جنایات اسرائیل در بیمارستان‌ها/قوانین بین‌المللی چه می‌گوید؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، یک سال از حمله هولناک رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی غزه می‌گذرد؛ جنایتی که منجر به شهید شدن بیش از 800 تن از غیرنظامیانی شد که برای در امان ماندن از حملات این رژیم کودک‌کش به بیمارستان پناه برده بودند. انتشار تصاویر نسل‌کشی وحشتناک رژیم صهیونیستی در غزه با واکنش سازمان‌های بین‌المللی مواجه شد؛ از جمله تدروس ادهانوم؛ دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، که این حمله را به شدت محکوم کرد.

در نوامبر 2023، ارتش اسرائیل بیمارستان الشفای غزه، بزرگترین مرکز درمانی این ناحیه، را به طور کامل محاصره کرد و بیماران و کادر درمان را هدف حملات خود قرار داد. ده‌ها بیمار به دلیل قطع مراقبت‌های پزشکی جان خود را از دست دادند.

با وجود محکومیت این اقدامات ددمنشانه، نیروهای رژیم صهیونیستی در ماه مارس سال جاری نیز دو بیمارستان دیگر در غزه را محاصره کرده و با حمله به این بیمارستان‌ها، تیم‌های پزشکی و اکثر بیماران و آوارگانی را که در آنجا پناه گرفته بودند، به خروج مجبور کردند.

با گذشت بیش از یک سال از تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، این رژیم جنایتکار در برابر هیچ‌یک از سازمان‌های بین‌المللی پاسخگو نبوده است. در آخرین اقدام جنایتکارانه خود، بیمارستان صحرایی ایران در مرز سوریه و لبنان را مورد هجوم وحشیانه قرار داد و آن را بمباران کرد.

بر اساس اعلام رئیس جمعیت هلال احمر ایران، این بیمارستان 56 تخته و حاوی مقادیر زیادی از اقلام دارویی، غذایی و زیستی بود که برای کمک به مجروحان و آوارگان آماده شده بود. اما تمامی این اقلام با اصابت 11 موشک رژیم صهیونیستی به‌طور کامل از بین رفتند و انبار دارویی و تعدادی از آمبولانس‌ها نیز مورد اصابت قرار گرفتند.

بیمارستان , بیمارستان شفا غزه , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

قوانین بین‌المللی درباره حمله نظامی به بیمارستان‌ها چه می‌گوید؟

براساس ماده 18 کنوانسیون چهارم ژنو‌، «بیمارستان‌های غیرنظامی که برای پرستاری بیماران و معلولین و زنان تشکیل می‌شوند در هیچ موردی نباید طرف حمله قرار‌ گیرند بلکه در هر زمان باید توسط دول متخاصم محترم شمرده و حمایت شوند.»

اقدام رژیم صهیونیستی جنایت جنگی است

کاظم غریب‌آبادی؛ دبیر ستاد حقوق بشر، حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی 56 تخت‌خوابی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سوریه به همراه انبار داروی آن را به شدت محکوم کرد و آتش زدن آن را مانع جدی در تامین خدمات بشردوستانه و یک جنایت جنگی دانست.

همچنین نماینده ایران در سازمان ملل، طی نامه‌ای به شورای امنیت حمله تروریستی اسرائیل علیه بیمارستان هلال احمر کشورمان در سوریه را به شدت محکوم کرد و نوشت: «این حمله فجیع به کمک‌های بشردوستانه نقض آشکار حقوق بین‌الملل و اقدامی هولناک علیه تلاش‌هایی است که با هدف نجات جان انسان‌ها انجام می‌شود.»

وی در این نامه افزوده است: «این تأسیسات که در مرز سوریه و لبنان واقع شده بود، شامل تجهیزات حیاتی بشردوستانه از جمله 200 تخت بیمارستانی، یک بیمارستان صحرایی کاملاً مجهز به 56 تخت و تجهیزات پزشکی پیشرفته، واحدهای تولید اکسیژن، اقلام مهم پزشکی، دو دستگاه نانوایی سیار، مواد غذایی و آب آشامیدنی، 5000 بسته غذایی و سایر مواد ضروریِ پناهگاهی بود.

این تأسیسات بشردوستانه توسط هلال احمر ایران، صرفاً برای ارائه کمک‌های حیاتی به غیرنظامیان آواره لبنانی و قربانیان تجاوز بی‌وقفه و وحشیانه رژیم اسرائیل تأسیس شده بود و به‌عنوان راه نجات حیاتی برای کسانی که از چنین جنایاتی رنج می‌برند، عمل می‌کرد.

در پایان این نامه آمده که جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت درخواست می‌کند که این جنایت فجیع را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرده و اقدامات فوری و قاطع برای جلوگیری از نقض‌های بیشتر توسط رژیم صهیونیستی اتخاذ نماید.»

سازمان‌‌های بین‌المللی به جز ابراز همدردی کاری نمی‌کنند

متأسفانه علی‌رغم شعارهای بشردوستانه‌ای که سازمان‌های جهانی می‌دهند، اقدام بازدارنده‌ای برای جلوگیری از این جنایت‌ها صورت نمی‌پذیرد.

این موضوع مورد گلایه وزیر پیشین بهداشت نیز قرار گرفت و وی در دیدار با حنان حسن بلخی؛ مدیرکل دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: در یورش وحشیانه صهیونیست‌‌ها به غزه، اعتماد مردم و کشورها نسبت به سازمان‌های بین‌المللی کاهش یافت، چراکه این سازمان‌ها جز اظهار همدردی، هیچ اقدام مؤثری انجام نمی‌دهند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.