سرقت در قالب فروشنده سیار با اسکیمر

خبرآنی/خراسان رضوی رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با تاکید بر اینکه رمز اول کارت باید به صورت دوره‌ای و در بازه زمانی کوتاه عوض شود در رابطه با سرقت در قالب فروشنده سیار با کپی کارت یا اسکیمر هشدار داد.

سرهنگ علی اکبر قرائی‌پور در رابطه با شیوه جدیدی از کلاهبرداری و فرایندهای مجرمانه تحت عنوان کپی کارت در گفت‌وگو با خبرآنی اظهار کرد: کپی کارت یا به اصطلاح اسکیمر به معنای استفاده از دستگاه اسکیمر توسط مجرم است که اطلاعات کارت کپی شده و قابلیت انتقال اطلاعات به کارت مغناطیسی مشابه وجود دارد.

وی افزود: مجرم از این فرآیند استفاده کرده و با فروش کالاها معمولا به صورت دست‌فروشی، تمام حساب شخص را خالی می‌کند.

 قرائی‌پور اضافه کرد: معمولا مجرم در قالب فروشنده سیار میوه، کفش و... ظاهر شده تا راحت بتواند نقل مکان کند؛ همچنین این مجرمان سعی بر فروش اجناس با قیمت پایین‌تر برای ایجاد انگیزه بیشتر در مشتری را دارند که در حین خرید، کارت خریدار را از دستگاه اسکیمر عبور داده، به‌طوری‌که فرد متوجه این اقدام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه اسکیمر برای کپی کارت‌های مغناطیسی است و واردات آن به کشور غیر مجاز نیست، اما  مجرمان از این دستگاه استفاده سوئی دارند.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی افزود: پس از گذشت مدت کوتاهی تخلیه حساب انجام می‌شود، از آنجا که یکی از توصیه‌های پلیس فتا تغییر رمز اول‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه بوده، مجرمان به همین علت سریعا اقدام به تخلیه حساب بانکی فرد می‌کنند و درواقع تغییر رمز اول در بازه‌های زمانی کوتاه یکی از راه‌های جلوگیری از کلاهبرداری‌های این چنینی است.

قرائی‌پور عنوان کرد: دزد با کارت کپی شده، اقدام به خرید می‌کند و اگر فروشنده نکاتی را در این مرحله رعایت کند، این چرخه متوقف شده ولی اگر سارق خرید کند و پول به حساب فروشنده واریز شود، او نیز درگیر خواهد شد، زیرا که فروشنده دوم، باید احراز هویت کارت را کامل انجام می‌داد.

رمز اول کارت باید به صورت دوره‌ای و در بازه زمانی کوتاه عوض شود

وی ادامه داد: ممکن است حین خرید با ترفندهایی که دستگاه پوز آنتن نمی‌دهد، کارت را گرفته و دور از چشم فرد، از دستگاه اسکیمر استفاده کند، افراد باید دقت کنند که کارت کشیدن در هنگام خرید باید توسط خود فرد و یا فرد معتمد انجام شود. نباید رمز کارت طوری بیان شود که دیگران متوجه آن شوند. رمز اول کارت باید به صورت دوره‌ای و در بازه زمانی کوتاه عوض شود و حین خرید اگر افراد به این پروسه شک کردند، حتما از فروشنده یا پلاک ماشین او و پرینت دستگاه پوز در راستای پیگیری و کشف جرم، عکس بگیرند.

قرائی‌پور گفت: در کلاهبرداری‌هایی که در سایت‌ها و نرم‌افزارهای  واسطه‌گر رخ می‌دهد، این کلاهبرداری‌ها به صورت مثلثی ایجاد می‌شود که هیچ مجرمی در این بین حضور ندارد که البته فعالیت سایت واسطه‌گر مجاز و قانونی است، اما حضور مجرم در این فضا به عنوان فروشنده یا خریدار باعث ایجاد کلاهبرداری می‌شود؛ در این بین پولی از حساب شخصی برداشت و به حساب فروشنده اصلی واریز می‌شود که فروشنده، خریدار و مجرم یکدیگر را نمی‌شناسند؛ رسید جعلی نیز  از دیگر روش‌های کلاهبرداری است که افراد در حین خرید کالا در فضای مجازی از آن استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی بیان کرد: یکی از محورها در دستورکار پلیس فتا، رسیدگی فوری و خارج از چهارچوب، به بزه‌دیده است که به همت و تدبیر فرمانده نیروی انتظامی استان، مرکز فوریت‌های سایبری در ۲ سال گذشته برای خدمات‌رسانی سریع‌تر و شبانه‌روزی راه‌اندازی شد. 

قرائی‌پور با تاکید بر اینکه نیروهای متخصص، حرفه‌ای و باتجربه در فوریت‌های سایبری به کار گرفته شدند، افزود: افراد می‌توانند با شماره‌گیری سرشماره ۰۹۶۳۸۰ با مرکز فوریت‌های سایبری در تماس بوده و از طریق نیروهای پلیس فتا، راهنمایی‌های لازم را در حوزه فضای سایبری دریافت کنند و اگر نیاز به ادامه پیگیری باشد، حتما از این طریق انجام خواهد شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

فروشنده اسکیمر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.