استارتاپ‌های اسرائیلی در آتش جنگ سوختند

با جنگی که رژیم صهیونیستی به راه انداخته، شرکت‌های فناوری غذایی مستقر در شمال سرزمین‌های اشغالی، برای دوام آوردن به سختی تقلا می‌کنند و تعطیلی لابراتوارها و سرگردانی کارکنان، مشکلات بزرگی برای این صنعت به وجود آورده است.

به گزارش خبرآنی، تاثیر جنگ بر اقتصاد رژیم صهیونیستی از جمله بخش فناوری آن، گسترده است. صنعت فناوری غذایی این رژیم ممکن است یکی از تلفات جنگ جاری باشد. حدود یک سوم از ۲۸۰ استارتاپ فناوری غذایی (به غیر از شرکت‌های فناوری کشاورزی) در شمال سرزمین‌های اشغالی جنگ زده، مستقر بودند و فعالیت آنها، بخشی از ابتکار سال ۲۰۱۸ برای تبدیل این منطقه به قطبی برای نوآوری غذایی و کشاورزی بود.

فناوری غذا یک بخش نوآورانه است که همه چیز را از کشاورزی هوشمند گرفته تا روش‌های جدید تحویل، توزیع و پرداخت غذا و همچنین گزینه‌های غذایی سالم‌تر و پروتئین‌های جایگزین در برمی‌گیرد. طبق گزارش «پریسیدنس ریسرچ»، ارزش بازار جهانی فناوری غذایی در سال ۲۰۲۳، به ۱۸۴ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۴، به ۵۱۶ میلیارد دلار افزایش یابد.

آب و هوای متنوع شمال سرزمین‌های اشغالی در اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و وجود موسسات آکادمیک و تحقیقاتی مانند «کالج آکادمیک تل های» و «موسسه تحقیقاتی میگال»، این منطقه را برای فعالیت بخش فناوری غذایی مساعد کرده است. آلون تورکاسپا، مدیر بخش فناوری کشاورزی غذایی در سازمان غیرانتفاعی «استارتاپ نیشن سنترال» (SNC)، اظهار کرد: طی سال‌ها، ایجاد یک گرمخانه فناوری غذایی و یک مرکز نوآوری در شهر کریات شمونا، همراه با مشوق‌ها و همکاری‌های بین مراکز تحقیقاتی، شرکای صنعتی و شهرداری‌ها، به ایجاد یک قطب فناوری غذایی کاملا موفق در شمال کمک کرد.

اما ناگهان عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ آغاز شد. طبق نظرسنجی سپتامبر SNC از حدود ۶۰ شرکت فناوری در شمال سرزمین‌های اشغالی، فقط ۴۵ درصد آنها، کاملا فعال هستند و ۴۱ درصد به جای دیگری کوچ کرده اند.

به گفته تورکاسپا، جابجایی یک شرکت غذایی کشاورزی، به سادگی جابجایی یک شرکت مبتنی بر نرم افزار نیست که فقط به یک کارمند و رایانه نیاز دارد. استارتاپ‌های غذایی کشاورزی به آزمایشگاه‌ها، سایت‌های آزمایش و زیرساخت‌ها برای تحقیق و توسعه نیاز دارند.

برخی از پروژه‌ها نیز به آب و هوای خاصی نیاز دارند. تورکاسپا اظهار کرد: بعضی از آزمایش‌ها را نمی‌توانید جابجا کنید. اگر این کار را انجام دهید، یک سال عقب برمی‌گردید.

اکثر استارتاپ‌های اسرائیلی در این بخش، در مراحل اولیه توسعه هستند. بسیاری از آنها در سال‌های رونق ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، برای تسریع توسعه برای شروع تجاری سازی و بازاریابی در سال‌های آینده، سرمایه جذب کردند.

بنا بر داده‌های SNC، استارتاپ‌های اسرائیلی در بخش غذایی کشاورزی در سال میلادی گذشته، ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کردند که قابل مقایسه با سطوح سال ۲۰۲۰ است، اما بسیار کمتر از ۹۰۰ میلیون دلار در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ است.

رژیم صهیونیستی در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، پس از آمریکا، دومین دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری در پروتئین جایگزین در سطح جهان بود. طبق مقاله سفید مجمع جهانی اقتصاد در ماه مه سال ۲۰۲۴، میزان ۲۵ درصد از سرمایه‌گذاری خصوصی در گوشت کشت شده، در سال ۲۰۲۲ نصیب شرکت‌های اسرائیلی شد.

بنا بر داده‌های «دیجیتال فود لَب»، سال گذشته برای شرکت‌های فناوری از جمله صنعت فناوری غذایی در سراسر جهان که در فاصله سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، شاهد کاهش ۵۶ درصدی سرمایه‌گذاری بود، سال دشواری بود. تورکاسپا توضیح داد که اصلاحات قضایی پیشنهادی بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۲۳ و جنگ هفتم اکتبر، مشکلات بخش فناوری «اسرائیل» را تشدید کرده است.

به گفته تورکاسپا، سرمایه‌گذاران فناوری غذایی انتظار دارند یک محیط باثبات برای سرمایه‌گذاری‌های خود داشته باشند. شروع جنگ، همراه با تعطیلی لابراتوارها و کارکنان آواره، «مشکل بزرگی» را برای بخشی ایجاد کرده است که به ثبات و چندین سال توسعه محصول نیاز دارد.

شرکت‌های فناوری غذایی برای موفقیت، به سرمایه سرمایه‌گذار و همچنین همکاری و مشارکت با شرکت‌های جهانی مواد غذایی نیاز دارند که با احساسات مصرف کننده وفق دارند که به دلیل جنگ غزه، به میزان فزاینده‌ای «ضد اسرائیلی» شده است.

ابهامات نسبت به توانایی استارتاپ‌های اسرائیلی برای ادامه فعالیت و واکنش جهانی «ضد اسرائیلی»، باعث تردید سرمایه گذاران و شرکای بالقوه شده است.

بر اساس گزارش «تایمز اسرائیل»، نظرسنجی SNC نشان داد ۶۹ درصد از شرکت‌های فناوری در شمال سرزمین‌های اشغالی، نگران توانایی خود برای تامین منابع مالی کافی در سال آینده هستند. همچنین ۲۰ درصد از استارتاپ‌هایی که نقل مکان کردند، اعلام کردند برنامه‌ای برای بازگشت ندارد و ۷۰ درصد آنها برای بازگشت، مردد هستند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.