حملات رژیم صهیونیستی موجب تعطیلی ۵ بیمارستان و ۱۰۰ مرکز بهداشتی لبنان شده است

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که حملات رژیم صهیونیستی به لبنان موجب تعطیلی پنج بیمارستان و ۱۰۰ مرکز بهداشت در این کشور شده است.

به گزارش خبرآنی، «تدروس آدهانوم گبریسوس» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی با انتشار بیانیه‌ای در پلتفرم «ایکس» اظهار کرد: از مجموع ۲۰۷ مرکز مراقبت‌های اولیه درمانی موجود در مناطق درگیری در لبنان ۱۰۰ مرکز به دلیل تشدید خشونت‌ها تعطیل شده است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان در ماه مه، تعداد مراکز مراقبت‌های اولیه درمانی در لبنان به ۳۱۱ مرکز رسید و این یعنی حدود یک سوم این مراکز به دلیل حملات رژیم صهیونیستی تعطیل شدند.

گبریسوس در ادامه اعلام کرد: همچنین پنج بیمارستان در نتیجه آسیب‌های سازه‌ای ناشی از حملات تعطیل شدند.

به گزارش سایت «العربی الجدید»، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در ادامه با تاکید بر لزوم توقف حملات علیه کادر بهداشت و درمان لبنان که تاکنون نزدیک به ۱۰۰ تن از آنها شهید شدند، نوشت: تعداد زخمی‌ها رو به افزایش است و ساختار مراقبت‌های درمانی (در لبنان) برای مقابله با شزایط موجود به دلیل محدود بودن منابع انسانی و مالی تلاش می‌کند.

او در پایان نیز حمایت فوری از بیماران و کادر درمان در لبنان را خواستار شد.

پیشتر «راوینا شمداسانی» سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل جمعه اعلام کرد: از اکتبر سال گذشته بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای کادر پزشکی و اورژانس در مناطق مختلف لبنان کشته شدند.

شمداسانی با اشاره به اینکه این آمار توسط دفتر هماهنگی اقدامات بشردوستانه سازمان ملل جمع‌آوری شده اظهار کرد: گزارش‌های متعددی از حملات هوایی علیه مراکز پزشکی دیگری و کشته شدن امدادگران و نیز آتش‌نشان‌ها دریافت کردیم.

در بسیاری از توافقنامه‌های بین‌المللی حمله به کادر و زیرساخت‌های پزشکی در زمان جنگ جرم‌ تلقی شده است، از جمله آنها بند ۱۲ اولین پروتوکل الحاقی به توافقنامه سال ۱۹۷۷ ژنو است که بر لزوم احترام به تیم‌های پزشکی سیار و ثابت در تمامی زمان‌ها و  حفاظت از آنها تاکید دارد. همینطور بند ۱۸ توافقنامه ژنو چهار در سال ۱۹۴۹ بر این دلالت دارد که بیمارستان‌های غیرنظامی برای درمان زخمی‌ها و بیماران نباید هدف حمله قرار بگیرند و باید مورد احترام و حمایت تمامی طرف‌های درگیر باشند. علاوه بر این بند هشت اساسنامه رم دادگاه کیفری بین‌المللی می‌گوید، حملات عامدانه به تیم‌های پزشکی یا اعضای فعال در آنها به ویژه اگر آنها در حال انجام وظایف خود باشند، بر اساس قوانین بین‌المللی انسانی جنایت جنگی است.

رژیم صهیونیستی از ۲۳ سپتامبر (دوم مهر) دامنه جنایت نسل‌کشی را که از اکتبر ۲۰۲۳ در نوار غزه مرتکب می‌شود، گسترش داده و مناطق مختلف لبنان از جمله بیروت، پایتخت آن را هدف حملات هوایی شدید و بی‌سابقه خود قرار می‌دهد. بر اساس آمارهای رسمی لبنان، حملات این رژیم از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی تا عصر شنبه به شهادت ۱۴۳۷ لبنانی و زخمی شدن ۴۱۲۳ لبنانی دیگر منجر شده و بیش از یک میلیون و ۳۴۰ هزار لبنانی را در این کشور آواره کرده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.