رشد ۱۵ درصدی صادرات ایران به ترکمنستان

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت از رشد ۱۴.۶ درصدی ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی ایران به ترکمنستان طی ۶ ماه نخست امسال، نسبت به نیمه سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرآنی، سید روح اله لطیفی ، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت. معدن و تجارت ایران ، در آستانه سفر رئیس جمهور به ترکمنستان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون و ۳۵۹ هزار تن کالای غیر نفتی ایرانی ، به ارزش ۴۴۵ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۱۸۶ دلار به ترکمنستان صادر شد که  ۲۲۸ هزار تن آن به ارزش ۱۱۷ میلیون دلار محصولات لبنی ، کشاورزی و غذایی بود .

وی افزود : در نیمه نخست سال جاری نیز بیش از ۷۰۲ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۲۳۹ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۲۸۶ دلار ، از کشورمان به کشور ترکمنستان صادر شد ، که این میزان از لحاظ وزنی ۱۲.۱ درصد و از لحاظ ارزش ۱۴.۶ درصد از ۶ ماه نخست سال قبل بیشتر بوده است .

لطیفی در خصوص کالاهای صادراتی به ترکمنستان گفت: علاوه بر محصولات کشاورزی و غذایی ، دارو ، لوازم خانگی ، مصالح ساختمانی ، لوازم الکتریکی ، تجهیزات صنعتی ، پلاستیک ، کالاهای مصرفی و ماشین الات به این کشور صادر شده است.

وی در خصوص واردات از ترکمنستان گفت : در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۸ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۴۴۶ دلار از ترکمنستان به کشورمان واردات کالا انجام شده است ، بر اساس آمار گمرک، در نیمه نخست امسال نیز  میزان واردات به ۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۶ دلار رسید که عمده‌ کالاهای وارداتی منسوجات ، پارچه و  نخ بود .

وی در پایان گفت : در سال ۲۰۲۳ حدود ۳.۵ میلیارد دلار کالا از سراسر جهان به ترکمنستان فروخته شده که ایران با فروش ۴۴۵ میلیون دلار به این کشور، حدود ۱۲.۵ درصد از سهم بازار نیازمندی های ترکمنستان را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.