بورل ضمن اتهام‌زنی به ایران: خواستار آتش‌بس فوری در خاورمیانه هستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با گفتن این‌که این نهاد اروپایی خواستار آتش‌بس فوری در غزه و لبنان است، گفت پیشنهاداتی برای تحریم‌ ایران با ادعای ارسال موشک‌‎ به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین مطرح است.

به گزارش خبرآنی، «جوزپ بورل» مسئول سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران و پیش از آغاز نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا  گفت که جنگ اوکراین و تحولات غرب آسیا موضوعاتی هستند که در دستورکار نشست امروز قرار دارد.

بورل گفت: در هر ۲ زمینه، وضعیت رو به وخامت است. در اوکراین، صادرات غلات باز هم مشکل‌ساز شده است.

او با ادعای اینکه «روسیه کشتی‌ها را هدف قرار می‌دهد»، مدعی شد: کشتی‌های حامل غلات در سه مورد توسط روس‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند. ما باید حمایت‌های خود را افزایش بدهیم. این تنها راهکار ممکن از جانب ماست. ما درباره اعطای تسهیلات اتحادیه اروپا به اوکراین گفت‌وگو خواهیم کرد.

مسئول اقدام خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که ما باید به چرخه «آن‌ها ویران می‌‎کنند، ما بازسازی می‌کنیم» پایان دهیم.

او با اشاره به این که با وجود سر رسیدن فصل سرما و هدف قرار گرفتن شبکه برق در اوکراین گفت: اوکراین در حال مقاومت است اما به حمایت بیشتری نیاز دارد.

حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه یونیفل

بورل درباره تحولات منطقه غرب آسیا گفت: در خاورمیانه شرایط بدتر و بدتر می‌شود. شب گذشته، پس از ساعت‌ها مذاکره با بیانیه‌ای متشکل از ۲۷ کشور در حمایت از یونیفل(نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) موافقت کردیم. ۲۷ کشور با درخواست از اسرائیل برای متوقف کردن حملات علیه یونیفل موافقت کردند.

او افزود: حمله به نظامیان سازمان ملل، تماما، غیرقابل قبول است. مایلم به همه یادآوری کنم که این «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیست که درباره ماندن این نیروها در محل ماموریتشان یا ترک آن تصمیم‌گیری می‌کند. شورای امنیت است که باید این گونه تصمیمات را اتخاذ کند. او شخصا،تصمیم نمی‌گیرد.

بورل ضمن اتهام‌زنی به ایران: خواستار آتش‌بس فوری در خاورمیانه هستیم
بورل در جمع خبرنگاران پیش از آغاز نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، ۱۴ اکتبر

وضعیت جنگ غزه و تنش‌ها در کرانه باختری

این دیپلمات بلندپایه اتحادیه اروپا درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و در کرانه باختری گفت: وضعیت نظامی در کرانه باختری و نوار غزه بدتر شده و حملات علیه غیرنظامیان، تخریب زیرساخت‌ها و خشونت شهرک‌نشینان در حال افزایش است. به ویژه در اردوگاه آوارگان جبالیا، بیش از هر جای دیگری شاهد این وضعیت هستیم. بنابراین، امروز، ما کشورهای عضو باید صحبت کنیم و ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم. پیشنهاداتی مطرح است. همچنین تحریم‌هایی علیه شهرک‌نشینانی که خشونت به خرج می‌دهند، حتی ارتش اسرائیل روی میز است.

بورل اشاره کرد که میزان ورود کمک‌های انسانی به غزه به کمترین میزای آن از ابتدای جنگ رسیده است.

او گفت: به نظر می‌رسد که دامنه این جنگ به لبنان رسیده و در آن‌جا ادامه خواهد داشت. ما باز هم تقاضای برقراری آتش‌بس داریم، آتش‌بسی فوری در سراسر منطقه تا از جنگی جلوگیری شود که برای تمامی ما پیامدهایی خواهد داشت.

عرضه تسلیحات به رژیم صهیونیستی

بورل در پاسخ به این که آیا با نظر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه برای متوقف کردن عرضه تسلیحات به رژیم صهیونیستی موافق است، گفت که فرانسه و رژیم صهیونیستی اختلافاتی دارند و از سوی دیگر، هر یک از اعضای اتحادیه اروپا نظر واحدی ندارند و باید این موضوع مورد بحث قرار بگیرد.

تحریم‌ها علیه ایران با ادعای حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین

مسئول سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این که آیا اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌هایی را به اتهام تحویل موشک‌ها از سوی ایران به روسیه اعمال کند، گفت: پیشنهاد آن مطرح شده است که از تایید شدن آن حمایت می‌کنم. الان نمی‌توانم چیزی درباره آن بگویم.

غرب مدعی تحویل موشک‌های بالستیک از سوی ایران به مسکو است. این ادعا از سوی ایران و روسیه، بی‌اساس تلقی و رد شده است.

ایران تاکید کرده موضع آن نسبت به جنگ اوکراین تغییری نکرده و برخلاف غرب که به مداخله نظامی آشکار در جنگ اوکراین می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین جنگ حمایت نمی‌کند. مقامات ایران آمادگی خود برای میانجیگری مذاکرات صلح میان کی‌یف و مسکو را اعلام کرده‌اند.

اقدام ضدایرانی تروریستی نامیدن سپاه پاسداران

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه اروپا قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی را بررسی می‌کند یا نه، گفت که «پیشنهاد آن مطرح شده و کارگروه‌ها در حال بررسی این موضوع هستند. فکر نمی‌کنم امروز تصمیمی اتخاذ شود.»

بورل سال گذشته، در حاشیه یکی دیگر از نشست‌های وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا گفته بود که برای این اقدام ضدایرانی باید مبنایی قانونی وجود داشته باشد و دادگاهی در یکی از کشورهای عوض شواهدی دال بر فعالیت‌ها تروریستی سپاه پاسداران ارائه کند.

بورل گفته بود: نمی‌شود بگوییم چون از شما خوشمان نمی‌آید، تروریست می‌خوانیمتان.

بورل ضمن اتهام‌زنی به ایران: خواستار آتش‌بس فوری در خاورمیانه هستیم
بورل در جمع خبرنگاران پیش از آغاز نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، ۱۴ اکتبر

نشست آتی اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس

او نشست آتش شورای همکاری خلیج فارس با اتحادیه اروپا را نشستی مهم و «به‌هنگام» با توجه به تحولات غرب آسیا توصیف کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.