از پیگیری بحث رفع فیلترینگ تا اولویت‌های وزارت ارتباطات در دولت چهاردهم

بر اساس آخرین اظهارات مسئولان و صحبت‌های رئیس جمهور در زمینه مطالبه مردم و صحبت‌هایی که در زمینه اینترنت شده این موضوع به صورت جدی دنبال می‌شود و گشایش‌هایی نیز با یک نگاه کارشناسی اتفاق می‌افتد که باید از فضای شتاب زده پرهیز کرد.  

به گزارش خبرآنی، چندی پیش اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت چهاردهم به ریاست مسعود پزشکیان برگزار شد. رئیس جمهور در بخشی از صحبت های خود به موضوع فروش فیلترشکن توسط عده‌ای سودجو، اشاره کرد و گفت برخی با فیلترشکن فروشی پول‌های میلیاردی کسب می‌کنند که این برای کشورمان خوب نیست و  دستور داد تا این مسئله حتما به شکل دقیق و جدی مورد رسیدگی قرار گرفته و تصمیم مقتضی در این مورد و به طور کلی زمینه‌های رواج چنین کسب و کاری اتخاذ شود.    

با گذشت چند روز از این جلسه سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در حاشیه افتتاحیه هفته جهانی فضا در پاسخ به اینکه انتظار می‌رفت در جلسه شورای عالی فضای مجازی، موضوع رفع فیلترینگ مطرح شود، اما بحث فیلترشکن‌ها و مقابله با آن مطرح شد، گفت: در جلسه شورای عالی فضای مجازی رئیس جمهور دستور دادند وضعیت موجود ارزیابی و گزارش شود. رئیس جمهور در این جلسه در بحث ارزیابی وضعیت موجود و چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم، از لحاظ کیفیت ارتباطات تاکیداتی داشتند، ولی شاید در رسانه‌ها کمتر منتشر شد.   

هاشمی افزود: رئیس جمهور دستور داد که وضعیت موجود فیلترینگ ارزیابی و گزارش شود، ولی مطالبه جمعی نیز در زمینه فیلترشکن‌هایی بود که امروزه موجب آلودگی‌های شبکه ملی اطلاعات شده است.  

علت کندی اینترنت در کشور چه بود؟  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به توضیحاتی درباره علت کندی این روزهای اینترنت در کشور توضیحاتی ارائه کرد. به گفته وی شرایط موجود این روزها باعث افزایش حجم محتواهای تولیدی شده که منجر به بروز اختلالات شبکه اینترنت در سراسر دنیا شده است البته وزارت ارتباطات با تشکیل کارگروه بررسی و پایش کیفیت شبکه در تلاش است تا نقاط گلوگاهی زیرساخت‌های شبکه را شناسایی کند و تاکنون نیز دستاوردهای خوبی داشته‌ایم که به زودی گزارش آن را به مردم ارائه می‌کنیم. از نگاه ما نیز کیفیت شبکه مطلوب نیست و قطعاً به دنبال ارتقای آن هستیم.  

گشایش در فیلترینگ با نگاه کارشناسی اتفاق می‌افتد

پیگیری بحث فیلترینگ و رفع محدودیت‌ها از جمله مسائلی است که از ابتدای دولت چهاردهم توسط رئیس جمهور و سایر مسئولان مطرح شده است. با این حال با گذشته مدت کمی از شروع به کار دولت جدید انتظارهایی در این زمینه وجود دارد بنابراین اخیرا گزارش‌هایی از آخرین وضعیت پیگیری رفع فیلترینگ از سوی مسئولان ارائه شده است.  

وزیر ارتباطات در این زمینه توضیح داده است به صورت طبیعی و قطعا صحبت‌های آقای رئیس جمهور در رابطه با مطالبه مردم و صحبت‌هایی که در زمینه اینترنت کردند به صورت جدی دنبال می کنند و به ما هم ماموریت دادند و کارهای کارشناسی ما هم در این زمینه انجام شده است.  

وی افزود: بنابراین اینکه گشایش‌هایی اتفاق خواهد افتاد اما با یک نگاه کارشناسی. ما باید در این فضا باید از فضای شتاب زده غیر کارشناسی پرهیز کنیم. بنابراین در قولی که آقای رییس جمهور در این زمینه داده اند و ما هم دنبال خواهیم کرد حتما گشایش اتفاق خواهد افتاد اما بایک نگاه کارشناسی چون یک مطالبه عمومی است.   موضوعی که وی روز بعد در حاشیه جلسه هیئت دولت به آن بار دیگر اشاره کرد. او تأکید کرد در آینده نزدیک به جمع‌بندی مناسبی می‌رسند و اخبار خوبی را در این زمینه به مردم اعلام می‌کنند.

ضرورت همراهی بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف از دیگر موضوعاتی بود که وزیر ارتباطات درهفته ای که گذشت درباره آن صحبت کرد. در جلسه ای که ابتدای هفته به میزبانی وزارت ارتباطات برگزار شد و اعضای سندیکای مخابرات ایران، کانون ماهنگی فاوا، اتحادیه مشاوران، سندیکای افتا و سایر موارد حضورداشتند؛ اعلام شد جذب سرمایه برای افزایش حجم اقتصادِ بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را ضروری است و این اتفاق بدون فراهم کردن پیش نیازها امکان پذیر نیست.       

همچنین ابزار امیدواری شد که با همکاری همه فعالان بخش خصوصی صنعت مخابرات، زمینه بهبود وضعیت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور فراهم می‌شود.     

اتصال تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی در اولویت  

با نزدیک شدن به پایان هفته سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - میزبان اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی بود. به اعتقاد وی دولت الکترونیک زمانی به طور کامل محقق می‌شود که مردم نیازی به مراجعه حضوری به دستگاه‌های اجرایی و ارائه مدرک پیدا نکنند، گفت: این مسئله به طور جدی در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد که در نهایت منجر به اجرای «قانون دوام» نیز خواهد شد.

هاشمی همچنین اتصال روستاهای فاقد ارتباطات و ارتقای کیفیت ارتباطات در روستاهای متصل را از اولویت‌های وزارت ارتباطات در دوره جدید دانست.  

از دیگر خبرهای مهمی که در این هفته منتشر شد می توان به ممنوعیت تماس تلفنی تبلیغاتی اشاره کرد. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات حاکم بر ارائه خدمات محتوای صوتی ارزش‌افزوده تبلیغاتی را تعیین کرده که براساس آن ارائه خدمت محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی، ممنوع است.   

رگولاتوری در این مصوبه خود، محتوای صوتی ارزش‌افزوده تبلیغاتی را این‌طور تعریف کرده است: محتوای صوتی که توسط مشترک یک دارنده پروانه به صورت خودکار یا غیرخودکار با هدف تبلیغ یک محصول به مشترکین همان دارنده پروانه یا دیگر دارندگان پروانه ارسال می‌شود.

انتصاب مدیرعامل جدید شرکت ملی پست و افزایش ترافیک مرسولات پستی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز دوشنبه در حکمی محمد احمدی را به سمت معاون وزیر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران منصوب کرد. وی دانش آموخته دکتری مدیریت کسب و کار از دانشگاه تربیت مدرس است که پیش از این مسوولیت هایی چون معاونت فنی و بازرگانی شرکت ملی پست، معاونت دفتر ریاست و روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیریت آموزش و امور دانشجویی دانشکده پست و مخابرات را بر عهده داشته است.   

در همین رابطه او به مناسبت روز جهانی پست درباره عمکرد این شرکت توضیح داد: در ۶ ماه نخست امسال ترافیک مرسولات پستی ۱۵ درصد افزایش داشته، البته این آمار در حوزه بسته‌های پستی بالای ۲۰ درصد بوده است.

احمدی با اشاره به اینکه روزانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار مرسوله در سراسر کشور توزیع می‌شود گفت: توزیع این مرسولات را حدود ۶ هزار نفر در مناطق شهری و حدود ۴ هزار نفر در مناطق روستایی به عهده دارند.  

ضرب‌الاجل عارف برای تدوین اساسنامه ستاد امنیت سایبری  

جلسه‌ای در خصوص تشکیل ستاد هماهنگی پیشرفت و امنیت فضای سایبری به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و در زمینه سازوکارهای تشکیل این ستاد با هدف هماهنگی و تقسیم کار ملی در حوزه امنیت و پیشرفت فضای سایبری بحث، بررسی و تصمیم گیری شد.

محمدرضا عارف در این جلسه با اشاره به اهمیت فضای مجازی و مزیت های کشور در بخش‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان، حوزه نرم افزاری و فناوری های پیشرفته در کنار جوانان تحصیل کرده، نخبه و باانگیزه تأکید کرد: فضای سایبری نه یک تهدید بلکه فرصتی برای توسعه همه جانبه کشور بر پایه اقتصاد دیجیتال است و باید پیشرفت و امنیت فضای مجازی توأمان در کنار یکدیگر قرار گیرند.

عارف تشکیل یک ستاد منسجم و با ضمانت اجرایی بالای پیاده سازی سیاست‌ها و دستورات در حوزه امنیت و پیشرفت فضای سایبری را از اهداف مهم تشکیل این ستاد و به عنوان یک ضرورت اساسی با توجه به پیشرفت تحولات سال های گذشته در جهان عنوان کرد و گفت: باید پس از تدوین اساسنامه و ساز و کارهای این ستاد از انجمن ها و شخصیت‌های علمی و بویژه فعالان بخش خصوصی در حوزه امنیت سایبری برای ارائه راهکارها و پیشنهادها دعوت بعمل آید. بنابراین معاون اول رئیس جمهور دستور داد ظرف سه هفته آینده  و با همکاری وزارتخانه‌ها، انجمن‌ها و دستگاه‌های ذیربط دولتی، حاکمیتی و امنیتی و دفاعی، ساز و کار پیش نویس و اساسنامه ستاد هماهنگی پیشرفت و امنیت سایبری با ایجاد دبیرخانه این ستاد در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، حضور وزرای ذیربط و به ریاست و زیر نظر رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور در راستای ضمانت اجرایی شدن دستورالعمل ها و سیاست‌های فضای سایبر تدوین شود.

 انتهای پیام 

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.