پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در حال انجام است

بر اساس گزارش‌ها امسال ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی اختصاص یافته که پرداخت آن از دو ماه قبل آغاز شده است.

به گزارش خبرآنی، در حال حاضر توجه به اشتغال خانگی یکی از زیرمجموعه‌های حوزه تولید و کارآفرینی به شمار می‌رود که بیشتر افراد فعال در آن را زنان تشکیل می‌دهند. مشاغل خانگی از تنوع بالایی در ایجاد اشتغال، نوآوری در تولید و عرضه کالا و خدمات برخوردارند و این مساله باعث شده روز به روز بر تعداد علاقمندان و متقاضیان این شیوه کسب و کار افزوده شود.

طبق گفته معاون اشتغال وزارت کار، امسال مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به حوزه مشاغل خانگی اختصاص یافته و پرداخت آن از دو ماه قبل در حال انجام است.به اعتقاد کارشناسان بازار کار، ایجاد خود اشتغالی بین اعضای خانوده، عدم نیاز به دریافت تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های بهره برداری از جمله مزایای ایجاد کسب و کارهای خانگی به شمار می‌رود از این رو با توجه به محدودیت فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری، استقبال کارجویان از مشاغل خانگی بیشتر می‌شود.

یکی از برنامه‌های در اولویت دولت سیزدهم ورود زنان به بازار کار بود و کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری زنان از جمله اثرات توجه به مشاغل خانگی بود. بر همین اساس در راستای گسترش مشاغل خانگی و حمایت از صاحبان این کسب و کارها، وزارت کار به ایجاد سکوهای فروش مجازی محصولات خانگی و بازارسازی مشاغل خانگی اقدام کرد.

طی ماه‌های گذشته معاونت اشتغال وزارت کار از ابلاغ مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی خبر داد و اعلام کرد که این تسهیلات به زودی پرداخت می‌شود.

در همین راستا،‌ محمود کریمی بیرانوند ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار از اختصاص ۵۰۰۰ میلیارد تومان به مشاغل خانگی خبر داد و گفت: تسهیلات مشاغل خانگی با تاخیر ابلاغ شد ولی پرداخت این منابع از ۲ ماه قبل در حال انجام است.

به گقته وی ۱۵۰۰ میلیارد تومان از منابع تسهیلات مربوط به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) است که با تایید ادراه کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی به متقاضیان مشاغل خانگی پرداخت می‌شود.

معاون اشتغال وزیر کار با بیان اینکه وزارت کار موظف به ایجاد سالانه یک میلیون شغل است،گفت: امیدواریم امسال نیز این عدد محقق شود.ضمن آنکه امسال ایجاد ۲۵ درصد از اشتغال کشور در بخش دانش آموختگان دانشگاهی برنامه‌ریزی و هدفگذاری شده است.

از نگاه کارشناسان مشاغل خانگی موجب کاهش هزینه‌های تولید و مدیریت مصرف انرژی می‌شود و ضمن درآمدزایی برای خانوار ورود زنان به بازار کار را تسهیل می‌کند.

پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در حال انجام است

در همین راستا هادی ابوی ـ فعال حوزه کار - در گفت‌وگو با خبرآنی، به مزیت‌های اشتغال خانگی اشاره کرده و می‌گوید: مشاغل خانگی با سرمایه اندک قابل راه‌اندازی است و نیازی به میز و دفتر ندارد.افراد می‌توانند بر اساس علاقمندی خود به حوزه مشاغل خانگی وارد شوند و ضمن اشتغالزایی و درآمدزایی، در کنار خانواده به تربیت فرزندان هم بپردازند.

از نگاه کارشناسان مشاغل خانگی موجب کاهش هزینه‌های تولید و مدیریت مصرف انرژی می‌شود و ضمن درآمدزایی برای خانوار ورود زنان به بازار کار را تسهیل می‌کند.

وی از فروش صنایع دستی، گل‌سازی، تولید گیاهان دارویی، بسته بندی محصولات غذایی و بافت فرش به عنوان رشته‌هایی نام برد که فارغ التحصیلان دانشگاهی و کارجویان می‌توانند در آنها کسب و کار خانگی راه‌اندازی کنند.

به گفته این فعال حوزه کار، مشاغل خانگی هزینه‌های رفت و آمد و ایاب و ذهاب را کاهش می‌دهد و از درون خانه‌ها و بدون نیاز به اجاره کارگاه و مغازه، امکان فروش محصولات و تولیدات خانگی را فراهم می‌کند.

مبلغ اعتبارات مشاغل خانگی در سال گذشته ۴۰۰۰ میلیارد تومان بود که رشد ۳۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت. بانک مرکزی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر به منظور تقویت مشاغل خانگی در اختیار وزارت کار قرار داد تا کل اعتبار مشاغل خانگی به ۵۰۰۰ میلیارد تومان برسد، این در حالی بود که تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۹ جمعا ۲۰۰ میلیارد تومان بود.

در حال حاضر کسب و کارهای خانگی در تمام کشورهای دنیا به عنوان یک الگوی موفق در حال پیاده‌سازی است و روز به روز به علاقمندان این شیوه کارآفرینی افزوده می‌شود. طبق آمارها در ۱۵۰ کشور دنیا قانون مشاغل خانگی وجود دارد و چین، آمریکا، کانادا،‌ استرالیا و هند از جمله کشورهای پیشرو در حوزه مشاغل خانگی هستند.در ایالات متحده آمریکا بیش از ۴۵ درصد از کل جمعیت شاغل را صاحبان مشاغل خانگی تشکیل می‌دهند.

هم اکنون سقف وام قرض‌الحسنه برای صاحبان مشاغل خانگی مستقل ۱۵۰ میلیون تومان و صاحبان مشاغل خانگی پشتیبان (کارفرمایی) در ازای جذب و به کارگیری ۴۰ نفر تا ۴ میلیارد تومان با کارمزد ۴ درصد است.

به گزارش خبرآنی، از آنجا که مشاغل خانگی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته سهم بسزایی در رشد اقتصادی،تولیدناخالص داخلی و ارزش افزوده دارد، ایجاد بستر فعالیت و تسهیل صدور مجوز راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی برای کارجویان،‌زنان، فارغ التحصیلان و متقاضیان مشاغل خانگی می‌تواند یک گام مثبت و موثر در تحقق این هدف و رونق مشاغل خانگی در کشورمان باشد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.