اختلاف قزاقستان و اوپک پلاس بر سر سهمیه تولید نفت

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از رویترز، قزاقستان یکی از اعضای سرکش ائتلاف اوپک پلاس بوده و به تعهد خود نسبت به سهمیه تولید این ائتلاف طبق قرارداد کاهش تولید پایبند نیست. به نظر می‌رسد این کشور باز هم با تولید بیش از اندازه اختلاف داخلی در اوپک پلاس را تشدید کرده است.
منابع رویترز اعلام کرده‌اند تولید از میدان نفتی تنگیز بزرگ‌ترین میدان نفتی قزاقستان، از ابتدای ماه جاری میلادی به بالاترین سطح یعنی 699999 بشکه در روز رسیده است.
همچنین قبلاً اعلام شده بود تولید نفت قزاقستان در ماه سپتامبر 10 درصد نسبت به متوسط ماه اوت بالاتر بوده و یک بار دیگر از سهمیه این کشور طبق قرارداد اوپک پلاس فراتر رفته است. این در حالی است که قزاقستان در ماه ژوئیه طرح خود را برای جبران مازاد تولید به اوپک ارائه داده بود.

قزاقستان مازاد تولید 620 هزار بشکه‌ای خود را قبول دارد که البته در مقایسه با 1.1 میلیون بشکه در روز تولید مازاد عراق رقم پایینی است. اما همین رقم هم باعث نارضایتی سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس شده است. قزاقستان قول داده این مازاد تولید را کاملاً تا پایان سپتامبر سال آینده میلادی جبران کند. اما اگر گزارش‌های اخیر رویترز درست باشد، به نظر می‌رسد این اتفاق نخواهد افتاد.
عربستان در پایان ماه سپتامبر اعلام کرد هدف نفت 100 دلاری را کنار گذاشته و قصد دارد تولید خود را از ماه دسامبر افزایش دهد. این تصمیم باعث سقوط قیمت نفت خواهد شد.
بدین ترتیب کار اوپک و اوپک پلاس برای نتیجه دادن طرح کاهش تولید سخت می‌شود. برخی اعضا از جمله عراق و قزاقستان بیشتر تمایل به حفظ سهم فعلی خود در بازار و افزایش صادرات دارند. برخی دیگر مانند عربستان بیشتر نگران قیمت نفت در بلند مدت هستند.
اما اگر مازاد تولید سایر اعضا ادامه داشته باشد، عربستان هم دلیلی برای به دوش کشیدن بار کاهش تولید و از دست دادن سهم بازار نمی‌بیند. این اقدامات تنش‌ها در داخل اوپک و اوپک پلاس را تشدید خواهد کرد.
تولید نفت قزاقستان در ماه اکتبر به خاطر فصل تعمیرات و نگهداری کاهش یافته و به سطح سهمیه آن طبق قرارداد اوپک پلاس می‌رسد. اما فصل تعمیرات هم تا دسامبر پایان می‌یابد و قزاقستان باید تصمیم بگیرد چه چیزی اهمیت بیشتری دارد: سهم بازار یا همکاری با اوپک پلاس.
انتهای پیام/12

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.