضور ایشان ارسال کرده بودیم. دستور جلسه هم آماده شده بود که متاسفانه سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور اتفاق افتاد و موفق به برگزاری جلسه نشدیم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر درخواست برگزاری جلسه جدید به دفتر دکتر پزشکیان ارسال شده است، گفت: حتماً علاقه‌مند هستیم که ایشان در جلسه شرکت داشته باشند. با توجه به این‌که رئیس جمهور رئیس شورای عالی عتف هستند، امیدواریم بتوانیم به‌زودی این جلسه را با حضور ایشان برگزار کنیم.

اطمینان داریم رئیس جمهور نظر ویژه‌ای به شورا دارد

دبیرکل شورای عالی عتف با تاکید بر این‌که رئیس جمهور حتماً تمایل به شرکت در این جلسات را دارند؛ گفت: ما توضیحاتی در مورد شورا خدمت رئیس جمهور و معاون اول ارائه دادیم. با توجه به این‌که دکتر پزشکیان یک شخصیت علمی و استادتمام دانشگاه هستند، همچنین رئیس دانشگاه نیز بوده‌اند و زمانی که مسئولیت وزارت بهداشت را برعهده داشتند، در جلسه شورا شرکت کرده‌اند؛ ما این اطمینان را داریم که ایشان نظر ویژه‌ای به شورای عالی عتف دارند.

صالحی درباره دستور جلسه آتی شورای عالی عتف گفت: موضوعات مختلفی در دستور کار است، اجازه دهید زمانی که نهایی شد، جزییات آن را اعلام کنیم. برخی موارد دستور جلسه، اجرایی است؛ مثل تشکیلات شورای عالی، صندوق شورای عالی عتف و سیاست‌گذاری که باید تاییدیه آنها را بگیریم و بعد اعلام کنیم.

وی در پایان افزود: امیدواریم به زودی شاهد برگزاری جلسه با حضور رئیس جمهور باشیم.

به گزارش مهر، نزدیک به ۵۰ سال پیش، در سال ۱۳۵۴ شورای پژوهش‌های علمی کشور با هدف تعیین اولویت‌ها و ضوابط پژوهش‌های علمی بر اساس نیازهای کشور، ایجاد هماهنگی در برنامه‌های پژوهشی کشور، تعیین ضوابط تخصیص اعتبارات پژوهشی کمک‌های مالی دولت به مؤسسات پژوهشی و کوشش در به مصرف رساندن نتایج و تصمیم کاربرد یافته‌های پژوهشی، تشکیل شد.

حدود ۴۰ سال بعد، همزمان با تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (در سال ۱۳۸۳) این نهاد علمی پس از فراز و فرودهای بسیار به «شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری» تغییر کرد.

شورای عالی عتف، ۳۰ عضو دارد که رییس جمهور، ریاست شورا را بر عهده دارد، وزیر علوم نایب رییس شورا و معاون پژوهشی وزیر علوم دبیرکل شورای عالی عتف هستند. ۷ وزیر بهداشت، آموزش و پرورش، نفت، صمت، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و دفاع در شورای عالی عتف عضویت دارند. همچنین رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی رئیس جمهور، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها؛ برخی از اعضای شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری هستند.

در این سال‌ها با وجود دستاوردهای فراوان علمی و فعالیت‌های چشمگیر پژوهشگران کشور، هنوز آن‌طور که باید و شاید یکپارچگی تحقیقات در کشور اتفاق نیفتاده است و در ورود یافته‌های پژوهشی به عرصه کاربرد و تصمیم‌گیری‌ها مشکلاتی وجود دارد و با وجود تلاش‌های بسیاری که در این عرصه صورت گرفته به دلایل مختلف، شورای عتف هنوز نتوانسته در انجام وظایف خود موفق باشد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.