تردید سرمایه‌گذاران درباره موفقیت روبوتاکسی تسلا

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از رویترز، شرکت آمریکایی تسلا روز پنج‌شنبه با یک لحظه سرنوشت‌ساز روبه‌رو می‌شود، زمانی که ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، در استودیوی برادران وارنر در هالیوود به صحنه می‌آید تا برنامه‌های روبوتاکسی این شرکت را که مدت‌ها به تأخیر افتاده بود، رونمایی کند.

این پروژه، با وجود پیش‌بینی‌ها درباره کاهش فروش خودروهای الکتریکی، دوباره باعث افزایش ارزش سهام تسلا شده است.

ماسک گفته است که محصول روبوتاکسی تسلا که به نام "سایبرکب" شناخته می‌شود، یک مدل جدید خودرو خواهد بود که می‌تواند به‌صورت خودکار حرکت کند و بر روی پلتفرم تاکسی‌های اینترنتی تسلا کار کند.

تسلا همچنین به مالکان اجازه می‌دهد تا با قرار دادن خودروهای خود در شبکه تاکسی‌های اینترنتی به عنوان تاکسی‌های خودران، درآمد کسب کنند؛ چیزی که ماسک آن را "ترکیبی از ایربی‌اند‌بی Airbnb و اوبرUber " نامیده است.

تسلا برای رانندگی خودروهای فعلی خود به دوربین‌ها و هوش مصنوعی تکیه می‌کند، که با نظارت راننده کار می‌کنند، اما فاقد سخت‌افزارهای گران‌قیمتی مانند سیستم‌های رادار و فناوری "لیدار" است که سایر بازیگران حوزه روبوتاکسی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

ماسک انتظار دارد که با بهبود این فناوری، بتواند به یک صنعت نوپا و تحت نظارت شدید وارد شود، صنعتی که برای دیگران منجر به میلیاردها دلار ضرر شده است.

سرمایه‌گذاران که از تخمین ماسک مبنی بر اینکه تجارت روبوتاکسی تسلا می‌تواند ارزش شرکت را از 750 میلیارد دلار به 5 تریلیون دلار افزایش دهد جذب شده‌اند، می‌خواهند نمونه‌ای اولیه را ببینند و بفهمند که ماسک چقدر سریع می‌تواند این خودروها را به تولید انبوه و با سودآوری برساند.

آن‌ها همچنین می‌خواهند بدانند که موانع قانونی چیست و چگونه فناوری خودران تسلا می‌تواند از یک راننده انسان ایمن‌تر شود.

الیوت جانسون، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت ایوالو ای‌تی‌افس Evolve ETFs که در شرکت تسلا سرمایه‌گذاری کرده است، در این باره گفت: آن‌ها باید شروع به کار کنند، چرا که پیرامون این موضوع مدت‌هاست که بحث و شایعه وجود دارد و به اشکال مختلف مطرح شده است.

وی تأکید کرد انتظار ندارد که چیزی که در روز پنج‌شنبه رونمایی خواهد شد، تا یک یا دو سال آینده تأثیر مالی داشته باشد.

ماسک در سال 2019 گفت که "بسیار مطمئن" است که این شرکت تا سال آینده روبوتاکسی‌های عملیاتی خواهد داشت. امسال او برنامه‌های خود را برای یک خودروی جدید و مقرون‌به‌صرفه کنار گذاشت و به‌طور ناگهانی به سمت روبوتاکسی‌ها چرخش کرد. ماسک گفت: تسلا باید به عنوان یک شرکت رباتیک هوش مصنوعی در نظر گرفته شود، نه یک خودروساز.

تونی ساکوناگی، تحلیل‌گر برنشتاین، در یادداشتی تحقیقاتی گفته است: ما معتقدیم که رویداد روبوتاکسی بیشتر بر چشم‌انداز تمرکز خواهد داشت و کمترین موارد تحویلی یا محرک‌های درآمدی فوری را ارائه خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.