گزارش|دیدار با پوتین در سفر شاعرانه پزشکیان به عشق‌آباد

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ‌پایگاه خبری خبرآنی، ماه جاری یکی از پرسفرترین ماه‌های مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور بود؛ وی در سی‌روز گذشته به عراق، آمریکا، قطر و هم‌چنین ترکمنستان سفر کرد.

سفرهایی که ابعاد و برنامه‌های متنوع و مختلفی داشت؛ از زیارت عتبات عالیات و حضور در شهرهای مختلف عراق و اقلیم کردستان برای اولین‌بار، سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و ملاقات‌های متعدد با سران کشورهای جهانی تا صرف قهوه‌ی عربی در منزل امیر قطر در دوحه و حضور در عشق‌آباد.

دولت چهاردهم پیش از بر سرکار آمدن اعلام کرده بود که قصد دارد راه حفظ تعادل و تعامل گسترده با جهان و هم‌چنین توجه به همسایگان را ادامه دهد؛ مسیری که به‌گفته‌ی کارشناسان، در دولت شهید رئیسی احیا شد و تبادلات تجاری و صادراتی را به کشورهای منطقه گسترش داد.

در این گزارش قصد داریم به سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشور ترکمنستان نگاهی داشته و برنامه‌های آن را بررسی کنیم؛ سفری که به دعوت همتای ترکمنستانی و برای شرکت در مراسم گرامیداشت سی‌صدمین سالگرد مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ایرانی-ترکمنستانی و دیدار با سران کشورهای منطقه از جمله پوتین صورت پذیرفت.

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی از جمله همراهان رئیس‌جمهور در این سفر بودند.

** ترسیم اهداف سفر؛ گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای گسترش تعاملات

مسعود پزشکیان غروب پنج‌شنبه(19مهرماه) پیش از عزیمت به عشق‌آباد، در فرودگاه مهرآباد تهران درباره‌ی اهداف این سفر با اشاره به اولویت اعلامی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط با همسایگانش بیان کرد ایران و ترکمنستان مرزی طولانی و امن دارند که می‌تواند بستر تقویت تعاملات مرزی و تجاری باشد.

دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , ولادیمیر پوتین ,

وی هم‌چنین اعلام کرد در دیدار با سران کشورهای همسایه درباره گسترش همکاری‌های اقتصادی، روابط تجاری، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری در زمینه‌های نفت، گاز و برق گفتگوهایی خواهد داشت.

وی پس از ساعتی، با استقبال رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان، سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران وارد عشق‌آباد شد.

** سخنرانی در مراسم گرامیداشت مختومقلی فراغی/ محکومیت جنایات اسرائیل

رئیس‌جمهور کشورمان صبح روز جمعه در اجلاس بزرگداشت مختومقلی فراغی طی سخنانی اظهار داشت در قلمرو سیاسی و فرهنگی بزرگی که امروز ایران و ترکمنستان در قلب آن جای گرفته‌اند و در روزگار سلجوقیان، شاعران و تاریخ‌نگاران سرحد آن را از جیحون تا فرات و گاه از کاشغر تا حلب ذکر کرده‌اند، از دیرباز مردمانی، با صلح و صفا زندگی می‌کنند که با وجود گوناگونی و تنوع در قومیت و زبان، میراث تمدنی و فرهنگی مشترکی دارند.

دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , ولادیمیر پوتین ,

وی هم‌چنین بیان کرد روابط و دوستی دو ملت بزرگ ایران و ترکمنستان به عنوان دو همسایه با مرزهای طولانی، همواره روابطی دوستانه، برادرانه، سازنده و مبتنی بر منافع متقابل بوده و از روندی رو به رشد و متوازن در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برخوردار است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به حضّار گفت نگاه به وحدت و ایجاد وفاق فقط مختص به جوامع اسلامی نیست، بلکه صحبت از صلح و تعمیق برادری و پی‌ریزی گفتمان وفاق نیاز امروز جامعه بین‌المللی است، اما در این گذر هنوز هم بسیاری از مؤلفه‌های یکجانبه‌گرایی، همزیستی جامعه انسانی را با اخلال مواجه کرده است.

.

پزشکیان سپس به فجایع انسانی و کشتار مردم در غزه و لبنان اشاره داشت و ادامه داد مصداق روشن آن را امروز در فلسطین و در نادید انگاشتن حقوق ملتی می‌بینیم که دارای تاریخ، فرهنگ و عناصر هویتی مشخص و مختص به خود هستند. وقتی صحبت از ظلم و بی‌عدالتی می‌شود، تصویر رنج مردم بی‌پناه غزه در ذهن ما نقش می‌بندد. عمق بحران غزه و قساوت به کار رفته در این جنگ نابرابر و ادامه حملات وحشیانه به شهرهای لبنان خارج از توصیف است.

** پیام رهبر انقلاب: ایران و ترکمنستان برادر و خویشاوند هستند

رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه‌ی برنامه‌های خود، با قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی این کشور دیدار داشت و با اشاره به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از این سفر و ابلاغ سلام ایشان به رهبر ملی ترکمنستان خاطرنشان کرد رهبر انقلاب اسلامی ایران عمیقا فرهنگ‌شناس و فرهنگ‌دوست هستند و شناخت کاملی از «مختومقلی فراغی» شاعر شهیر ترکمن دارند و معتقدند که دو ملت ایران و ترکمنستان علاوه بر همسایگی، خویشاوند یکدیگر نیز هستند.

دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , ولادیمیر پوتین ,

رهبر ملی ترکمنستان نیز ضمن سلام به ملت ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی، با اشاره با سفر اخیر خود به ایران بیان کرد ما در صدد تعمیق روابط با همسایگان هستیم و کمیسیون همکاری‌های مشترک در این مدت عملکرد خوبی داشته است. امیدوارم در بحث اقتصادی نیز شاهد توسعه همکاری‌های فیمابین باشیم.

** دیدار مهم با پوتین در عشق‌آباد

مسعود پزشکیان در حاشیه حضور در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» که به‌مناسبت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» در پایتخت ترکمنستان برگزار شد، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد.

رئیس‌جمهور کشورمان در این ملاقات دوجانبه ضمن تأکید بر اینکه ارتباط ‌ما با روسیه صمیمانه و ‌راهبردی است، بیان کرد از نظر اقتصادی و فرهنگی ارتباطات ما روز به روز تقویت شده و قوی‌تر می‌شود. روند رو به رشد همکاری‌های ایران و روسیه با توجه به اراده رهبران عالی دو کشور به ضرورت تقویت این ارتباطات باید تسریع شود.

دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , ولادیمیر پوتین ,

پزشکیان هم‌چنین با بیان اینکه ایران و روسیه ظرفیت‌های متقابل و مکمل خوبی دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، ادامه داد مواضع ما در دنیا خیلی نزدیک‌تر از دیگران به یکدیگر است.

وی هم‌چنین ضمن ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و‌ روسیه، بر توسعه همکاری‌های فیمابین تاکید و اظهار داشت امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این معاهده را نهایی کنیم.

جنایات اسرائیل در منطقه نیز از دیگر مسائل مطروحه در این دیدار بود؛ پزشکیان در این‌باره تصریح کرد رژیم صهیونیستی هیچ‌ چارچوب حقوقی و انسانی بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و شرایط در منطقه بحرانی است؛ ‌کشورهای اروپایی و آمریکا نمی‌خواهند ارتباطات کشورهای منطقه در بستر آرامی ادامه یابد.

.

پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از این گفتگو اظهار داشت همکاری‌های دو ‌کشور برای ما اولویت بالایی دارد و توسعه روابط و افزایش حجم تجارت میان دو طرف خیلی خوب در حال انجام است.

وی هم‌چنین ضمن دعوت از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس بریکس و برگزاری نشست مشترک دوجانبه گفت ما به‌طور مشترک در سطح بین‌اللملی همکاری می‌کنیم و ارزیابی‌ها و‌ رویکردهای جهانی ما یکسان است.

** تأکید بر توسعه همکاری‌های دوجانبه

پزشکیان ظهر جمعه (20 مهرماه) با همتای ترکمنستانی خود، سردار بردی محمداف ملاقات کرد؛ وی با تاکید بر اینکه امروز در دنیا نیاز به صلح و برادری داریم، تصریح کرد ما باید در منطقه با محبت و برادری زندگی کنیم و ارتباطات فیمابین را توسعه دهیم.

دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , ولادیمیر پوتین ,

طرفین در ادامه بر ضرورت توسعه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دو کشور تأکید کردند.

** ملاقات با همتای ازبکستانی؛ آخرین برنامه‌ی سفر به عشق‌آباد

مسعود پزشکیان در آخرین برنامه‌ی خود در این سفر، با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان دیدار و بر ضرورت برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو‌ کشور تأکید کرد.

وی هم‌چنین در ادامه با بیان اینکه ما می‌توانیم در زمینه‌های علمی، صنعتی و فرهنگی همکاری‌های خود را توسعه دهیم، از همتای ازبکستانی‌اش برای سفر به تهران دعوت کرد و گفت ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های علمی و صنعتی می‌تواند محور اصلی توسعه همکاری‌های مشترک باشد.

دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , ولادیمیر پوتین ,

میرضایف نیز در این دیدار با اشاره به جایگاه برجسته جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های علمی و صنعتی گفت ما می‌خواهیم در زمینه علمی، فرهنگی، آموزشی و صنعتی از ایران کمک بگیریم.

** تشریح برنامه‌های سفر به عشق‌آباد در مهرآباد

پزشکیان عصرگاه جمعه (21مهرماه) بعد از انجام برنامه‌های متعدد، عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد و هنگام غروب با استقبال معاون دفتر رهبر انقلاب، معاون اول خود و برخی اعضای کابینه وارد پایتخت کشورمان شد.

وی در تشریح برنامه‌ها و ابعاد سفر خود با اشاره به دیدار با رهبر ملی ترکمنستان بیان کرد در این دیدار توافقاتی درباره همکاری‌ها و تبادلات گاز، برق و رونق بخشیدن به بازارچه‌های مرزی داشتیم که قرار شد در جلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی که قرار است در تهران برگزار شود، نهایی خواهند شد.

دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , ولادیمیر پوتین ,

رئیس‌جمهور هم‌چنین به دیدار مفصّل و یک‌ساعته‌ی خود با پوتین اشاره و عنوان کرد در رابطه با پیمان‌ها و قراردادهای میان دو کشور در زمینه همکاری‌های گازی، راه، راه‌آهن، آب‌شیرین‌کن، انرژی و پتروشیمی رایزنی‌های سازنده‌ای داشتیم و قرار شد به اجرای توافقات فیمابین سرعت بخشیده شود. همچنین درباره مسائل منطقه نیز گفتگو کردیم و از روسیه خواستیم که به شکل موثرتری در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان اقدام کند.

پزشکیان در ادامه اظهار داشت با روسای جمهور ترکمنستان و ازبکستان نیز دیدار کردیم و قرار شد کارگروه‌های مشترک این دو کشور با ایران جلسات خود را برگزار کنند تا زمینه گسترش بیش از پیش همکاری‌های فیمابین فراهم شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.