اقتصاددان: آمریکا از دلار به عنوان سلاح استفاده می‌کند

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از راشاتودی، جفری ساکس، اقتصاددان و تحلیلگر برجسته آمریکایی طی اظهاراتی تأکید کرد که دولت این کشور از دلار به عنوان یک وسیله مبادله یا ذخیره ارزش استفاده نمی‌کند، بلکه آن را به یک سلاح تبدیل کرده است.

ساکس این اظهارات را روز پنجشنبه در سخنرانی خود از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه وزیران دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو بریکس انجام داد.

این مقامات برای بحث در مورد بهبود نظام پولی و مالی بین المللی پیش از نشست بریکس 2024 در قازان در ماه جاری میلادی، در مسکو گرد هم آمده بودند.

به گفته این اقتصاددان، استفاده آمریکا از دلار به عنوان سلاح علیه روسیه به وضوح از طریق ضبط دارایی‌های بلوکه شده این کشور اتفاق افتاده است.

وی همچنین به مسدود شدن بودجه دولت ایران، ونزوئلا، افغانستان و سایر کشورها توسط دولت ایالات متحده اشاره کرد.

آمریکا و متحدانش در چارچوب تحریم‌های مرتبط با اوکراین، حدود 300 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده‌اند که حدود 5 میلیارد دلار آن در بانک‌های آمریکایی قرار دارد.

در ماه آوریل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، قانونی را امضا کرد که بر اساس آن، وجوه بلوکه شده روسیه در ایالات متحده توقیف و به صندوق بازسازی اوکراین منتقل می‌شود.

ساکس گفت: شما نمی‌توانید از دلار به عنوان یک مکانیسم پرداخت استفاده کنید، زمانی که تنها یک رئیس جمهور می تواند دستورات را امضا کند و میلیاردها دلار از دارایی های روسیه را ضبط کند.

وی نتیجه گیری کرد که ارز آمریکا به "ابزار شکل تهاجمی سیاست" تبدیل شده است.

این کارشناس برجسته در ادامه افزود: من به دولت خود در طول 15 سال گذشته  بارها گفته‌ام که این کار را متوقف کنید، این دیوانگی است، این اعتماد به دلار را نابود خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.