نرخ باروری تا 5 سال آینده باید به 2.5 برسد

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، صابر جباری در جلسه ستاد مرکزی هماهنگی جوانی جمعیت وزارت بهداشت که با حضور وزیر بهداشت در ستاد این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: مطابق قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، نرخ باروری در طی پنج سال باید حداقل به عدد 2.5 برسد.

وی افزود: ایران در زمینه جمعیت، رتبه هجدهم در جهان، رتبه نهم در آسیا و رتبه سوم در منطقه را داراست.

جباری با بیان اینکه نرخ موالید رو به کاهش و جمعیت سالمند در کشورمان رو به افزایش است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود در سال 1430 حدود 26 میلیون از جمعیت کشور یعنی یک چهارم جمعیت سالمند خواهد شد.

وی با بیان اینکه الگوی فرزندآوری در کشور به سمت فرزند سوم و بیشتر است، خاطرنشان کرد: میزان فرزندآوری در مادران 20 تا 24 ساله کشور از سال 98 تا 1402 افزایش چشمگیر داشته است. همچنین در این مدت، درصد زایمان سوم افزایش مطلوب و زایمان‌های چهارم و پنجم افزایش متوسط داشته است.

جباری در ادامه بیان کرد: روند میانگین سنی ازدواج از سال 1392 تا 1401، در دختران 23 و در پسران بین 27 و 28 سال بوده است.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، با بیان اینکه پیرو ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، خوابگاه‌های متاهلی رشد 26 درصدی داشته است، گفت: همچنین وام های اختصاص یافته به دانشجویان متاهل نیز رشد 28 درصدی داشته است.

جباری خاطرنشان کرد: پذیرش فلوشیپ ناباروری با سهمیه مناطق محروم نیز رشد خوبی داشته، همچنین دستیاری رشته زنان از سال 1400 تا 1402 افزایش 15 درصدی داشته است.

وی گفت: در حوزه تحقیقات، پژوهش‌های جمعیت محور بعداز ابلاغ قانون جوانی جمعیت نسبت به سال 1400 رشد 80 درصدی داشته است.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش در این نشست، ضمن تشریح دستاوردهای برنامه جوانی جمعیت، راه اندازی کامل سامانه ملی باروری سالم، تشکیل منظم قرارگاه جوانی جمعیت در ستاد وزارتی و دانشگاه‌ها، صدور کارنامه جوانی جمعیت برای روسای دانشگاه‌ها، اولویت بخشی به تامین منابع مالی اجرای قانون جوانی جمعیت، تقویت ساختار مرکز جوانی جمعیت در وزارت متبوع و دانشگاه‌ها، تقویت و توسعه برنامه کاربردی (اپ) هم‌نفس در زمینه آموزش‌های هنگام ازدواج را از اولویت‌های برنامه جوانی جمعیت در سال 1403، برشمرد.

وی در تشریح اولویت‌های برنامه جوانی جمعیت در سال 1403، همچنین افزود: اجرای بهتر منشور کرامت مادری به منظور تکریم مادری و ارزشمندی فرزند آوری در شبکه بهداشت و بیمارستان‌ها، رایگان کردن خدمات بارداری تا 42 روز پس از زایمان در بخش دولتی (ویزیت پاراکلینیک سونوگرافی و سایر موارد)، کاهش مرگ و میر مادران، نوزادان و کودکان، تقویت سامانه 190 در رسیدگی به شکایات جوانی جمعیت توسعه و تقویت همکاری با گروه‌های مردمی مانند نفس و سایر موارد، بهسازی، زیباسازی و خوشایند سازی بلوک‌های زایمان جهت ارتقای رضایت‌مندی مادران نیز از دیگر اولویت های وزارت بهداشت در اجرای برنامه جوانی جمعیت در سال جاری است.

جباری در ادامه بیان کرد: در سال 1403، فرهنگسازی در زمینه ازدواج آسان و به هنگام باروری سالم، فرزند آوری به موقع و متعدد پیشگیری از ناباروری، ترویج زایمان طبیعی تقویت و توسعه مراکز درمان ناباروری سطح 2 و 3 و جذب متخصص طب ایرانی برای مراکز، الزام عقد قرارداد تمامی مراکز درمان ناباروری بخش دولتی و خصوص با بیمه‌های پایه، اجرای بسته خدمت ویژه مادران باردار و دارای فرزند 3 قلو و بیشتر و هویت بخشی به ماماها به عنوان سفیران اصلی جوانی جمعیت، نیز پیگیری خواهد شد.

در ادامه، شکیبا محبی تبار، دبیر ستاد ملی جمعیت در ستاد مرکزی هماهنگی جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان این‌که وزارت بهداشت جزو فعال ترین وزارتخانه‌هایی است که تکالیف قانونی خود را در بحث جوانی جمعیت و حمایت از خانواده انجام داده است، اظهار کرد: ریل گذاری اولیه و تخصیص اعتبارات به خوبی صورت گرفته است.

وی مشاوره فرزندآوری، حفظ سلامت جنین، آموزش مادران و کارانه بهورزان را از جمله اقدامات مهم و اثرگذاری برشمرد که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفته است.

محبی تبار تاکید کرد: بهورزان در صف اول ارتباط با خانواده ها و زوج های جوان برای فرزندآوری قرار دارند بنابراین تخصیص کارانه به آنها اقدام مثبتی بود که باید ادامه یابد.

دبیر ستاد ملی جمعیت، استانداردسازی غربالگری را نیز از دیگر دستاوردهای وزارت بهداشت برشمرد و خاطرنشان کرد: زوجین جوان نابارور باید تحت پوشش کامل بیمه سلامت قرار بگیرند چرا که بیمه‌های پایه، خدمات مطلوبی برای سطح 2 و 3 ناباروری ارائه نمی‌دهد.

وی ادامه داد: خوابگاه دانشجویی متاهلین مقوله مهم و موثری است که نظارت و تکمیل و ساخت آن ضروری است.

محبی تبار تکمیل و نهایی شدن سامانه جامع ثبت اطلاعات کلیه مراجعین باروری و بارداری، طبق ماده 54 را ضروری عنوان کرد.

وی در ادامه گزارشی از فعال شدن دبیرخانه جوانی جمعیت سایر دستگاه های اجرایی ارائه و تصریح کرد: استان یزد بهترین عملکرد را در نرخ باروری داشته که لازم است گزارشی از عملکرد خود ارائه دهد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

باروری آینده

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.