آلاینده‌های پنهان در محصولات بهداشتی؛ تهدیدی برای ریه‌ انسان

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط تیمی در مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان فرانسه (EPFL) انجام شده است، محصولات بهداشتی و مراقبت شخصی که روزانه استفاده می‌کنیم به‌طور قابل‌توجهی بر کیفیت هوای داخل ساختمان تأثیر می‌گذارند.

این محصولات، زمانی که در محیط‌های بسته استفاده می‌شوند، بیش از 200 ترکیب آلی فرار (VOCs) را به هوا آزاد می‌کنند. وقتی این ترکیبات با ازن تماس پیدا می‌کنند، واکنش‌های شیمیایی رخ می‌دهد که منجر به تولید ترکیبات و ذرات جدیدی می‌شود که ممکن است به عمق ریه‌های ما نفوذ کنند. دانشمندان هنوز نمی‌دانند که استنشاق روزانه این ذرات چه تأثیری بر سلامت دستگاه تنفسی ما دارد.

ترکیبات آلی فرار (VOCs) دسته‌ای از مواد شیمیایی هستند که به‌راحتی در دمای اتاق به شکل گاز در می‌آیند و در هوا منتشر می‌شوند. این ترکیبات دارای کربن هستند و می‌توانند از منابع مختلفی مانند محصولات مراقبت شخصی، مواد شوینده، رنگ‌ها، سوخت‌ها، و حتی مواد طبیعی منتشر شوند. ترکیبات آلی فرار معمولاً نقش مهمی در آلودگی هوای داخلی و خارجی دارند. این ترکیبات می‌توانند با مواد دیگر، مانند ازن، واکنش دهند و محصولات شیمیایی جدیدی مانند ذرات معلق ایجاد کنند که ممکن است خطرات بهداشتی به‌ویژه برای ریه‌ها و سیستم تنفسی ایجاد کنند.

این تحقیق از جایی آغاز شد که دوسان لیسینا، استادیار EPFL، به همراه گروهش فهرستی ساده از خرید تهیه کردند: دئودورانت رولی، دئودورانت اسپری، لوسیون دست، عطر و اسپری شامپوی خشک، همه از برندهای معتبر که در فروشگاه‌های معروف اروپا و سایر نقاط جهان در دسترس هستند.

در یک آزمایش، محققان این محصولات را تحت شرایط معمولی استفاده کردند و همزمان کیفیت هوا به دقت اندازه‌گیری شد. در آزمایش دیگر، علاوه بر این، ازن(O3) نیز به محیط تزریق شد. ازن می‌تواند از طریق پنجره‌های باز وارد خانه شود و همچنین می‌تواند از منابع داخلی مانند پرینترهای لیزری و چاپگرهای سه‌بعدی ناشی شود.

دانشمندان برای پردازش تمامی داده‌های جمع‌آوری‌شده دو سال زمان نیاز داشتند. در آزمایش اول بدون ازن، بیش از 200 VOC از محصولات مراقبت شخصی آزاد شد که به‌تدریج با تهویه از محیط خارج شدند. بیشترین مولکول‌های یافت‌شده شامل اتانول و مونوترپن‌ها بود که به‌طور معمول در این محصولات استفاده می‌شوند. اما زمانی که اوزون به محیط تزریق شد، نه‌تنها VOCهای جدیدی تولید شد، بلکه ذرات جدیدی نیز شکل گرفتند، به‌ویژه از عطرها و اسپری‌ها که غلظت آن‌ها از مناطق شهری با آلودگی شدید، مانند مرکز شهر زوریخ، بیشتر بود.

درباره علت این اتفاق، لیسینا؛ مدیر این پروژه تحقیقاتی توضیح می‌دهد: برخی مولکول‌ها به اصطلاح هسته‌گذاری می‌کنند؛ به عبارت دیگر، ذرات جدیدی شکل می‌گیرد که می‌توانند به ذرات بسیار ریز تبدیل شوند و به‌طور مؤثر در ریه‌های ما رسوب کنند. به نظر من ما هنوز به‌طور کامل اثرات بهداشتی این آلاینده‌ها را درک نکرده‌ایم، اما ممکن است این ذرات بیش از آنچه که فکر می‌کنیم مضر باشند، به‌ویژه به این دلیل که در نزدیکی منطقه تنفسی ما استفاده می‌شوند.

وی افزود: برای محدود کردن اثرات محصولات مراقبت شخصی بر کیفیت هوای داخلی، می‌توانیم چندین گزینه ازجمله افزایش تهویه به‌ویژه در هنگام استفاده از محصولات بهداشتی، استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا (مانند فیلترهای مبتنی بر کربن فعال همراه با فیلترهای معمولی) و کاهش غلظت ازن داخلی را را در مهندسی ساختمان‌ها در نظر بگیریم.

مدیر این پروژه تحقیقاتی در پایان گفت: می‌دانم که شنیدن این موضوع سخت است اما باید وابستگی خود به این محصولات را کاهش دهیم یا در صورت امکان، آنها را با جایگزین‌های طبیعی‌تر که حاوی ترکیبات معطر با واکنش شیمیایی کم‌تری هستند، جایگزین کنیم. همچنین افزایش آگاهی در میان متخصصان پزشکی و کارکنانی که با گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان و سالمندان کار می‌کنند، می‌تواند مفید باشد.

یافته‌های تیم EPFL در نشریه Environmental Science & Technology Letters منتشر شده است.

منبع : تسنیم