اهمیت رایزنی‌های ایران و عربستان برای آتش‌بس در غزه و لبنان از نگاه گاردین

رسانه انگلیسی با توجه به سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان سعودی در میان بالا رفتن تنش‌های منطقه‌ای، مطرح کرد که ایران نقش «حساس و مهمی» برای رسیدن به آتش‌بس در لبنان و غزه دارد و رایزنی‌های طرفین برای آتش‌بس در غزه و لبنان تعیین‌کننده خواهد بود.

به گزارش خبرآنی، این رسانه انگلیسی با اشاره به سفر «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران به عربستان در میان تحولات منطقه، نوشت که ایران و عربستان سعودی در وضعیتی که «نزدیک به جنگی منطقه‌ای در چند جبهه است»، دو بازیگر مهم منطقه‌ای هستند.

گاردین در گزارشی در این باره نوشت: عراقچی که به بیروت و دمشق نیز سفر کرده احتیاط زیادی درباره مقاصد ایران به خرج داده اما نقش ایران برای هرگونه تصمیمی درباره حزب‌الله لبنان، تجدید قوای آن یا جلوگیری از تبدیل شدن لبنان به غزه دوم اهمیت بسیار زیادی دارد.

عراقچی با همتای خود در عربستان سعودی دیدار می‌کند تا درباره احتمال پاسخ رژیم صهیونیستی به پاسخ مشروع ایران و اقداماتی که حزب‌الله لبنان می‌تواند در مواجهه با تلاش‌های رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از آنها انجام دهد، رایزنی کند.

گاردین با اشاره به مقاومت حزب‌الله لبنان در قبال حملات رژیم صهیونیستی نوشت: اگرچه حزب‌الله مخالفتی با مذاکرات آتش‌بس به رهبری متحدان سیاسی لبنانی‌اش نداشته و گفته حاضر به شنیدن آن است،‌ رسما اعلام نکرده که حاضر است از خواسته خود مبنی بر آتش‌بس هم‌زمان در غزه و لبنان چشم‌پوشی کند.

اهمیت رایزنی‌های ایران و عربستان برای آتش‌بس در غزه و لبنان از نگاه گاردین
حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

گاردین نوشته است: لبنان در گذشته، یکی از عوامل تنش‌ در روابط میان تهران و ریاض بوده است؛ عربستان سعودی خواستار کاهش اعمال نفوذ ایران و حزب‌الله در تحولات این کشور بود. اما در این میان، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی با یک چالش مواجه است. او در مسیری طولانی برای بهبود روابط با ایران پای گذاشته و می‌خواهد آمریکا کار بیشتری برای پرداختن به خطر گسترش تنش‌ها از سوی اسرائیل از جمله در لبنان و به واسطه برنامه‌ریزی برای حمله‌ علیه ایران، انجام دهد.

در ادامه این مطلب آمده است: از سوی دیگر، بن فرحان از خودداری اسرائیل از حمایت از تشکیل کشوری فلسطینی آزرده است. دیپلمات‌های سعودی به اظهارات «باسم نعیم» مدیر شاخه سیاسی حماس اشاره می‌کنند که گفته «اگر فرصتی برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی وجود داشته باشد، ما همکاری می‌کنیم و بخشی از آن خواهیم بود».

گاردین مدعی شد: بیشتر مذاکرات عربستان-ایران بر چگونگی پاسخ به حمله اسرائیل به لبنان و تمایل ایران برای احیای مسیری دیپلماتیک برای بهبود این وضعیت متمرکز خواهد بود.

در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به برنامه دولت بایدن برای آتش‌بس در لبنان آمده است: ۴۸ ساعت پس از ارائه برنامه دولت بایدن برای آتش‌بس در لبنان، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل مفاد آن را رد کرد و بدون مشورت با آمریکا «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان را در بیروت ترور و به شهادت رساند که ضربه‌ای به طرح آتش‌بس بود.

اهمیت رایزنی‌های ایران و عربستان برای آتش‌بس در غزه و لبنان از نگاه گاردین
ویرانی‌های گسترده در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه

به نظر می‌رسد که آمریکا فعلا، این طرح را کنار گذاشته است. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تایید اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی گفت: ما در نهایت، می‌خواهیم شاهد یک آتش‌بس و راهکاری دیپلماتیک باشیم اما فکر می‌کنیم الان برای اسرائیل مناسب است که حزب‌الله را از مرزها دور کند.

حزب‌الله لبنان اولین جبهه خارجی بود که در دفاع از فلسطینیان غزه، حملاتی را علیه ارتش ارژیم صهیونیستی در مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی انجام داد.

رژیم صهیونیستی طی هفته‌های اخیر، با هدف آسیب زدن به حزب‌الله حملاتی را علیه مناطق جنوبی لبنان انجام داده و منجر به شهادت بیش از ۲۰۰۰ نفر و آوارگی هزاران نفر از مردم این منطقه شده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.