برنامه‌ریزی برای توسعه CNG و متنوع‌سازی سبد سوخت حمل‌ونقل

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، محمدصادق عظیمی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نشستی با پیمانکاران تبدیل ناوگان CNG، با اشاره به شدت گرفتن رشد مصرف بنزین که منجر به افزایش ناترازی این فرآورده شده است، اظهار داشت: علیرغم اقدامات و تمهیدات صورت گرفته در دوره جدید مدیریت مبنی بر افزایش تولید بنزین با حفظ کیفیت این فرآورده، همچنان روند مصرف بنزین در کشور باعث افزایش ناترازی بنزین می‌گردد.

وی افزود: شرایط کشور ایجاب می‌کند که از سیاست‌های غیرقیمتی برای کنترل و مدیریت مصرف سوخت بهره بگیریم که یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در این دوره از مدیریت بر آن تاکید خواهیم داشت، متنوع‌سازی سبد سوخت با استفاده از CNG است که تمام ارکان پالایش و پخش برای انجام این موضوع بسیج خواهند شد.

عظیمی‌فر خاطرنشان کرد: در یک ماهه گذشته، مطالعه‌ای به منظور احصای وضعیت موجود و اقدامات صورت گرفته در حوزه CNG صورت پذیرفت که در نهایت چالش‌های اصلی ذینفعان مختلف این پروژه ملی شناسایی و برنامه‌هایی در افق زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین گردید.

وی افزود: در افق زمانی کوتاه مدت، اقداماتی نظیر پیگیری بازپرداخت مطالبات پیمانکاران CNG، افزایش حق‌العمل جایگاه‌های CNG و نیز بهینه نمودن سهمیه سوخت تخصیصی به خودروهای دوگانه‌سوز در دست اقدام است تا بتوانیم ظرفیت تبدیل ناوگان خودرویی کشور را به دوگانه‌سوز، در یک برنامه شش ماهه به شکل محسوسی افزایش دهیم؛ برای افق زمانی میان‌مدت نیز افزایش سطح پوشش جایگاه‌های CNG با احداث جایگاه‌های جدید، تعویض مخازن فرسوده، اختصاص درصد مشخصی از تولید محصولات خودرویی به خودروهای دوگانه‌سوز با همکاری وزارت صمت مدنظر خواهد بود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: در بلندمدت انتظار داریم در صورت تحقق برنامه، تکمیل سطح پوشش جایگاه‌ها و نیز تبدیل خودروهای سنگین نفتگازسوز به CNG صورت پذیرد.

عظیمی‌فر با تاکید بر ایفای تعهد شرکت ملی پالایش و پخش در خصوص بازپرداخت مطالبات و نیز لزوم حفظ جریان نقدینگی پیمانکاران این طرح ملی خاطرنشان کرد: جلسات منظمی به منظور بررسی روند پیشرفت طرح در سطح پالایش و پخش و با مشارکت تمامی ذینفعان CNG خواهیم داشت تا منافع کلیه ارکان فعال در زنجیره CNG و به تبع آن پیشرفت پایدار این طرح ملی را تضمین نماییم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر لزوم تامین ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز افزود: در برنامه تدوین شده، موضوع تعویض مخازن فرسوده نیز به عنوان جزء لاینفک برنامه دیده شده است تا ایمنی خودروهایی که پیش از این و در دهه 80 شمسی تبدیل شده‌اند، حفظ گردد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به تجربه و توانمندی پیمانکاران تبدیل، انتظار می‌رود موضوع کیفیت قطعات نصب شده حتما در اولویت باشد.

در پایان معاون وزیر نفت ضمن تشکر از تلاش‌های صورت گرفته توسط پیمانکاران طرح CNG برای پیشبرد این پروژه ملی، اظهار امیدواری کرد که با همکاری ذی‌نفعان در سطوح مختلف حکمرانی و نیز بنگاه‌های اقتصادی و همچنین برنامه‌های تدوین شده، بتوانیم سهم CNG از سبد سوخت کشور را افزایش دهیم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

برنامه توسعه متنوع

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.