سی‌ان‌ان: مقاومت حزب‌الله در میدان نبرد همه را شگفت‌زده کرده است

رسانه آمریکایی در گزارشی با بررسی دشواری‌های ارتش رژیم صهیونیستی برای نبرد علیه حزب‌الله در جنوب لبنان نوشت: آخرین جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ به بن‌بست ختم شد. اکنون نیز درگیری‌های شدید مرزی نشان می‌دهد که بُرد، آسان نخواهد بود.

به گزارش خبرآنی، «سلمان زارکا» رئیس بیمارستان زیو که تنها مرکز درمانی در شمال سرزمین‌های اشغالی در نزدیکی مرز لبنان و سوریه و بلندی‌های جولان اشغالی است، می‌گوید که این بیمارستان در حالت آماده‌باش قرار دارد و از کارکنان خواسته شده که در صورت نیاز، اهدای خون را در نظر بگیرند و همه بیماران به زیر زمین منتقل شده‌اند.

به گفته او، اگر رژیم صهیونیستی نیروهای بیشتری را به لبنان برای ادامه حمله به این کشور بفرستد، وضعیت بدتر هم می‌شود.

او در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان اظهار داشت: ما در یک سال گذشته در شرایط جنگی بوده‌ایم، اما پس از ورود ارتش به لبنان، متأسفانه تمام کارکنان ما برای موج بعدی تلفات آماده هستند زیرا وقتی نیروی بیشتری در میدان نبرد دارید، کشته و مجروح بیشتری هم دارید.

سی‌ان‌ان: مقاومت حزب‌الله در میدان نبرد همه را شگفت‌زده کرده است
رئیس بیمارستان زیو

دروغ‌گویی اسرائیل درباره عملیات زمینی محدود در لبنان

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، «زمانی که ارتش اسرائیل حمله زمینی خود به لبنان را آغاز کرد، فرماندهان آن اصرار داشتند که این عملیات هم از نظر زمان و هم از نظر محدوده جغرافیایی محدود خواهد بود اما واقعیت کنونی میدان نبرد نشان می‌دهد که آنها خود را برای یک جنگ گسترده‌تر آماده می‌کنند.»

ارتش صهیونیستی روز سه‌شنبه اعلام کرد که واحدهایی از چهار لشکر در حال حاضر در جنگ علیه لبنان حضور دارند. اگرچه آن‌ها هیچ‌وقت تعداد دقیق نیروهای درگیر خود را فاش نمی‌کنند، تصور می‌شود که هر لشکر متشکل از ۱۰ تا ۲۰ هزار سرباز باشد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، اسرائیل همچنین دستور تخلیه را به تقریباً یک چهارم خاک لبنان افزایش داده و طبق آمارهای سازمان ملل، اکنون بیش از ۱.۲ میلیون نفر در این کشور آواره شده‌اند.

سی‌ان‌ان افزود: ایده یک تهاجم زمینی بزرگ علیه لبنان باعث نگرانی است؛ جایی که خاطرات آخرین جنگ هنوز باقی مانده است. درگیری سال ۲۰۰۶ در اسرائیل به عنوان «جنگ دوم لبنان» شناخته می‌شود، اگرچه این سومین باری بود که پس از حمله به آن در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲، اسرائیل آشکارا اعلام کرد که وارد خاک لبنان شده است. این جنگ پس از کشته شدن حدود ۱۱۰۰ لبنانی و حدود ۱۷۰ اسرائیلی از جمله ۱۲۰ سرباز و پس از ۳۴ روز در حالی‌که به بن بست رسیده بود، پایان یافت.

سی‌ان‌ان: مقاومت حزب‌الله در میدان نبرد همه را شگفت‌زده کرده است
حملات رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت

حملات هوایی گسترده و کورکورانه اسرائیل در سراسر لبنان

برای لبنانی‌ها، درگیری کنونی حتی خونین‌تر از جنگ قبلی است. بیانیه‌های وزارت بهداشت لبنان نشان می‌دهد، بیش از ۱۵۰۰ نفر از ۱۶ سپتامبر، زمانی که رژیم صهیونیستی کارزار خود را علیه حزب‌الله گسترش داد، تاکنون در این کشور کشته شده‌اند.

چندین سازمان بین‌المللی از رژیم صهیونیستی به دلیل تشدید تنش انتقاد کرده‌اند. سازمان ملل ماه گذشته اعلام کرد اسرائیل حملات هوایی گسترده و کورکورانه خود را در سراسر لبنان تشدید کرده است و هشدار داد که خشونت‌های فزاینده «به بی‌ثباتی دامن می‌زند».

تلفات رژیم صهیونیستی نیز ناچیز نبوده است؛ دست کم ۱۴ سرباز ارتش صهیونیست تاکنون کشته شده‌اند.

زارکا به سی‌ان‌ان گفت که بیمارستان تنها در چند روز اول بیش از ۱۰۰ سرباز (مجروح) را پذیرش کرده است.

سی‌ان‌ان: مقاومت حزب‌الله در میدان نبرد همه را شگفت‌زده کرده است
بیمارستان زیو

دشواری عملیات در زمین‌های فراخ و کوهستانی

رسانه آمریکایی در ادامه تصریح کرد: اما سطح مقاومت حزب‌الله، حتی پس از ترور «سید حسن نصرالله» دبیرکل این جنبش توسط اسرائیل، بسیاری از ناظران را شگفت‌زده کرده است. آن‌ها به حملات خود علیه اسرائیل ادامه می‌دهند و روز چهارشنبه ۲ اسرائیلی در چند مایلی مرز لبنان در پی حمله راکتی حزب‌الله کشته شدند.

چند سرباز صهیونیست که در حال حاضر در لبنان می‌جنگند به سی‌ان‌ان گفتند که زمین‌های فراخ و کوهستانی، عملیات را دشوار می‌کند.

یک سرباز که از اکتبر تا مارس و در ماه‌های ژوئیه و اوت به غزه اعزام شده بود و اکنون در جنوب لبنان می‌جنگد، گفت که جنگ در امتداد مرز شمالی با آنچه او در غزه تجربه کرده، بسیار متفاوت است.

به گفته او، چالش اصلی آن‌ها در نبرد با حزب‌الله این است که آن‌ها پس از ماه‌ها جنگ در یک منطقه شهری بسته، اکنون باید در یک منطقه فراخ بجنگند. از این‌رو، حتی ابتدایی‌ترین کارها، از جمله نحوه حرکت سربازان در یک ستون کاملاً متفاوت است.

به گزارش سی‌ان‌ان، «ارتش اسرائیل بر روی کاغذ بسیار برتر از رزمندگان حزب‌الله است، چراکه دارای سلاح‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر، تعداد قابل توجهی نیروی بیشتر، اطلاعات بهتر و متحدان قوی‌تر است اما سربازی که با این شبکه صحبت می‌کرد و خواست نامش فاش نشود، گفت که این مزیت‌ها در نوع جنگی که در تپه‌های جنوب لبنان در جریان است، جایی که تسلیحات برتر اهمیت کمتری دارد، اهمیت چندانی ندارد».

سی‌ان‌ان: مقاومت حزب‌الله در میدان نبرد همه را شگفت‌زده کرده است
مرز لبنان با فلسطین اشغالی

آمادگی حزب‌الله برای جنگ

این شبکه در ادامه گزارش خود تاکید کرد که اگرچه رژیم صهیونیستی در حملات اخیر خود علیه لبنان با انفجار پیجرها و هدف قرار دادن اعضای ارشد حزب‌الله توانسته خساراتی به این گروه وارد کند، ارتش اسرائیل همچنان با مقاومت شدید در جنوب لبنان روبرو است. زیرا حزب‌الله نیز برای این جنگ آماده شده است.

«دانیل سابِلمن» یک کارشناس امنیت بین‌الملل در دانشگاهی در بیت‌المقدس در این باره گفت: انتظار این است که اسرائیل بدون پرداخت بهایی گزاف در این جنگ پیروز شود اما این هرگز در مورد جنگ چریکی صدق نمی‌کند. اسرائیل در سرزمینی می‌جنگد که حزب‌الله آن را بسیار بهتر می‌شناسد و حریفش مصمم است که تا حد ممکن خسارات بیشتری به ارتش اسرائیل وارد کند.

او درباره اعضای حزب‌الله گفت: آن‌ها در تأسیسات زیرزمینی مستقر شده‌ و یک بازی دفاعی انجام می‌دهند و مهم نیست که چند نفر از آنها را بکشید، باز هم (در یک جنگ چریکی) طرف ضعیف‌تر در نهایت با تحمیل مداوم هزینه‌ها برنده می‌شود.

به گفته این کارشناس، این دقیقاً همان چیزی است که در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد، زمانی که اسرائیل با وجود توانایی‌های برتر خود نتوانست به پیروزی دست یابد.

سی‌ان‌ان: مقاومت حزب‌الله در میدان نبرد همه را شگفت‌زده کرده است
ایتامار گرینبرگ

فرار از سربازی

سی‌ان‌ان در بخش دیگری از گزارش خود به دیدگاه ساکنان سرزمین‌های اشغالی درخصوص جنگ کنونی علیه لبنان پرداخت و نوشت: در میان جامعه اسرائیل نیز بسیاری بر این باورند که هجوم به لبنان ایده خوبی نبوده است. چند غیرنظامی ساکن مناطق شمالی گفتند که می‌ترسند عملیات زمینی به یک جنگ مرگبار تبدیل شود.

و برخی مانند «ایتامار گرینبرگ» برای اعتراض به جنگ آماده رفتن به زندان هستند. او که ۱۸ سال دارد، مخالف خدمت سربازی اجباری است.

خدمت سربازی برای اکثر شهروندان اسرائیلی اعم از زن و مرد اجباری است و تنها تعداد کمی از جوانان جرأت می‌کنند از آن سر باز بزنند. از این‌رو، هر سال تعدادی از آن‌ها در زندان به سر می‌برند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

مقاومت میدان

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.