تماشای درخشان‌ترین دنباله‌دار سال تا اواخر مهر در ایران

کاظم کوکرم در گفتگو با خبرنگار خبرآنی، ضمن اشاره به اینکه مهم‌ترین رویداد نجومی در این روزها، درخشش دنباله‌دار «سوچینشان-اطلس» است، اظهار کرد: دنباله دار سوچینشان-اطلس تا قبل از ۱۹ مهرماه در آسمان صبحگاهی دیده می شد ولی با چرخش مداری از ۲۰ مهرماه شرایطی پیش آمده است که بعد از غروب خورشید و در شامگاه شاهد این دنباله دار باشیم.

مدرس حوزه نجوم افزود: هرچه از ۲۰ مهرماه عبور کنیم و به پایان مهر و آبان ماه نزدیک شویم، هر شب فاصله این دنباله دار از خورشید بیشتر می شود و خورشید زمان بیشتری در آسمان است و با تاخیر غروب می‌کند.

کوکرم ضمن بیان این مطلب که در همین حال که فاصله این دنباله دار از خورشید و زمین دورتر می شود، آرام آرام روشنایی اش کمتر می شود، گفت: بنابراین فردا شب این شانس را داریم که این دنباله دار را با چشم غیرمسلح و بدون دوربین ببینیم اما هر چه جلوتر برویم و به انتهای مهرماه نزدیک تر شویم، به دلیل کم نور شدن، باید آن را با تلسکوپ رصد کنیم.

این روزنامه نگار علم در پاسخ به این سوال که علاقه مندان به رصد این رخداد نجومی چگونه می توانند این دنباله دار را در آسمان پیدا کنند، خاطرنشان کرد: علاقه مندان می توانند اپلیکیشن Stellarium را روی گوشی خود نصب کنند و گوشی را به هر سمتی به آسمان بگیرند، موقعیت اجرام در آن نمایش داده می شود، کافی است که در این اپلیکیشن در قسمت سرچ، اسم لاتین سوچینشان-اطلس را بنویسیم و بعد از آن، گوشی فرد را راهنمایی می‌کند که به کدام جهت آسمان بایستد و دنباله دار را تماشا کند.

وی بیان کرد: با توجه به حضور سیاره زهره یا ونوس در آسمان شامگاهی که در این شب ها، هنگام غروب در جهت مغرب دیده می شود، اگر دستمان را به صورت کشیده نگه داریم، یک وجب سمت راست سیاره زهره، این دنباله دار قابل مشاهده است.

مدرس حوزه نجوم تصریح کرد: اگر دوربین شکاری در منزل داشته باشیم و تقریبا سمت راست سیاره زهره را در آسمان نگاه کنیم، به راحتی می توانیم در شهرهای بزرگ مثل تهران این دنباله دار را ببینیم.این دنباله دار شبیه به یک توپ محو درخشان است که وسط آن نقطه ای پرنورتر است. اگر عکس های این دنباله دار را دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که منظورمان از توپ محو چیست.

کوکرم با تاکید بر اینکه با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی بعید است، دم خیلی بلند دنباله دار که در عکس ها ثبت می شود را مشاهده کرد، گفت: علت این است که آن دم، نیاز به نوردهی برای عکاسی دارد، مگر در شب های آتی که دنباله دار از خورشید مقداری فاصله می گیرد، چنانکه خارج از شهر و به دور از غبار و آلودگی نوری باشیم، در این صورت احتمال دارد بتوانیم دم این دنباله دار را ببینیم.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.